Magdalena Brzezińska, Grupa Żywiec o działaniach proekologicznych oraz zwycięstwie w konkursie Ekoinwestor 2017

Magdalena Brzezińska, kierownik działu spraw korporacyjnych w Grupie Żywiec

Czy nagrody, takie jak „Ekoinwestor…” są w jakiś sposób mobilizujące do dalszych działań w zakresie inwestycji proekologicznych?

W Grupie Żywiec działamy zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Grupy Heineken „Warzymy Lepszy Świat” i stale przyglądamy się w jaki sposób możemy zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko naturalne. Na bieżąco monitorujemy postępy w zakresie realizacji celów środowiskowych za pomocą systemu GreenGauge. W naszych browarach prowadzimy działania zgodnie z założeniami tzw. circular economy, czyli gospodarki o obiegu zamkniętym, co pozwala nam na ponowne wykorzystanie surowców. Nagrody takie jak „Ekoinwestor w Przemyśle Spożywczym”  są dla nas potwierdzeniem, że kierunek, który obraliśmy w zakresie troski o środowisko naturalne jest słuszny i powinien być kontynuowany.

Czy działania proekologiczne pomagają wygenerować dodatkowe oszczędności?

Podjęcie decyzji o inwestycji środowiskowej jest złożonym procesem, w którym brane jest pod uwagę wiele czynników. Wiele działań proekologicznych podejmowanych przez Grupę Żywiec, w tym nagrodzony projekt odzysku energii elektrycznej z procesu recyrkulacji ścieków w beztlenowej oczyszczalni ścieków Browaru Arcyksiążęcego w Żywcu, pozwala na oszczędności zużycia np. energii lub wody, a co za tym idzie ograniczenie kosztów. To doskonały przykład, że aktywności na rzecz ochrony środowiska naturalnego idą w parze z ekonomią.

Jak wygląda u Was sprawa nieprzetworzonych odpadów, powstających w procesie produkcji?

Jesteśmy dumni, że stale udaje nam się ograniczać ich ilość: w 2015 roku ten wskaźnik w browarach Grupy Żywiec wyniósł jedynie 0,01 kg odpadów na 1 hektolitr wyprodukowanego piwa. Prawie 100% produktów pozostałych po warzeniu piwa jest wykorzystywane w rolnictwie. Młóto browarniane, czy też gęstwa drożdżowa używane są bowiem jako wysokobiałkowe pasze dla zwierząt hodowlanych. Ta praktyka pozwala nie tylko zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko, ale daje także szansę na ponowne wykorzystanie surowców.

Ekoinwestor w Przemyśle Spożywczym – konkurs organizowany przez redakcję czasopisma Agroindustry pod honorowym patronatem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem konkursu jest podkreślenie społecznej odpowiedzialności przemysłu spożywczego poprzez promowanie technologii przyjaznych dla środowiska. Zwycięskie projekty w znaczący sposób poprawiają parametry związane z efektywnością energetyczną, oczyszczaniem ścieków, uzdatnianiem wody i ograniczaniem zużycia mediów w procesie produkcji. Laureaci I edycji konkursu Ekoinwestor (2016): SM Mlekovita, Mars Polska, Coca-Cola HBC Polska, SM Mlekpol, OSM Sierpc oraz PepsiCo Poland. Laureatami II edycji konkursu zostali: Grupa Żywiec S.A., SM Mlekovita oraz Grupa Maspex.