Na pytania odpowiada Dorota Liszka, manager ds. Komunikacji Korporacyjnej w Grupie Maspex.
Czy nagrody, takie jak „Ekoinwestor…” mobilizują do dalszych działań w zakresie inwestycji proekologicznych?
Nagroda Ekoinwestor sprawiła nam ogromną radość i jest dowodem na to, że wszystkie działania w zakresie ekologii, które podejmuje nasza firma są ważne, cenne i doceniane zarówno przez ekspertów, jak i konsumentów. Nasza firma od początku swojego istnienia konsekwentnie stara się minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne w każdym obszarze swojej działalności. Nieustannie w związku z tym wdrażamy najbardziej przyjazne środowisku rozwiązania. Do tej pory w swoich zakładach produkcyjnych zrealizowaliśmy inwestycje proekologiczne o wartości ponad 125 mln i nadal dbamy o rozwój w tym obszarze.
Ilość waszych aktywności proekologicznych jest imponująca…
Wszystkie aktywności, które podejmujemy w zakresie działań proekologicznych, są dla nas niezmiernie istotne.
Stale dążymy do ulepszania procesów produkcyjnych, stosujemy nowoczesne, energooszczędne, wodooszczędne, a przy tym najbardziej wydajne linie technologiczne.
W swoich zakładach posiadamy nowoczesne oczyszczalnie ścieków oraz stacje uzdatniania wody, w których stosowane są rozwiązania technologiczne i techniczne najnowszej generacji. Biogaz otrzymywany w procesie oczyszczania ścieków – ponad 6000 m3 na dobę – zamieniany jest na energię elektryczną, ciepło i chłód. Jest to możliwe dzięki rozbudowanym systemom trigeneracji i poligeneracji oraz współspalaniu w zakładowych kotłowaniach.
Z kolei nowoczesne kotłownie gazowe naszej firmy są wyposażone w wysokiej klasy ekonomizery. Dzięki nim redukowany jest poziom emisji do atmosfery pyłów, tlenków siarki, azotu, węgla i dwutlenku węgla. Ich skuteczność to prawie 97%. Jesteśmy bardzo dumni także z farmy fotowoltaicznej, która powstała w naszym zakładzie w Tymbarku. Dzięki tej inwestycji możliwa jest konwersja energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną,co pozwala z kolei także generować oszczędności. W ramach budowy farmy fotowoltaicznej zostało zamontowanych prawie 4000 paneli fotowoltaicznych o mocy ok. 1 MW,
zainstalowano także stację meteorologiczną oraz wykonano aparaturę monitoringu.
Działacie także w zakresie edukacji maluchów…
Na uwagę zasługuje również ogólnopolski program społeczny organizowany przez naszą firmę i markę Kubuś, skierowany do przedszkolaków w całej Polsce – „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, który prowadzimy od ponad 7 lat. Łącznie do tej pory w programie wzięło udział już 3 mln dzieci. Celem głównym programu jest edukacja dzieci w zakresie dbałości o środowisko, jak również promocja zdrowego stylu życia. Uczymy najmłodszych takich nawyków, jak segregowanie śmieci, oszczędzanie wody i energii, czyli pokazujemy, jak mogą dbać o naturę każdego dnia.
O konkursie:
Ekoinwestor w Przemyśle Spożywczym – konkurs organizowany przez redakcję czasopisma Agroindustry pod honorowym patronatem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem konkursu jest podkreślenie społecznej odpowiedzialności przemysłu spożywczego poprzez promowanie technologii przyjaznych dla środowiska. Zwycięskie projekty w znaczący sposób poprawiają parametry związane z efektywnością energetyczną, oczyszczaniem ścieków, uzdatnianiem wody i ograniczaniem zużycia mediów w procesie produkcji. Laureaci I edycji konkursu Ekoinwestor (2016): SM Mlekovita, Mars Polska, Coca-Cola HBC Polska, SM Mlekpol, OSM Sierpc oraz PepsiCo Poland. Laureatami II edycji konkursu zostali: Grupa Żywiec S.A., SM Mlekovita oraz Grupa Maspex.