Braniewo i Van Pur. Drugie podejście

Van Pur chce łyknąć Browar w Braniewie. Bez rozgłosu, mimo rynkowej posuchy, Van Pur umacnia pozycję na rynku piwa. Jest już numerem cztery – pisał w 2010 roku Puls Biznesu. Dziesięć lat temu nie wyszło.

Czy tym razem się uda?

Browar w Braniewie w ostatnich kilkunastu latach parę razy zmieniał właścicieli. Był już m.in. częścią Grupy Żywiec oraz własnością dr Witt. W 2006 r. na krótko odrodził się w rękach Andrzeja Konończuka, po czym wpadł w ręce browaru Namysłów, gdzie pod czujnym okiem Beaty Wilusz (dyrektora produkcji) przeżył swój ponowny rozkwit. W ubiegłym roku firma Browar Namysłów (czyli konkretnie browary w Namysłowie i Braniewie wraz z markami) znalazły się w rękach Grupy Żywiec. Transakcja kosztowała 0,5 miliarda złotych.

15 października 2020 Van Pur S.A. i Grupa Żywiec podpisały list intencyjny dotyczący zamiaru sprzedaży na rzecz Van Pur S.A. 100 proc udziałów w spółce Browar Braniewo Sp. z o.o., praw do marek „Kuflowe”, „Braniewo” oraz „Jasne, że Pełne”, a także nieruchomości i aktywów związanych z produkcją tych piw w browarze.

Jesteśmy polską firmą, jednym z największych producentów piwa w Europie Środkowo Wschodniej, ale to w kraju chcemy angażować nasze siły poprzez tworzenie miejsc pracy i nowej gamy produktów dla naszych klientów. By tak się stało musimy nieustannie inwestować. Przejęcie Browaru Braniewo jest kolejnym milowym krokiem w rozwoju Van Pur. Jesteśmy przekonani, że to dobry kierunek dla naszej firmy. Zależy nam na utrzymaniu i kontynuacji tradycji polskich, znanych marek piwa o ugruntowanej pozycji na rynku – podsumowuje Jagoda Iwańczuk, prezes zarządu Van Pur S.A.


Zamiar sprzedaży Browaru Braniewo przez Grupę Żywiec wynika z planów skoncentrowania inwestycji na strategicznych obszarach, uproszczenia działalności i wydzielenia aktywów, w przypadku których oczekiwany zwrot z kapitału jest niższy od zamierzonych przez naszą firmę celów. Wierzymy, że biorąc pod uwagę specjalizację rynkową i strategię rozwoju w Polsce Van Pur będzie dobrym inwestorem dla Browaru w Braniewie – mówi Francois-Xavier Mahot, prezes Grupy Żywiec S.A.


Van Pur S.A. jest jednym z czołowych polskich producentów piwa obecnym na rynku od 1989 roku. Van Pur posiada 5 browarów zlokalizowanych w Łomży, Rakszawie, Jędrzejowie, Zabrzu oraz Koszalinie. Kluczową marką Spółki jest Łomża, serca klientów podbiły również Cortes, Karpackie, Brock, Śląskie i Halne. Van Pur specjalizuje się także w produkcji marek własnych. Jest również jednym z czołowych eksporterów piwa za granicę.


Grupa Żywiec to jeden z czołowych producentów piwa w Polsce oraz lider w innowacyjnych segmentach piwa. Firma warzy piwo w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu, Browarze Warka, Browarze Leżajsk, Browarze Elbląg, Browarze Namysłów, Browarze Braniewo oraz Browarze Zamkowym Cieszyn. Do najsilniejszych marek spółki obok Żywca należą Heineken, Desperados, Warka i Tatra. Ważną część oferty Grupy Żywiec stanowią piwa regionalne w tym: Królewskie, Namysłów, Specjal, Leżajsk. Grupa Żywiec jest także liderem rynkowym segmentu piw bezalkoholowych (Żywiec 0,0%, Heineken 0.0%, Warka Radler 0,0%). Firma powiązana jest z Grupą HEINEKEN.