okiem eksperta: Janusz Idczak, prezes Mondelēz o trendach rynkowych

Janusz Idczak, prezes Mondelēz International na Polskę i kraje bałtyckie, specjalnie dla AgroIndustry – o trendach napędzających kategorię słodyczy i przekąsek:

Na pewno jest to trend opakowań impulsowych „on the go”, które są wygodne dla klientów, bo można sobie np. wziąć tak zapakowany produkt  na spacer. W czekoladzie i ciastkach opakowania impulsowe stanowią już ok. 30% wartościowej sprzedaży. Trend będzie dominował w przyszłości i jest równocześnie szansą, zwłaszcza dla rynku tradycyjnego – do tych sklepów my konsumenci chodzimy na co dzień.

Jest też taki trend jak premiumizacja i w ciastkach i w czekoladzie, czyli otwartość konsumenta, żeby płacić trochę więcej. Mówimy o kategorii, w której pojedynczy zakup wynosi kilka złotych,  pomiędzy 3 a 4 złote jest niewielka różnica. Premiumizacja jest nie tylko szansą dla producentów ale też dla detalistów i handlowców. Gdy cena jako argument zakupu schodzi na dalszy plan, można urozmaicić i rozszerzyć ofertę, wprowadzić asortyment w premium opakowaniach, ciekawe warianty smakowe. Chodzi przecież o jakość i zaspokojenie potrzeb klienta, a nie tylko i wyłącznie o konkurowanie ceną, więc ten trend na pewno będzie pomagał kategorii.

Kolejny trend to poszukiwanie rozwiązań interesujących dla konsumentów, takich jak np. łączenie ciastek i czekolady  w innowacyjne rozwiązania. Mamy taki produkt, w których ciastko ma w środku płynną czekoladę. 5-10 lat temu raczej nie było produktów w kategorii. To, co było dla konsumentów OK  10 lat temu, niekoniecznie będzie OK teraz. Więc cały czas trzeba przychodzić z nowymi pomysłami, które trafią w gusta konsumentów, to jest wyzwanie ale też szansa, by kategoria ciastek i słodyczy cały czas się dobrze rozwijała.