Wino z ziołem i inne wynalazki

Sztywny podział na kategorie napojów alkoholowych, jak piwo, wino, wódka, wydaje się odchodzić do przeszłości. Wszelkiego rodzaju innowacje, mixy i połączenia, to jeden z głównych trendów obserwowanych w branży winiarskiej.

Czy tradycyjne wino gronowe może być spokojne o swoją pozycję? Czy przejdzie do lamusa?

Firma AWE wprowadziła do swojego portfolio wina ze specjalnie wyselekcjonowanymi mieszankami ziół, w tym, jako pierwsza w Europie – wino z dodatkiem konopi. Jak mówi jej prezes – Bartłomiej Sarecki, od dłuższego czasu przyglądał się rozwijającemu się w Polsce trendowi zdrowej żywności. – Od nieco ponad roku bardzo dokładnie czytam etykiety produktów, na własnym przykładzie bowiem zauważyłem, że wyeliminowanie niektórych składników, konserwantów czy też innych substancji, spowodowało znaczącą poprawę mojego zdrowia. Wtedy zacząłem się zastanawiać, jaki produkt wprowadzić, aby zaoferować coś klientom szukającym czegoś więcej, niż tylko dobrego wina. I tak pojawiła się cała linia produktów sygnowanych nazwiskiem mojej rodziny. Wino, o którym mowa to połączenie wysokiej jakości wina gronowego czerwonego oraz intraktu z ręcznie zbieranych w Polsce ziół. Jego podstawą jest tradycyjna zielarska receptura.

Wino a convenience

Światowy rozwój rynku win w kierunku napojów mieszanych związany jest z coraz powszechniejszym trendem convenience – mówi Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. – Konsumenci lubią eksperymentować, szukają nowych smaków, a jednocześnie oczekują od rynku gotowych rozwiązań. Trend ten dotyczy zarówno win, jak i piw czy wódek. Dziś na półce win w sklepie znajdujemy nie tylko klasyczne wina, ale także rozbudowaną ofertę win aromatyzowanych oraz gotowych do spożycia drinków na bazie wina. Obecnie bardzo wysokie wzrosty, tuż za winami musującymi (mam na myśli prosecco), odnotowują właśnie wina aromatyzowane. Wszystko wskazuje na to, że ten segment będzie się dalej intensywnie rozwijał.

okiem eksperta

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, tak podsumowuje zmiany, które zachodzą teraz na rynku: – Oczekiwania młodszych konsumentów znacząco wpływają na rozwój oferty firm winiarskich. Młodzi ludzie poszukują nowości i bez ograniczeń eksperymentują w obrębie różnych stylów, są nielojalni względem kategorii. Oczekują napojów ciekawych w smaku i atrakcyjnych wizualnie. Chcą być zaskakiwani innowacjami, a tradycyjna forma i sztywne reguły nie mają dla nich wielkiego znaczenia. Do tej pory winiarstwo było kategorią alkoholi o konserwatywnych regułach, teraz młode pokolenie konsumentów wymusza zmiany.

 

źródło: Polska Rada Winiarstwa