Kierunek MLECZARSTWO online – nasza relacja

Kongres Kierunek Mleczarstwo online odbył się w dniach 24-25 maja 2021 w formule online. Internetowa transmisja przyciągnęła rekordową liczbę uczestników. W kongresie wzięło udział ponad 250 osób z branży.

Panel otwierający nosił nazwę: Mleko w Polsce. Inauguracyjny wykład wygłosiła Joanna Nowak, analityk rynku mleka. Ekspertka opowiedziała o nadchodzącej unijnej strategii „od pola do stołu”, której ogólnym założeniem jest zrównoważona produkcja rolna. Cały plan komisji europejskiej ma, według ekspertki, słuszne założenia, lecz jest usiany licznymi niewiadomymi i będzie generować duże koszty w gospodarstwach.

Masło (a nie margaryna) – tak się dobry dzień zaczyna…. – to tytuł prezentacji Sylwii Jenkner z GEA Westfalia. Według badań rynkowych spożycie masła kosztem margaryn będzie stale rosnąć. Wiąże się to z zachowaniami klientów, poszukujących coraz zdrowszych produktów. Masielnica produkcji GEA ma pomóc w inwestycjach idących w tym duchu i to na masową skalę oraz w sposób niemal całkowicie zautomatyzowany.

Podsumowaniem panelu był wywiad z Dariuszem Sapińskim, prezesem SM Mlekovita. Firma w ostatnim czasie wprowadziła na rynek produkty o zwiększonej ilości składników prozdrowotnych. Podobno spożywają je sami pracownicy Mlekovity, dzięki czemu mało kto choruje. Producent otwiera się również na sprzedaż internetową.

Drugi panel kongresu objął tematy zdrowotne. Prof. Grażyna Cichosz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego omówiła temat ograniczenia ryzyka infekcji Covid 19 poprzez odpowiednią dietę. Nieodzowną pomoc w utrzymaniu odporności mają dawać organizmowi tłuszcze oraz białka zwierzęce i samo mleko. Często wbrew temu, co proponują sezonowe trendy. Profesor przestrzegała przed zbyt dużym spożyciem węglowodanów i cukrów, niedoborami witamin oraz zbyt powszechnym (choć nieoficjalnym) stosowaniem antybiotyków.

W podobnym tonie, korzystne właściwości kolostrum przedstawiła Marika Bielecka, również z UWM. Kolostrum (czyli siara – pierwsze mleko krowy) ma w sobie niezbędne substancje odżywcze, witaminy i minerały, a ponadto buduje odporność u noworodków. To naturalny sposób na bierną immunizację, który coraz częściej dostrzegają firmy farmaceutyczne.

Kolejna część Kierunku Mleczarstwo dotyczyła trendów w produkcji mleka.

O wysokobiałkowych deserach mlecznych dla osób aktywnych fizycznie opowiedział prof. Bartosz Sołowiej z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Jego uczelnia prowadzi badania nad produkcją deserów z dodatkiem białek serwatkowych i bez tłuszczu. Produkt dla sportowców i odchudzających się, ma również smakować reszcie populacji deserożerców.

Rozwój rynku mleczarskiego dotyczy m.in. nowych smaków. Pomoc w tym zakresie oferuje firma Flavours Factory, którą reprezentowała Monika Szafran.

Opowiedziała o nowych trendach rynkowych w zestawianiu do lokalności i tradycji w produktach mleczarskich. Aktualnie wiodące smaki w jogurtach i deserach mlecznych to: owoce (62 proc.), czekolada (13 proc.), wanilia (11 proc.) oraz orzechy, przyprawy, warzywa. Klienci coraz więcej eksperymentują i poszukują nowych smaków. Aromaty superowoców czy kwiatów zdobywają coraz więcej zwolenników. Dla tych, którzy lubują się w smaku mleka firma oferuję również aromat mleczny.

Innym aspektem trendów jest dodatkowa funkcjonalność produktów mlecznych. Wojciech Marach z firmy Vimax podał, że prawie 90 proc. suplementów i odżywek jest nabywana w obrocie pozaaptecznym. Jest to rosnący segment na półkach sklepowych. Dobrą bazę dla takich produktów stanowi branża mleczarska. Premiksy witaminowe Vimax nie wpływają na smak, a znacznie podnoszą wartość odżywczą wyrobów mlecznych, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi.

