Nowe daniny a rynek – na przykładzie sklepów małoformatowych

W styczniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o niespełna 1% niższa niż w styczniu 2020 r. i aż o 13% niższa w porównaniu z grudniem 2020 r. – informuje Polska Izba Handlu.

Skutki podatku cukrowego i opłaty „od małpek”

Nowe opłaty – „małpkowa” i cukrowa przełożyły się na wzrost cen alkoholi w małych opakowaniach oraz słodzonych napojów. Już w pierwszych tygodniach stycznia klienci sklepów małoformatowych musieli zapłacić o kilkanaście procent więcej za małą butelkę wódki.

Wyższe ceny od razu przełożyły się na spadek sprzedaży małych pojemności wódek – w styczniu klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 kupili o 16% mniej butelek wódki czystej w opakowaniach o pojemności do 200 ml niż rok wcześniej, wzrosła jednak znacząco sprzedaż wódek w opakowaniach 500 ml (głównie tych z najniższej półki cenowej), które nie zostały objęte podwyżkami. W efekcie w styczniu wolumen sprzedanej wódki czystej w sklepach małoformatowych utrzymał się na poziomie sprzed roku, ale wydatki na te kategorię były o 8% wyższe. Kategoria wódek smakowych, w której pojemności do 200 ml odpowiadają aż za ponad 90% opakowań, odnotowała natomiast kilkuprocentowy spadek w ujęciu wolumenowym, ale wartościowo za sprawą wyższych cen urosła o 3%.

Duże spadki sprzedaży w styczniu odnotowała również kategoria napojów – w ujęciu wolumenowym cała kategoria odnotowała spadek aż o 12% w porównaniu ze styczniem 2020 r., do czego przyczyniła się w dużej mierze zmiana stylu życia związana z pandemią, jak też niższe niż przed rokiem temperatury. Warto jednak zauważyć, że szczególne duże spadki sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2020 odnotowały kategorie objęte nową opłatą, a tym samym objęte podwyżkami cen – jak np. napoje gazowane (spadek wolumenu o 17%) czy wody smakowe (spadek o 24%), podczas gdy wolumen sprzedaży wody czystej zmniejszył się tylko o 7%.

Styczeń zawsze słaby

Styczeń to w sklepach małoformatowych do 300 m2 jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z świąteczno-sylwestrowymi wzmożonymi zakupami w grudniu, większość kategorii produktowych, w tym kulinaria, alkohole czy słodycze, notują duże spadki sprzedaży. W styczniu 2021 r. wartość sprzedaży słodyczy spadła w porównaniu z grudniem o 16%.

Również w porównaniu ze styczniem 2020 r. , klienci sklepów małoformatowych wydali mniej na słodycze (spadek o 12%, głównie za sprawą mniejszego popytu na impulsowe przekąski), produkty mleczne, dania gotowe czy napoje.

Więcej w koszyku

Największą zmianą związaną ze epidemią jest jednak niewątpliwie zmiana sposobu robienia zakupów – klienci odwiedzają placówki małoformatowe znacznie rzadziej, ale kupują jednorazowo więcej produktów niż kiedyś.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

źródło: Polska Izba Handlu