Zarządzanie projektami RD&D w przemyśle spożywczym- ujęcie operacyjne

Zarządzanie projektami typu RD&D wymaga podejścia „agile”, czyli prostego i zwinnego zarządzania, tak żeby nowy produkt, który jest wynikiem procesu zarządzania projektem został wytworzony z sukcesem. Jest pewnym, że klient będzie oceniał nowy produkt bardzo krytycznie. Bardzo ważne jest żeby w końcu został on doceniony przez klienta w sposób pozytywny, czyli współpraca zarządzającego projektem i jego zespołu z klientem jest podstawowym filarem sukcesu przedsięwzięcia. Idąc dalej, projekty RD&D są projektami obarczonymi wysokim ryzykiem nieprzewidywalności zdarzeń. Istotne jest to, żeby główni interesariusze będący zaangażowani w projekt byli w pełni tego świadomi.

Rysunek 1 przedstawia cykl projektu RD&D, stosowany przez autora w zarządzaniu tego   typu projektami w przemyśle spożywczym. Systematyzując, w tej kategorii projektu możemy wyróżnić nastepujące jej fazy:

  • Zdefiniowanie produktu, jest to początek projektu. Należy w tej fazie określić cel prowadzenia projektu, czyli co będzie jego końcowym produktem. Zdefiniowanie produktu, czyli dokładny jego opis jest podstawą rozpoczęcia projektu. W przypadku, kiedy w projekcie biorą udział co najmniej dwie organizacje takie zdefiniowanie ułatwi ewentualne rozstrzygnięcie sporów, podziału ról, dalszej części aktywności projektowych oraz stworzenia dodatkowego budżetu na dalsze działania. W tej części trzeba również określić plan, czyli zupełnie wstępne ramy czasowe, także wstępny budżet. Ważne jest nakreślenie składowych ryzyka, które mogą mieć miejsce w projekcie [3].
  • Projekt produktu, polega na jego zaprojektowaniu, składa sie z trzech kroków:

– przygotowanie dokumentacji, analiz, wizualizacji, symulacji numerycznych;

– koncepcji, polegającej na przedstawieniu produktu w sposób wirtualny, czasem też modelu- „mockup”;

– wykonanie prototypu, następnie po przeprowadzeniu korekt powinno być przygotowanie szczegółowej dokumentacji produktu.

  • Rozwinięcie produktu czyli przygotowanie niezbędnych technologii do jego wyprodukowania. Milowym krokiem jest wykonanie produkcji testowych „ sprints”. Następnie należy dokonać sprawdzenia integralności produktu, również wprowadzić niezbędne korekty, jeżeli tylko są one potrzebne. Dlatego na rysunku przedstawiono „okrągłą pętlę”, czyli wykonanie tych czynności nawet kilka razy, jeśli jest to potrzebne.
  • Testowanie produktu, składa sie z dwóch głównych kroków:

– wykonania i wdrożenia planu produkcji testowej produktu;

– wykonania testów, co najważniejsze powinno być to realizowane razem z klientem oraz należy uwzględniać jego uwagi, które posłużą do wykonania niezbędnych korekt.

Jeżeli kryteria sukcesu określone w planach testów oraz celach początkowych opisujących produkt nie zostały osiągnięte wówczas należy cofnąć się do fazy projektu, jak to przedstawia pętla zwrotna na rysunku 1.