Jak pokazują badania zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research[1], Polacy są przeciwni podwyżce akcyzy na piwo. Nie wierzą również w zapewnienia rządu, iż jest ona spowodowana troską o zdrowie społeczeństwa.
Jako główne powody podniesienia stawek akcyzowych blisko 60 proc. badanych wskazuje na konieczność zwiększenia wpływów do budżetu państwa oraz realizację obietnic wyborczych (21 proc. odpowiedzi). Jedynie 14,4 proc. respondentów jest skłonnych przyjąć zapewnienia Rządu, że celem podwyżki są względy zdrowotne.
Ustawa zakładająca podniesienie akcyzy na alkohol o 10 proc. od 1 stycznia 2020 r. została przegłosowana przez Sejm i trafiła pod obrady Senatu.
Dyrektor Generalny ZPPP Browary Polskie, Bartłomiej Morzycki komentując wyniki sondażu powiedział: Większość respondentów, podobnie jak browarnicy, obawia się znacznego wzrostu ceny piwa, co będzie skutkiem zarówno trzy razy większej niż zapowiadano podwyżki akcyzy, jak również drastycznych wzrostów kosztów surowców, energii, a także kosztów pracy. Tak gwałtowne zmiany otoczenia podatkowego branży czynią prowadzenie działalności gospodarczej mniej przewidywalnym.