Ritter Sport w sądzie z Milką

Od dziesięcioleci Ritter Sport sprzedaje swoją czekoladę w jej wyjątkowym, kwadratowym kształcie. Mondelez, właściciel Milki, wystąpił o unieważnienie patentu na kwadratowy kształt produktu konkurenta.

O pochodzeniu

Historia kwadratowej tabliczki sięga roku 1932, kiedy to w głowie Clary Ritter zrodził się pomysł stworzenia czekolady, mieszczącej się w kieszeni kurtki. Dodatkowo słodka przekąska miała ważyć tyle, co zwykły baton. Koncepcja przyjęła się. W 1970 roku producent kwadratowego przysmaku wypromował hasło charakteryzujące swoją czekoladę „Quadratisch, praktisch, gut”, czyli „kwadratowa, praktyczna, dobra”.

W 1993 roku firma zarejestrowała kwadratowy kształt czekolady w niemieckim urzędzie patentowym. I to właśnie kształt czekolady stał się przedmiotem wieloletniego sporu sądowego. W niemieckich sądach zapadały kolejne wyroki na korzyść Ritter Sport, ale Mondelez nie dawał za wygraną.

Sprawa trafiła do Federalnego Trybunału Sprawiedliwości w Karlsruhe, który stanął jednak po stronie twórców Ritter Sport.

Decyzja sądu

Choć Sąd orzekł, że kształt produktu sam w sobie nie może być znakiem towarowym, to w tym przypadku to właśnie on nadaje produktowi rozpoznawalność. Argument sądu był taki, że konsumenci kupujący Ritter Sport poprzez kształt czekolady utożsamiają ją z konkretną marką, krajem pochodzenia i jakością.

Milka nie może więc sprzedawać na niemieckim rynku czekolady o kwadratowym kształcie

Dla nas, jako stosunkowo małej firmy rodzinnej, kwadratowy kształt naszych opakowań ma taką samą wagę, jak indywidualny fioletowy kolor naszego konkurenta, który jest również chroniony znakiem towarowym – skomentował w oświadczeniu Thomas Seeger, szef działu prawnego w Alfred Ritter.

Źródło: BBC.com