zielone_jablko_z_kropelkami_wody

Polska – największy sad w Europie

Trzy czwarte z nas słyszało, że Polska jest największym producentem jabłek w Europie. A mimo to Polacy nie mają świadomości skali tej potęgi. W badaniach opinii tylko co piąty z nas wie, że produkujemy aż 3 000 000 ton jabłek rocznie – ilość, którą można wypełnić 240 tysięcy TIR-ów!

Dlatego jabłko będzie motywem przewodnim kampanii promującej Polskę, którą wkrótce rozpocznie Fundacja State of Poland.

Polskie jabłka są wyjątkowe

Wiedzą o tym producenci soków, dla których koncentrat z polskich jabłek jest niezbędnym i bardzo pożądanym składnikiem. Unikalność naszych jabłek wynika z wielu czynników. Mamy wyjątkową kulturę sadowniczą, w której mimo unowocześniania upraw zachowano ich naturalność, a także wyjątkowe położenie geograficzne i mnogość odmian owoców.  

Dzięki temu jesteśmy prawdziwą i niekwestionowaną potęgą. Produkujemy zdecydowanie najwięcej jabłek w całej Europie, a ubiegłoroczna produkcja sięgnęła 3 000 000 ton. Mimo tych liczb świadomość skali naszej produkcji wśród Polaków, wciąż jest niewielka. 

Owocowa potęga

Badania zlecone SW Research pokazały, że Polacy zdają sobie sprawę, że jesteśmy jednym z największych producentów jabłek na świecie – z taką informacją zetknęło się 74,2 proc. respondentów. Jabłko uznajemy także za najbardziej polski owoc – wskazało tak 70,7 proc. badanych. Na drugim miejscu, z wynikiem zaledwie 12,6 proc. uplasowała się truskawka. Jednocześnie jednak badanie dowodzi, że niewiele wiemy o  rzeczywistej skali rodzimej produkcji jabłek.  

Trudności sprawiało ankietowanym wskazanie liczby ton produkowanych owoców. 41 proc. respondentów uznało, że produkujemy mniej niż 10 tysięcy ton rocznie. 64,3 proc. że wielkość produkcji nie przekracza 1 miliona. Tymczasem już od co najmniej dekady zbiory jabłek w Polsce oscylują wokół 3 milionów ton. A nierzadko liczba ta jest znacząco przekraczana.

Jabłko to owoc wdzięczny i budzący dobre skojarzenia. Dotychczas w niewielkim stopniu wykorzystujemy naszą pozycję światowego potentata w produkcji jabłek do budowania wizerunku Polski na świecie. Jabłko jest przecież nie mniej atrakcyjne niż czekolada czy ser, na których Belgowie i Szwajcarzy od dekad budują swoją narodową markę. Dlatego wkrótce ruszymy z wyjątkową kampanią. Będziemy przez pryzmat jabłek pokazywać to, co w Polsce jest najlepsze. Wspaniałe warunki klimatyczne, nasze przywiązanie do natury, unikatowe położenie na mapie świata – ale także przedsiębiorczość i zaradność. 

Danuta Nierada, dyrektor kreatywny Fundacji State of Poland. 

źródło: stateofpoland.pl