Rynek lodów w Polsce a.d. 2019 – okiem przedstawicieli sieci handlowych

Rynek lodów, również ze względu na zmiany klimatyczne, ale także na zmianę zasobności portfela Polaków, dynamicznie rośnie. Zapytaliśmy przedstawicieli sieci handlowych o rynkowe trendy oraz o zmiany w asortymencie.

Małgorzata Fąfara, Auchan Retail Polska:

Lody są jedną z najdynamiczniej rozwijających się kategorii. W Polsce spożycie lodów rośnie nieprzerwanie od lat, co przekłada się bezpośrednio na niesłabnącą progresję tego rynku i satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. Odpowiednio przygotowana oferta asortymentowa, która bazuje na obserwacji trendów konsumenckich gwarantuje sukces sezonu. Elementem kluczowym jest także czytelna i przejrzysta implantacja lodów. Współczesny konsument oczekuje oferty odpowiednio dobranej pod jego potrzeby i styl życia.

Rośnie segment produktów premium realizowany w kategorii lodów na dwa sposoby. Po pierwsze przez rozwój lodów jakościowych o tradycyjnej recepturze bazującej na prawdziwej śmietanie i prostym składzie. Po drugie przez bogaty skład produktów z licznymi dodatkami, takimi jak ciasteczka, kawałki czekolady i sosy, które dodają przyjemności.

Auchan w tegorocznym sezonie zaproponowało lody marki własnej o wysokiej zawartości śmietany w unikatowych smakach tj. słony karmel i mięta z czekoladą oraz tradycyjnych wariantach: śmietankowym i truskawkowym. Dużym entuzjazmem cieszą się także produkty na licencjach znanych producentów słodyczy. Kategoria lodów odpowiada także na nowe trendy tj. produkty bez laktozy, bio i wegańskie. W tym roku w ofercie Auchan pojawiły się lody wegańskie na bazie orzechów z nerkowca. Innowacją są także nowe formy opakowań. Lody w szklanych słoikach są przyszłością dla społeczeństwa angażującego się w ochronę środowiska. Znajdują się one na stałe w naszej ofercie i zyskują rosnącą liczbę klientów.

Bardzo dynamicznie rozwija się również segment lodów w kubkach do 500 ml. Jest to wynikiem silnego trendu spersonalizowania społeczeństwa. W miejsce zakupu dwulitrowego familijnego opakowania, czteroosobowa rodzina wybiera aktualnie cztery osobne kubki półlitrowe, każdy o innym smaku.

Ciekawą formą są także multipaki, które rozwijają się w dużych formatach sprzedaży. Warto dodać, że współczesny konsument jest w stanie zapłacić więcej za produkt dobrej jakości, odpowiadający jego oczekiwaniom. Oferta lodów co roku zaskakuje więc swoją innowacyjnością i wydaje się, że przez długie lata tendencja ta będzie z sukcesem kontynuowana.

Adam Lalewicz, Jeronimo Martins Polska:

Rynek lodów stale ewoluuje, a jego tempo nigdy nie było tak wysokie jak obecnie. Ze względu na większy dostęp do informacji, konsumenci są dziś świadomi wartości odżywczej i składników stosowanych w żywności, również w segmencie lodów. Z naszych obserwacji wynika, że klienci najczęściej wybierają tradycyjne smaki lodów i jednocześnie zwracają uwagę na jakość składników wykorzystywanych w produkcji. Czysta etykieta, czyli minimalistyczny skład lodów czyni je bardziej atrakcyjnym. Nasze lody Marletto 6 składników posiadają podstawowe składniki takie jak: śmietana kremówka, mleko odtłuszczone częściowo zagęszczone, cukier oraz żółtka jaj. Pozostałe składniki są odpowiedzialne za kształtowanie danego smaku i barwy. W tym roku postawiliśmy również na ofertę skierowaną do młodych, aktywnych ludzi i zaoferowaliśmy unikalne lody Marletto w wygodnych saszetkach. Wśród lodów najczęściej wybieranych przez naszych klientów, bezkonkurencyjny okazuje się tradycyjny rożek Marletto, którego sprzedaż jest prawie trzykrotnie wyższa niż kolejnego laureata na miejscu drugim.

