Rynek opakowań w Polsce

dr hab. Monika Stoma, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

Polska jest jednym z największych rynków opakowań w Europie, a polski przemysł opakowaniowy jest w pełni konkurencyjny z innymi rynkami, głównie dzięki wyposażeniu przedsiębiorstw w nowoczesne środki produkcji oraz najnowsze technologie.

Według raportu „Rynek opakowań w Polsce” [2011], przygotowanego przez Departament Informacji Gospodarczej Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., zdecydowana większość produkcji przemysłu opakowań w Polsce przeznaczona jest na potrzeby rynku wewnętrznego; na eksport trafia około 20-30% produkcji. Z kolei import dotyczy obszarów, w których polski przemysł nie jest w stanie zaspokoić popytu krajowego (rynek maszyn i urządzeń do pakowania oraz do produkcji opakowań). Branża opakowań wypracowuje ok. 2% polskiego PKB.

Według najnowszych danych, przedstawionych w raporcie „Branża opakowań w Polsce 2010-2016 i prognozy 2017-2020” przygotowanego przez firmę Equity Advisors, rynek producentów opakowań w Polsce jest wart 33,5 mld zł, a w 2020 roku może osiągnąć nawet wartość 46 mld zł, przy corocznym wzroście na poziomie ok. 6,8%. Wyższe tempo wzrostu rynku opakowań będzie determinowane przede wszystkim czynnikami ekonomicznymi (rosnące wydatki na konsumpcję), społecznymi (zmiana stylu życia), demograficznymi (starzenie się społeczeństwa), marketingowymi (opakowanie jako wyróżnik marki), środowiskowymi i technologicznymi [Polski rynek opakowań, 2017].

W ogólnej strukturze rynku opakowań w Polsce ok. 65% stanowią opakowania żywności i napojów.