Nowości na rynku żywności

Kilka inspiracji ze światowych rynków. Skoro nie możemy podróżować, to przynajmniej poczytajmy…

Firma ZERO EGG – czyli roślinne „jajka”

Firma Zero Egg to alternatywa jajek wytworzonych na bazie roślin, które – według firmy – wyglądają i smakują tak samo jak zwykłe jajka. Produkt ten – wykonany z unikalnej mieszanki zdrowych białek roślinnych – ma wypełnić lukę w branży gastronomicznej, zaspokoić rosnące zapotrzebowanie konsumentów na zamienniki jaj, a także uczynić żywność roślinną normą, propagować ograniczanie wykorzystania produktów pochodzenia zwierzęcego i wzmocnić erę zrównoważonej żywności.

Określenie jajko przyjazne dla kur nabiera całkiem nowego znaczenia..

Firma reklamuje się hasłem: „Jajko, na które zasługuje ten świat. Prawdziwy smak z lekkim jak piórko śladem”. A ich filarem są 3 zasady: 1. Dobre dla ludzi, 2. Przyjazne dla kur, 3. Lżejsze dla planety.

https://www.newfoodmagazine.com/news/126573/zero-egg/

https://www.zeroeggfood.com/

Odważne i niekonwencjonalne zestawy deserów i koktajli – jako propozycja na relaks w cieniu pandemii

Marki produktów naturalnych na nadchodzące miesiące zimowe zaproponowały słodkości i napoje alkoholowe, nieco inne niż zwykle,  aby wesprzeć konsumentów w tych wyjątkowo dziwnych czasach. Wśród tych niecodziennych propozycji znalazły się m.in.:

– limitowana edycja certyfikowanej organicznej ciemnej (70%) czekolady Theo Chocolate Organic Peppermint Crunch z dodatkiem olejku miętowego pozyskiwanego w Indiach – proponowana jako dodatek do ekologicznej, irlandzkiej whisky whisky, Waterford Distillery Organic Gaia 1.1 Whisky, której producenci – dbając o identyfikowalność – umieszczają kod TÉIREOIR  na każdej butelce, z której konsumenci mogą się m.in. dowiedzieć się, gdzie uprawiano ziarno, kto był hodowcą oraz gdzie przebiegały procesy destylacji i dojrzewania.

– bezglutenowe batony Ethels Pecan Dandy Dessert Bars, inspirowane ciastem orzechowym, wytwarzane ręcznie z ekologicznych składników, w tym masła bez hormonów, jajek bezklatkowych i orzechów pekan – polecane jako dodatek do koktajli robionych na bazie Wheyward Spirit, wytwarzanego ze starannie pozyskiwanej słodkiej serwatki z farm mleczarskich w USA. Co więcej, ta marka jest zorientowana na gospodarkę o obiegu zamkniętym i chce pomóc w tworzeniu rynku dla nadwyżek serwatki pozostałej po produkcji sera, a jednocześnie może pochwalić się mniejszym śladem węglowym i wodnym niż typowe napoje spirytusowe na bazie zboża.

– mini-serniczki Enlightened Classic – desery bez cukru (słodzone erytrytolem), 210 kalorii za sztukę, przyjazne dla osób stosujących dietę ketogeniczną, zawierające zaledwie 2 gramy węglowodanów netto w jednej porcji – proponowane jako dodatek do koktajli na bazie Cosmopolitan Martini – wódki ze słodkich ziemniaków z rodzinnej farmy w Północnej Kalifornii. Jako bonus: marka ta jest własnością kobiet oraz jest partnerem kilku organizacji non-profit, wspierających kobiece inicjatywy.

Więcej propozycji na stronie:

https://www.newhope.com/food-and-beverage/unboxed-fun-sweets-and-spirits-pairings-upcoming-holidays

Piwo z obniżoną zawartością glutenu

Stone Brewing, kalifornijski browar wprowadził na rynek Stone Features & Benefits IPA, niskokaloryczne, niskowęglowodanowe piwo o obniżonej zawartości glutenu i alkoholu w objętości. Piwo zawiera nutę pomarańczy, gruszki, białej brzoskwini i melona. Stworzenie piwa o takich cechach nie było rzeczą prostą, gdy to właśnie kalorie i węglowodany w głównej mierze przyczyniają się do tego, co lubimy w jedzeniu i piwie.

Produkt ten dołączył do Stone Delicious IPA – produktu również o obniżonej zawartości glutenu – już znajdującego się w ofercie browaru.