W trakcie rozmowy LIVE z Edwardem Bajko, prezesem SM Spomlek uczestnicy kongresu dowiedzieli się, że dla SM Spomlek rok 2020 r. przyniósł wzrost sprzedaży serów na poziomie 10 proc. Mocno urosła sprzedaż serów na eksport (wzrost o ponad 80 proc.). Prezes Bajko ma zamiar utrzymać pozycję polskiego lidera producentów serów premium. – Ta kategoria powinna nadal rosnąć, choć wymierne efekty będziemy widzieć za kilka lat – zapowiedział.

O suszeniu koncentratów oraz mleka opowiedziała Katarzyna Bojarczuk z Milk Hydrosan. Ich linie produkcyjne pozwalają na produkcję mleka w proszku o dodatkowych parametrach (odtłuszczone instant, lecytynizowny proszek mleka pełnego czy nadtłuszczone olejem roślinnym). Hydrosan posiada technologię produkcji proszku z serwatki oraz wie jak uzyskać produkty specjalne z dodatkiem jaj, soi oraz tłuszczu.

W rozmowie LIVE Ryszard Pizior, prezes SM Włoszczowa podał, że jego zakład, podążając za trendami zmienił nieco sposób produkcji serów. Dane z rynku przyniosły informacje o spadku zainteresowania serami w blokach na rzecz serów pakowanych. Dlatego SM Włoszczowa zakupiła nową linię do krojenia i pakowania serów. – To duża inwestycja, ale już czujemy, że miała sens – podkreślił prezes Pizior.

Ostatni wykład dnia pierwszego kongresu Kierunek Mleczarstwo dotyczył raportu o kategoriach nabiałowych w małych sklepach i supermarketach. Dane te przedstawiła Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku. Z badań tych wynika, że co trzeci produkt mleczny w koszyku to mleko, potem masło i śmietany. Dotyczy to wszystkich sklepów, a różnice pojawiają się dopiero przy ilości wydanych pieniędzy. W małych sklepach wydajemy średnio 18 zł na produkty mleczne, zaś w dużych marketach dwa razy tyle. Pomimo tego mniejsze jednostki częściej wybieramy pod kątem misji zakupowej, kiedy idziemy nabyć konkretny produkt. Na 10 proc. tych paragonów nie pojawił się produkt z innej kategorii, kiedy w supermarketach było to już 6 proc. Prawdopodobnie z tego samego powodu mniejsze sklepy posiadają lepszy wskaźnik sprzedaży piwa i papierosów w stosunku do reszty asortymentu.

Podsumowaniem 24 maja była rozmowa z Maciejem Czernią, kierownikiem kategorii w sieci Żabka. – Najwięcej czasu nam zabiera i najbardziej wciągające jest poszukiwanie ciekawych nowości – podał ekspert, który sam przyznał, że jest klientem produktów mlecznych proteinowych i vege. Sieć Żabka planuje rozwijać te kategorie na swoich półkach, oczywiście przy zachowaniu zdrowych proporcji.

Drugi dzień konferencji mleczarskiej rozpoczęła rozmowa z Michałem Koncewiczem, pomysłodawcą i twórcą marki Rośleko. Jego pomysł na tzw. mleko roślinne został dobrze przyjęty przez klientów. – Wcześniejsze pomysły na mleko roślinne przypomniały napoje zbożowe. Sukces Rośleka wynika z dobrego smaku i odpowiedniego marketingu – wyjaśnił pomysłodawca marki.

Po tym wegańskim akcencie kongres wkroczył w panel dotyczący innowacji rynkowych i technologicznych. Na łączach znów pojawił się prezes Sapiński z SM Mlekovita, który opowiedział o innowacjach produktowych, m.in. batonikach twarogowych produkowanych pilickim oddziale spółdzielni. Prezes zapowiedział dalszą rozbudowę asortymentu Mlekovity m.in. o kawy zbożowe i lody.

Wątek innowacji kontynuował Arkadiusz Groszewski z firmy Ecor. Omówił zmiany w opakowaniach do żywności, ich aspekt prawny i perspektywy wprowadzania nowych rozwiązań. Powołał się na plany Unii Europejskiej, według których po 2030 r. wszystkie opakowania będą musiały podlegać recyklingowi, być odpowiednio oznakowane, a laminaty PET PE itp. zostaną zastąpione opakowaniami jednorodnymi. W doborze nowych rozwiązań pomóc mogą produkty Ecor Product, które bazują na naturalnych składnikach.