Codziennie pracujemy, aby spełnić oczekiwania naszych klientów, zapraszam wszystkich do zapoznania się z naszą ofertą lodów w sklepach sieci Biedronka.

Maria Cieślikowska, Carrefour Polska:

Rynek lodów w Polsce charakteryzuje się wysoką dynamiką rozwoju. To kategoria, która w ostatnich latach mogła liczyć na dobre wyniki sprzedaży, głównie ze względu na warunki pogodowe i – co za tym idzie – wydłużony okres wysokiej sprzedaży już od kwietnia. Oferta lodów jest nieustannie uzupełniana o ciekawe produkty, które wpisują się w nowe trendy. Obecny sezon szczególnie obfituje w nowości i nowe marki, takie jak Wedel, Hortex, Scholler czy Big Milk Wawel. To również segment, gdzie doskonale widać zmieniające się gusta zakupowe Polaków.

Po pierwsze na rynku lodów, tak jak w innych kategoriach, widoczna jest premiumizacja. Klienci coraz częściej czytają etykiety, zwracając uwagę na skład produktów i są w stanie wydać więcej na te najlepszej jakości.

Nowym trendem w ostatnich sezonach jest oferta lodów rzemieślniczych. Polacy coraz częściej jedzą lody w lodziarniach, w których wytwarza się je na miejscu, na oczach klientów, według sprawdzonych receptur, używając najlepszych składników. Klienci szukają również takich lodów w sklepach Carrefour. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, proponujemy szeroką ofertę lodów premium o bardzo dobrym składzie. Cała kategoria lodów familijnych premium charakteryzuje się wysoką ewolucją sprzedaży rok do roku.

Po drugie także w tej kategorii widoczny jest trend prozdrowotny. Coraz większy udział w sprzedaży zdobywają lody bez laktozy, wegańskie oraz bio – w naszych sklepach klienci znajdą między inni wyjątkową propozycję ekologicznych lodów dla dzieci, Bio Cool’s, w postaci smacznych kuleczek oraz wprowadzone w tym roku lody Bio naturalne od dostawcy Fresh w różnych smakach: wanilia, czekolada, truskawka, malina, mango oraz caffe latte. Klienci poszukujący lodów roślinnych mają coraz większy wybór – oferta w tym segmencie jest zróżnicowana i ciekawa. W tym sezonie w Carrefour wprowadzono lody wegańskie Magnum, Ben&Jerry’s, Syrenka oraz wegańskie lody bio od firmy Fresh. Klienci stosujący dietę bezmleczną mogą skorzystać z oferty lodów bez laktozy: Carte D’or, Bambino, Muu Anita oraz Freely z Korala. Nowością na rynku są lody wysokoproteinowe z obniżoną zawartością kalorii i cukru. W ofercie znajdują się również lody wysokobiałkowe Breyer’s i Anita.

Podsumowując, sprzedaż lodów stale rośnie, co jest wynikiem sprzyjających warunków pogodowych, ale także rosnącej popularności lodów i faktu dużej wrażliwości rynku na trendy.

Aleksandra Robaszkiewicz, Lidl Polska:

