Jest finał długich dyskusji na temat banderol. Będzie łatwiej i estetyczniej. Papierowe znaki akcyzy przejdą lifting. Tak zdecydowało Ministerstwo Finansów. Nowe banderole będą zaopatrzone w kod 2D, będący linkiem do strony www.banderolaakcyzowa.pl, umożliwiającej łatwe sprawdzenie autentyczności banderoli, a zatem legalności produktu.
Dwugłos w sprawie banderol
Obowiązek banderolowania wina w Polsce to temat dyskusji prowadzonych od lat. Część podmiotów, głównie małych przedsiębiorstw, wnioskowało o całkowite zniesienie obowiązku aplikacji znaków akcyzy. Zwracano uwagę na problemy generowane przez proces naklejania. Z kolei Polska Rada Winiarstwa oraz Ministerstwo Finansów byli zdania, że ich likwidacja mogłaby być ryzykowna, zarówno dla Skarbu Państwa, jak i dla legalnie działających przedsiębiorstw.
Całkowita likwidacja banderol uruchamia szarą strefę, z którą tak skutecznie nasza branża walczyła od ponad 20 lat – uważa Jakub Nowak, prezes JNT Group. – Warto zwrócić uwagę na fakt, że dzisiaj jedna osoba może przewieźć przez granicę 90 litrów wina. Oznacza to, że jeden samochód z pięcioma osobami może, zgodnie z prawem, przetransportować do Polski 450 litrów wina. Wino w Niemczech czy w wielu innych krajach UE jest dużo tańsze, ponieważ nie płaci się tam podatku akcyzowego na ten alkohol. To rodzi pokusę nielegalnego wprowadzania go do obrotu, z ominięciem podatku akcyzowego czy VAT. Obecnie, dzięki znaczącemu ułatwieniu nakładania banderol, bardzo ograniczyliśmy koszty tego procesu, a to chroni rynek przed szarą strefą. Jestem przekonany, że to obecnie optymalne rozwiązanie – konkluduje Nowak.
Z kolei Grzegorz Bartol, Wiceprezes firmy Bartex dodaje: – Należy pamiętać, że na terenie RP stawka podatku akcyzowego na wyroby winiarskie wynosi 1,74 zł /litr. Przeciwnicy utrzymania banderol – dając jako przykład inne kraje w UE, które nie posiadają znaków skarbowych akcyzy – zapominają, że w większości z tych państw stawka jest zawieszona i wynosi zero. W takich warunkach banderole zwyczajnie nie są potrzebne.
Idzie nowe
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił do Ministra Finansów z wnioskiem o zmianę wzoru znaku i zgodę na inne miejsca aplikacji. Problem był szczegółowo analizowany. W efekcie, w ostatnich dniach, w życie weszło rozporządzenie wprowadzające wiele pożądanych przez branżę zmian, ograniczających do minimum dotychczasowe problemy generowane przez banderole.
Banderole aktualnie umieszczane na winach, to bardzo duże paski papieru (wymiary 160 mm x 16 mm dla butelek powyżej 0,5l i wymiary 110mm x 14 mm dla butelek małych tj. do 0,5l włącznie), naklejane na szyjce butelki z obu stron i od góry (w kształt odwróconej litery U).
Reakcje branży
Zmiany są wyjściem naprzeciw producentom, a w szczególności importerom wyrobów winiarskich – mówi Anna Kalinowska, członek zarządu i dyrektor ds. produkcji i inwestycji w Firmie Henkell Freixenet Polska. – Nowe banderole są zdecydowanie bardziej estetyczne, mniejsze i można je aplikować w kilku różnych (niekoniecznie na główce butelki), jakkolwiek zdefiniowanych, miejscach opakowania. A jak wiemy – butelka dobrego wina pełni często rolę prezentu i w tym przypadku estetyka jest niezmiernie ważna. Jest więc to też duży ukłon w stronę konsumenta – dodaje Anna Kalinowska.
Niezwykle istotne – a dla najmniejszych podmiotów wręcz kluczowe- jest, że banderole będą dostępne również w wersji samoprzylepnej, zatem ich aplikacja ręczna będzie nieporównywalnie prostsza.
Stary system aplikacji banderol wymagał specjalistycznego sprzętu, którego zakup kosztował ok. 200 000 euro – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group. – Ponadto sposób nakładania banderol wymagał osprzętu dla każdego typu butelki, a to generowało dodatkowo duże koszty.
Nowe znaki akcyzy od lipca
Zmiany dotyczą wszystkich wyrobów winiarskich – win, cydrów czy miodów pitnych.
Wyroby opatrzone nowymi znakami akcyzy pojawią się na sklepowych półkach w drugiej połowie roku i przez dłuższy czas będą na nich widoczne napoje winiarskie oznaczone starymi i nowymi banderolami. – Zgodnie z przepisami, stare banderole zachowają swoją ważność do końca czerwca 2022 r. Minister Finansów ma jednak możliwość przedłużenia tego okresu. ZP PRW przewidując sytuację na rynku, już zwrócił się do Ministerstwa z informacją o takiej konieczności i odpowiednim wnioskiem – tłumaczy Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW.
źródło: ZP PRW