Kolejnym gościem kongresu była Zofia Just, prezes OSM Czarnków. Nowością Czarnkowa jest m.in. Franuś, serek dla dzieci w nowatorskim opakowaniu. Podobnie jak w przypadku innych produktów dla dzieci, spółdzielnia skupia się na wysokiej jakości mleka i czystej etykiecie.

Dla inwestorów szukających dodatkowego finansowania nowych technologii, rozbudowy zakładów czy samej promocji, pomoc oferował Wiesław Wasilewski (Big-Pol). To doświadczony specjalista w pozyskiwaniu funduszy europejskich.

Ustawodawstwo i nowe technologie informatyczne a aparatura kontrolno-pomiarowa. Czy jest się nad czym zastanawiać? – to tytuł wystąpienia Józefa Warechowskiego z UWM, którym rozpoczął panel dotyczący nowych technologii. Ekspert radził jak zwiększać efektywność m.in. linii produkcyjnych dzięki nowym technologiom informatycznym.

Fabian Dajnowiec, również z UWM zajął się tematyką membran w przetwórstwie mleka. Nowoczesne membrany w prosty sposób mogą zastąpić dotychczasowe procesy odtłuszczania, parowania wody, obróbki termicznej, elektrolizy czy przeprowadzenia procesu rozdziału a nawet tworzenia nowego produktu.

Produkcja mleka UHT lepszej jakości i w niższej cenie to technologia, którą zaprezentował Mariusz Kłosiński z JBTC. Oferta JBTC dla mleczarstwa to przede wszystkim pakowarki proszku w różne opakowania oraz urządzenia do aseptycznej obróbki produktów mlecznych. Wspomniane oszczędności polegają m.in. na zastosowaniu spiralnych rur sterylizatorów. Wymagają one znacznie mniej uwagi przy serwisowaniu i są odporne na zatkania i niedomycia.

Ostatni ekspertem kongresu, z którym przeprowadzono rozmowę na żywo był Ryszard Jaśkowski, prezes KZRSS Społem. Grupa wprowadziła niedawno markę własną. Obejmuje 14 produktów, w tym nabiałowe. Społem poszukuje do tej współpracy producentów, którzy mogą dostarczyć pod sztandar nowej marki masło i sery twarde.

Opakowania – to tytuł ostatniego panelu Kierunku Mleczarstwo. Rozpoczął go Jakub Śwircz z Brandy Design, który omówił różnice w designie w mleczarstwie i analogach. Napoje roślinne zdobywają coraz szerszą grupę odbiorców. Tylko w 2019 r. ich udział w rynku wzrósł o 13 proc. Ta branża szybciej reaguje na potrzeby i trendy rynkowe, co ma odzwierciedlenie w opakowaniach. Komunikacja większości opakowań produktów mlecznych nawiązuje do tych samych wartości (polskość, tradycja, natura, swojskość etc.). Produkty roślinne muszą się na tym tle wyróżniać. Tym bardziej, że są znacznie droższe od mleka. Chodzi o poszukiwanie nowych wartości atrakcyjnych dla klienta, jak np. samo opakowanie, które może być bardziej eko. Jakub Śwircz polecał monitoring rynku w poszukiwaniu wzajemnych inspiracji.

Kongres zakończył lektorat pt. Aktualne trendy żywieniowe, autorstwa prof. Grażyny Cichosz. Profesor nie miała dobrych wiadomości dla wegan i wegetarian, którzy ograniczają spożycie białka zwierzęcego. Przestrzegała przed zbytnią ufnością i ustalaniu diety wyłącznie na roślinach strączkowych, owocach i warzywach, zbożach oraz nasionach. Taka dieta ma swoje plusy, lecz bez dodatku białek zwierzęcych (np. jaj) niesie ryzyka zachorowań np. na anemię czy zmiany morfologiczne w trzustce itd.

Kongres Kierunek Mleczarstwo było kolejnym wydarzeniem w formule online przygotowanym przez zespół Bikotech i Agroindustry.

Obrady prowadzili Aleksandra Wojnarowska, redaktor AGRO industry oraz Marek Karwacki, menadżer segmentu Dairy w Ecolab.

Obradom towarzyszyła strefa wirtualnych stoisk