Piwo uwalnia kreatywność

Artyści od wieków twierdzili, że alkohol pobudza kreatywność i produktywność. Nowe badania dowiodły, że nie było to z ich strony jedynie poszukiwanie okazji do picia.

Wypicie kufla piwa przez mężczyzn lub około 350 ml przez kobiety, poprawiło wyniki testów u 132 badanych, którym przydzielono szereg twórczych zadań. Alkohol poprawił wyniki testów o około 40 procent. Uczestnicy usłyszeli trzy słowa i zostali poproszeni o podanie innych, które będą się z nimi łączyć.

Naukowcy z Uniwersytetu w Grazie w Austrii uważają, że alkohol pozwala na kreatywniejsze i nieszablonowe myślenie. Badanie sugeruje, że lampka wina lub piwo może być kluczem do odblokowania mentalnej żarliwości, pomocnej przy ukończeniu trudnej krzyżówki lub napisaniu błyskotliwej przemowy.

Jednakże, podczas gdy alkohol pobudza kreatywność, zmniejsza tym samym „funkcję wykonawczą”, a więc może utrudniać działania artystyczne, które wymagają umiejętności motorycznych, takie jak malowanie czy taniec. Raporty wykazują połączenie upojenia alkoholowego z kreatywnością. Twórcze zadania są przeważnie rozwiązywane dzięki spontanicznym pomysłom i towarzyszy im często „zjawisko Aha”. Korzystne efekty są prawdopodobnie ograniczone do bardzo skromnych ilości alkoholu, podczas gdy nadmierne spożycie zazwyczaj szkodzi twórczej produktywności – powiedział Mathias Benedek z Wydziału Psychologii na Uniwersytecie w Grazie, główny autor badań.

W 2015 r. duński browar Rocket Brewing Company wypuścił na rynek piwo The Problem Solver, które w oparciu o podobne badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Illinois, miało na celu zwiększenie kreatywności poprzez dostarczenie dokładnej ilości alkoholu potrzebnego do ekspansywnego myślenia. Uniwersytet określił idealny poziom alkoholu we krwi do twórczego rozwiązywania problemów, który wynosi 0,75‰. Nowe badania zostały opublikowane w czasopiśmie Consciousness & Cognition.

 

źródło: http://www.telegraph.co.uk/science/2017/08/08/struggling-inspiration-pint-beer-could-release-creative-block/

Udostępnij: