Jak piją internauci- raport z badań

Właściwy trunek na każdą porę roku

Z raportu IRCenter wynika, że przedstawiane przez internautów trendy w konsumpcji alkoholu są powiązane ze zmieniającymi się porami roku. W okresie letnim alkohol jest elementem relaksu i zabawy w gronie przyjaciół, natomiast zima to czas studenckich imprez i świętowania karnawału. Wzmożone dyskusje o spożywaniu alkoholu można zaobserwować w miesiącach wakacyjnych oraz w grudniu i styczniu, kiedy to występuje wiele okazji do spożywania alkoholu (święta, Nowy Rok, karnawał), ale też internauci deklarują noworoczne zmiany nawyków. Sezonowość dyskusji objawia się również wzrostem znaczenia dyskusji o trunkach wysokoprocentowych wraz z obniżającą się temperaturą – wina, wódki i alkohole kolorowe największą popularnością cieszą się na jesień i w zimę.

 

Ulubione trunki internautów

Ponad połowa wszystkich dyskusji o konsumpcji alkoholu w ostatnim roku odnosiła się do piwa. Jest to związane z panującym trendem konsumenckim, zgodnie z którym internauci coraz częściej poszukują regionalnych i nietypowych piw, odchodząc jednocześnie od produktów międzynarodowych koncernów. Dużą aktywnością w tym temacie wykazują się blogerzy piwni oraz użytkownicy piwnych forów internetowych, na których toczą się dyskusje o przewadze trunków regionalnych nad masowymi.

Jako drugie, w dyskusjach online (zwłaszcza na Instagramie) najczęściej pojawia się wino, które w dużej mierze występuje jako element damskich spotkań z przyjaciółkami i kobiecego stylu życia. Alkohol jest wówczas częścią pewnego rytuału, w trakcie którego internautki prowadzą prywatne rozmowy. Dyskusje na temat wina należą do najbardziej emocjonalnych, co może też być związane z faktem, że główną grupą wykazującą się aktywnością online w tym temacie są kobiety. Internautki chętnie wspominają o swoich uczuciach, a nawet ogłaszają poszukiwania partnerów. Częściej także oceniają smak alkoholu i wyrażają swój jednoznaczny stosunek do produktu. Z kolei jeżeli wino towarzyszy zabawie w większym gronie, zwykle  piszą o nim młodzi ludzie, amatorzy tanich trunków.

Badanie wykazało, że to przede wszystkim wódka traktowana jest jako alkohol typowo towarzyski. Jej spożywanie internauci deklarują głównie podczas domówek, spotkań w pubach i klubach oraz w trakcie zabawy weselnej. Najczęściej konsumpcja wódki łączy się z pozytywnymi wydarzeniami lub opijaniem sukcesów. Zdarza się jednak także, że trunek ten występuje jako antidotum na złe samopoczucie.

 

Pokaż mi swoje piwo, a powiem Ci kim jesteś

Zmiany w trendach dotyczących spożycia piwa mają zdecydowanie więcej zwolenników niż przeciwników w mediach społecznościowych. Internauci częściej piszą o produktach regionalnych, które są synonimem lepszej jakości, gwarancji smaku i świadczą o wyrafinowanym guście konsumenta. Coraz więcej miejsca zajmują również specjalistyczne analizy piwa pod kątem składu i procesu produkcji, któremu trunek jest poddawany.

Dodatkowo, na popularności zyskuje trend DIY (Do It Yourself) widoczny zarówno na podstawie skanu Internetu, jak i w wyszukiwaniach użytkowników w Google. Internauci coraz częściej interesują się domowymi sposobami produkcji wina lub warzenia piwa.

Piwna rewolucja i wojna pomiędzy trunkami regionalnymi, a masowymi zatacza coraz szersze kręgi. Dowodem na to jest ostatnia, szeroko komentowana wypowiedź Janusza Palikota, w której polityk krytycznie odniósł się do jakości polskiego piwa. Największe koncerny odpowiadają na ten trend poprzez wprowadzanie nowych wariantów, zwłaszcza w okresie wiosennym i letnim” – zauważa Marcin Krzosek, dyrektor zarządzający IRCenter.

Z badania wynika również, że lato to czas, w którym piwo cieszy się największą popularnością w mediach społecznościowych i stanowi 65% wszystkich dyskusji o konsumpcji wszelkich rodzajów alkoholi. Wzrost ten widać już wiosną, która skłania część internautów do deklaracji o ograniczeniu spożywania wysokoprocentowych trunków (zgodnie z trendem „bycia fit”) i zastępowania ich niskoalkoholowymi i smakowymi piwami.