Cydry przegrywają z piwami o smaku cydru

O ile rynek win rośnie systematycznie, i tutaj nie ma zaskoczenia, to dziwi nas słaba kondycja sektora cydrów – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. –  Polska ze swoim potencjałem w zakresie surowców (jabłka, gruszki) powinna być kreatorem tej kategorii. Niestety nierówna walka z piwami smakowymi (niższa akcyza w cenie wyrobu, możliwość reklamy) powoduje, że konsumenci nie potrafią rozpoznać różnicy w ocenie jakościowej tych produktów.

– Kategoria cydru jest pod dużą presją rynku piwa. Od dwóch lat kategoria ma trend spadkowy i nie zanosi się na zmianę tego trendu, gdyż duże browary korzystając z możliwości reklamy i niższej akcyzy, wprowadziły produkty imitujące cydr, a będące napojem na bazie piwa. Dodatkową barierą jest brak możliwości produkcji cydru smakowego, co również w kontekście bardzo dużego wyboru piw smakowych blokuje tą kategorię – opowiada Jakub Nowak, prezes Firmy Jantoń. – Bez obiecanej przez premiera Morawieckiego zniesienia akcyzy na cydr ciężko będzie się odbić tej kategorii. Proszę zauważyć, że cydr jest produktem naturalnym, który wykorzystuje polski surowiec, jakim jest jabłko i koszt jego wytworzenia jest dużo wyższy od piwa, co w połączeniu z większą stawką podatku akcyzowego oraz brakiem możliwości reklamy czy produkcji wariantów smakowych, nie daje możliwości rozwoju tej kategorii – podsumowuje Jakub Nowak.

źródło: informacja prasowa ZPPRW