Klienci zdecydowanie preferują produkty dobrej jakości, o wysokiej zawartości śmietanki. Polscy konsumenci chętnie testują nowe, nieznane smaki i ich oryginalne połączenia. Współczesny konsument oczekuje również jeszcze bardziej korzystnego stosunku jakości do ceny produktu, dlatego Lidl Polska poszerzając ofertę lodów stawia nie tylko na ciekawe smaki, ale również na recepturę, certyfikowane składniki i zrównoważoną produkcję oraz atrakcyjną, niską cenę.
W sezonie letnim w sklepach Lidl Polska na stałe utrzymujemy bardzo szeroki wachlarz produktów w kategorii lodów. Nasi klienci mogą sięgnąć po ponad 100 rodzajów lodów o zróżnicowanych smakach. Dodatkowo czasowo w ofercie pojawiają się lody BIO, lody wegańskie i lody bez laktozy, dostosowane do potrzeb osób stosujących różnego rodzaju diety.
Odpowiedzią na trendy rynkowe jest szeroka gama ciekawych smaków marki własnej Lidla Gelatelli, z serii premium. W ramach tej linii lodów, sprzedawanych w półlitrowych opakowaniach, dostępne są smaki: słony karmel, orzechy makadamia, miód i orzech, belgijska czekolada, kruche ciasteczko (Gelatelli, 10,99 zł/ 500 ml/ 1 opak.). Popularnością wśród klientów cieszą się też lody amerykańskie w opakowaniach półlitrowych: karmelizowany migdał, czekoladowe brownie, czekolada z orzechami włoskimi i lody z kawałkami ciasteczek (Gelatelli, 9,99 zł/ 500 ml/ 1 opak.). Wszystkie smaki lodów amerykańskich posiadają certyfikat zrównoważonej produkcji UTZ, podobnie jak większość lodów sprzedawanych w Lidlu.
Kolejnym widocznym trendem jest moda na lody rzemieślnicze i naturalne. W tym roku nowością w ofercie Lidla były lody Gelatelli 6 i 7 składnikowe, wpisujące się w trend lodów naturalnych. Popularnością cieszą się oba smaki, które znalazły się w naszych sklepach: brazylijska kawa i wanilia z Tahiti (Gelatelli, 8,99 zł/ 500 ml/ 1 opak.). Do tegorocznych debiutów należą też trzy nowe smaki lodów litrowych Gelatelli, oznaczonych certyfikatem Fairtrade: wanilia bourbon, śmietanka i truskawka (Gelatelli, 10,99 zł/ 1 l/ 1opak.).
Wprowadziliśmy również nowy rodzaj lodów sprzedawanych w opakowaniach typu wielopak– Gelatelli Mini Rożki (Gelatelli, 6,99 zł/ 10 x 25 ml/ 1 opak.). Konsumpcja lodów w wafelkach czy na patykach sprzedawanych w tej formule jest w Polsce w trendzie wzrostowym. Polacy lubią dzielić przyjemność jedzenia lodów z rodziną i przyjaciółmi oraz doceniają to jak łatwo i wygodnie mogą poczęstować innych lodami z wielopaku. Warto zwrócić także uwagę na inną tegoroczną nowość – lody na patyku Gelatelli w białej czekoladzie z migdałami (Gelatelli, 1,99 zł/ 120 ml/ 1 opak.). Ich delikatny i wyrafinowany smak zdecydowanie trafił w gusta klientów. W ofercie pojawiły się również lody Ballino sandwich (Ballino, 1,69 zł/ 120 ml/ 1 opak.), mające w składzie 30% śmietanki, oraz batoniki lodowe o smaku karmelowym, kokosowym i orzechowym (Gelatelli, 7,99 zł/ 5 x 70 ml/ 1 opak).

Katarzyna Marino, Kaufland Polska:

Obserwujemy rosnące zainteresowanie konsumentów lodami familijnymi. Rok do roku sprzedaż tej kategorii wzrasta, przy czym dynamika sprzedaży w naszych sklepach jest znacznie wyższa niż średnia dla całego rynku lodów. Niezmiennie dużą popularnością cieszą się także tzw. lody impulsowe – czyli pojedyncze porcje oferowane w kubeczkach, rożkach lub na patyku. Co ciekawe, wysokość ich sprzedaży posiada pewną zależność od pogody. Klienci sięgają po nie częściej w gorące dni. Niezwykle duży wzrost sprzedaży lodów widoczny był w 2018 roku i wyniósł on ponad 20%.

Wśród pojawiających się trendów na rynku lodów na szczególną uwagę zasługuje kilka z nich. Przede wszystkim widoczna jest odpowiedź tego segmentu na coraz większą świadomość klientów w zakresie zdrowego odżywiania. Portfolio lodów poszerza się o produkty z uproszczoną etykietą (np. Food by Ann, czy Hortex), opartych na naturalnych składnikach (Grycan), jak również pojawia się asortyment lodów vege (Unilever) i BIO. Na rynku pojawiły się także lody wysokobiałkowe dla sportowców (np. Unilever marka Breyers), a także znacząco rozszerzona została oferta lodów premium, w tym między innymi Ben & Jerry, Haagen Dazs, czy Schoeller.

Na rynku możemy spotkać także startupy. Z ciekawostek, jedna z firm Syrenka oferuje produkty, w których zamiast mleka czy śmietany wykorzystuje do produkcji lodów miazgę z orzechów nerkowca.
Kategoria lodowa jest najprężniej rozwijającą się kategorią w Polsce i przewidujemy jej dalszy rozwój.