W 2017 roku Carlsberg Polska zwiększył swoje udziały ilościowe o 1,9 punktu procentowego do 19,6 proc.i wartościowe o 1,5 punktu procentowego do 18,6 proc. W tym okresie branża piwna zanotowała nieznaczny spadek sprzedaży – ilościowo o 2,4 proc., wartościowo o 1,3 proc. Co ważne, po raz pierwszy od lat wzrosła cena za litr piwa o 1,2 proc. powodując, że spadek wartości był mniejszy niż wolumenu.
Piwo to nadal największa wartościowo kategoria wśród artykułów spożywczych i napojów alkoholowych. Według danych Nielsena[1] w 2017 roku piwo stanowiło wartościowo 13,4 proc. zakupów produktów spożywczych.
Stabilne pozostają trendy konsumenckie. Według danych Nielsena w 2017 roku największe wzrosty wartościowo zanotowały piwa bezalkoholowe (o 22,9 proc., choć z niskiej bazy 1,9 proc. udziału w rynku piwa) i piwne specjalności (o 16,9 proc., udział w rynku 2,8 proc.). Wzrost piw smakowych w tym radlerów wyniósł 1,1 proc. w porównaniu do 2016 roku, a ich udział w rynku piwa sięga 7,5 proc. Konsumenci nadal chętnie wybierali piwa bezalkoholowe, sprawiając, że ich sprzedaż od 2015 do 2017 wzrosła wolumenowo o 72 proc. i o 59 proc. wartościowo. Udział lagerów w rynku piwa wynosi 73,1 proc. Nadal zmniejsza się z roku na rok wartość sprzedaży piw mocnych (o 6,2proc.), których udział w rynku wynosi 10,2 proc.
Dzięki trafionym innowacjom, efektywnym kampaniom reklamowym oraz dobrej pracy z naszymi klientami wypracowaliśmy w 2017 roku wzrost udziałów wartościowych i ilościowych na spadającym rynku piwa. Pozytywnie oceniam delikatny wzrost cen piw, który buduje wartość kategorii i jest wskazany ze względu na rosnące koszty surowców, mediów i pracy. Cieszą też wybory konsumentów, którzy nadal chętnie sięgają po piwne specjalności i piwa bezalkoholowe. W 2018 roku będziemy niezmiennie pracować nad umacnianiem pozycji rynkowej, budując udziały i wartości biznesu. Tegoroczne mistrzostwa w piłce nożnej powinny przełożyć się na lepsze wyniki branży niż w 2017. Liczymy również na stabilne i przewidywalne otoczenie biznesowe, niezmiernie ważne, aby planować działania i inwestycje w dłuższym horyzoncie czasowym– mówi Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska.
W 2017 roku bardzo dobrze radziła sobie marka Okocim, a to m.in. dzięki nowej platformie komunikacyjnej „Tu się warzy z zasadami” z udziałem piwowarów z Browaru Okocim i odnoszącej się do ponad 170-letniej tradycji browarniczej Okocimia. Udziały wartościowy i ilościowy marki w rynku wzrosły o 0,9 punktu procentowego, zaś wartość sprzedaży o 40 proc. Piwa Okocim zostały docenione m.in. złotym medalem Good Beer na Polskim Kongresie Browarniczym.
To był również intensywny rok dla Karmi. Wzrost sprzedaży wartościowo o 17 proc. to efekt współpracy od 2015 roku z Penelope Cruz, a w szczególności nowego pozycjonowania marki z kampanią „Nie za słodkie, nie za gorzkie”, która wystartowała w czerwcu 2017.
[1] Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Duże, Średnie i Małe sklepy spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Stacje benzynowe), Piwo, udział i zmiana sprzedaży wartościowej, 2017 rok. Nielsen Panel Handlu Detalicznego.
źródło: informacja prasowa Carlsberg Polska