Produkt ten dołączył do Stone Delicious IPA – produktu również o obniżonej zawartości glutenu – już znajdującego się w ofercie browaru.

https://www.stonebrewing.com/beer/pilot-series/stone-features-benefits-ipa

Nowinki w obszarze nowoczesnych inteligentnych opakowań żywności

Ostatnio dwie firmy branży high-tech: Innoscentia (producent czujników cyfrowych) i Ynvisible Interactive (producent etykiet) nawiązały współpracę w celu wyprodukowania etykiet wyposażonych w cyfrowe czujniki, które zapewniają monitorowanie jakości żywności w czasie rzeczywistym, rejestrują świeżość żywności – po to aby redukować marnotrawstwo oraz ostrzegać konsumentów o zepsutej żywności. Obecnie stworzono prototyp, a firmy pracują nad dostosowaniem czujników do produkcji i drukowania na dużą skalę. Zidentyfikowano trzy cechy takiej etykiety, które mogą ją wyróżniać: niski koszt, elastyczność formatu i niskie zużycie energii.

Stworzenie nowej technologii ma na celu m.in. zapobieganie zatruciom pokarmowym wynikającym z wadliwego działania sklepowych lodówek lub zamrażarek

Inne przykłady badań i prac prowadzonych w tym obszarze:

– Braskem, producent żywic termoplastycznych, nawiązał współpracę z uniwersytetami w USA i Brazylii, aby opracować opakowanie świeżej żywności, które wykrywa zmiany pH i zepsucie poprzez zmianę koloru opakowania.

– Insignia Technologies wynalazła etykietę zmieniającą kolor, umieszczaną na pudełkach ze świeżymi produktami, aby ostrzegać firmy logistyczne, hurtownie i detalistów o zmianach w świeżości produktów.

– StixFresh i Apeel Sciences używają naklejek i powłok ochronnych, aby przedłużyć okres przydatności do spożycia produktów.

https://www.fooddive.com/news/real-time-digital-labels-would-detect-spoiled-food-and-reduce-waste/589851/

Nowe smaki lodów dla osób na diecie ketogenicznej

Erytrol i zielony melon jako zamienniki cukru w lodach


Firma Enlightened z Nowego Jorku, działająca w branży mleczarskiej, w ramach współpracy licencyjnej z Delish wprowadziła na rynek dwa sezonowe smaki Keto Collection. Produkty z nowej kolekcji Enlightened + Delish zawierają tylko 1 gram węglowodanów netto na porcję i są bez dodatku cukru. Pierwszy z nich – Pumpkin Cheesecake – to niskokaloryczna wariacja na temat dyni, natomiast drugi – Peppermint Brownie – to miętowe lody, wypełnione kruchymi ciasteczkami i kawałkami czekolady. Zamiast dodatku cukru, Enlightened wykorzystuje erytrytol i zielony melon (uprawiany w górzystych obszarach Azji od setek lat, ceniony ze względu na swój niezwykle intensywny słodki smak i właściwości prozdrowotne) – naturalne słodziki o zerowej kaloryczności, które nie powodują skoków poziomu cukru we krwi.
https://www.dairyfoods.com/articles/94710-enlightened-and-delish-collaborate-on-holiday-ice-cream-flavors
https://eatenlightened.com/

Nowa formuła mleka koziego


Brytyjska marka Kendamil wprowadza na rynek Kendamil Goat, nowatorską formułę mleka koziego; jest to jedyny produkt na rynku, który zawiera oligosacharydy mleka ludzkiego (HMO) – trzeci co do wielkości stały składnik mleka kobiecego. W przeciwieństwie do wszystkich alternatyw rynkowych, Kendamil Goat zawiera pełnowymiarowe składniki odżywcze, w tym pełne mleko kozie i kozią serwatkę i podobnie jak wszystkie produkty firmy Kendamil, nie zawiera oleju palmowego ani rybnego. Formuła wykorzystuje DHA pochodzenia roślinnego i nie zawiera GMO.
Bodźcem do stworzenia tego produktu stały się wyniki badań stwierdzające, iż mleko kozie jest nie tylko łatwiejsze w trawieniu dla niemowląt, ale także mniej alergizuje (ponieważ nie zawiera kazeiny alfa-S1, alergenu występującego w mleku krowim) i wspomaga rozwój układu odpornościowego (gdyż zawiera selen i nukleotydy). Zawiera ono ponadto prebiotyki występujące w mleku matki.
https://www.dairyindustries.com/news/35905/kendamil-unveils-new-goats-milk-formula/

opracowanie:
dr hab. Monika Stoma
Prodziekan Wydziału Inżynierii Produkcji

Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

AGROkurier 1_2021