Kierunek CONVENIENCE

Ważne wnioski po konferencji Kierunek Convenience – nasza relacja

Dania gotowe sprzedawały się w 2020 r. o 5,8 proc. lepiej niż rok wcześniej. Przyczyna tego dobrego wyniku jest prosta – większe zainteresowanie przygotowaniem posiłków w domu z powodu pandemii i wszystkich jej konsekwencji. Inaczej z przekąskami, czyli daniami które nie wymagają obróbki termicznej, i które są najczęściej spożywane w przerwie lub w drodze do pracy. Ta kategoria produktów odnotowała w zeszłym roku spadek sprzedaży o 2,3 proc. Przyczyną jest również pandemia i przejście konsumentów przekąsek na pracę zdalną.

Powyższe dane pochodzą z raportu pracowni CMR, a przedstawił je Marek Zachalski podczas konferencji Kierunek Convenience 22 czerwca 2021.

Piąta edycja Kierunku Convenience również odczuła skutki covidu i odbyła się w formule online. W konferencji udział wzięła rekordowa liczba uczestników, sięgająca 250. osób. Przyciągnął ich zapewne program, który został stworzony pod aktualne potrzeby wiedzy rynku convenience, dań gotowych, garmażu, wyrobów mięsnych oraz novel food.

Po omówieniu trendów rynku dań gotowych, słuchacze dowiedzieli się nowościach w segmencie opakowań.

Agnieszka Kawecka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie omówiła propozycje opakowań aktywnych, inteligentnych i wygodnych. Opakowania, które regulują wilgotność, wskazują temperaturę czy posiadają funkcję podgrzewania produktu, mierzą się z trendem ekologicznym, który z kolei wymusza na producentach uwzględnienie wpływu opakowania na środowisko.

Wiedza ta z pewnością zostanie wykorzystana przez producentów zup, sosów, przekąsek i pieczywa. Konsumenci tych produktów coraz powszechniej podejmują decyzję zakupową po wcześniejszej analizie etykiety.

– Naturalność produktów i ich wpływ na nasze zdrowie zyskały ogromną wagę w zachowaniu konsumentów – wyjaśnił Robert Wieprzkowicz z Laboratorium Smaku i Zapachu. Z jego prezentacji dowiedzieliśmy się również o rosnącej popularności czystej etykiety, która zyskuje we wszystkich sektorach rynku FCMG. Zapowiedział również, że światowy rynek czeka znaczący wzrost popularności żywności wegetariańskiej.

Nomem omen wegetariańskie produkty były tematem rozmowy LIVE z Arturem Kaszewskim, dyrektorem ds. rozwoju firmy Primavika. Ten producent wegetariańskich dań gotowych stale wzbogaca swoje portfolio o nowe smaki. Poza daniami nawiązującymi do tradycyjnej kuchni polskiej (gołąbki czy bigos) pod logiem Primaviki pojawiają się potrawy kuchni z całego świata. – Pomysły czerpiemy z rynku i trendów, a jest ich bardzo wiele – mówił A. Kaszewski. Dodał, że jego firma pozytywnie odczuła trend zakupów online.

Nowe technologie, a precyzyjnie – wyzwania technologiczne producentów gotowych dań bezglutenowych – były tematem następnej części konferencji Kierunek Convenience. Joanna Rachtan – Janicka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego ciekawie omówiła temat glutenu w daniach gotowych. Żywność bezglutenowa do niedawna była domeną osób chorych na celiakię. Obecnie brak glutenu jest pożądany również przez osoby zdrowe ze względu na wiarę, że takie produkty są zdrowsze, poprzez niechęć do zbóż i pszenic i chęć redukcji masy ciała oraz niechęć do składników dodatkowych.

– Gluten to białko, które powstaje w czasie miesienia mąki. Odpowiada za sprężystość i poprawia trwałość oraz strukturę ciasta – wyjaśniła ekspertka. Składnik ten powszechnie wykorzystuje się również w garmażerii. Pomimo tego, że składnik ten nie jest szkodliwy dla większość z nas, to trend jego ograniczania wyraźnie rośnie. Zamiennikami glutenu mogą być (w niektórych przypadkach) agar, guar, ksantan lub pektyna. Producenci wyrobów bezglutenowych muszą jednak sprostać surowym kryteriom od procesu produkcji po magazynowanie.

Kolejnym gościem konferencji był Jarosław Szczepaniak, współwłaściciel firmy Jamar.

Opowiedział, że rynkowy sukces octu Jamar wynika z połączenia wody jurajskiej i technologii produkcji, co skutkuje unikalnym i pożądanym smakiem. Trendy rynku skusiły producenta do wyrobu octu niefiltrowanego (który zachowują więcej składników odżywczych) oraz octów premium czy smakowych.

Kierunek Convenience zamknął wykład Joanny Rachtan – Janickiej, która tym razem poruszyła temat żywności wegetariańskiej. Obszerny temat i wykład można podsumować danymi CBOS. W 2000 r. wegetarianie w Polsce stanowili 1 proc. społeczeństwa. Dziś jest ich już 8 proc. (3 mln osób). Dodatkowe 5 proc. Polaków deklaruje częściowe stosowanie diety bezmięsnej.

Podczas trwania konferencji uczestnicy mogli komunikować się między sobą i ekspertami w ekspert roomie na platformie ckbikotech.pl. Ten sposób kontaktu zyskał wielu zwolenników. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i mile spędzony czas.

Jarosław Szczepaniak, współwłaściciel firmy JAMAR, podsumował konferencję:

Dzięki wydarzeniom branżowym możemy lepiej poznać i zrozumieć rynek FMCG w Polsce. To niezwykle ważne, abyśmy wspólnie dbali o jego rozwój.

Jarosław Szczepaniak, współwłaściciel ZPS Jamar S.J.

Po konferencji. Okiem eksperta – Marek Zachalski, CMR:

W imieniu swoim i agencji CMR, dziękuję za uczestnictwo w prelekcji dotyczącej rozwoju kategorii Food To Go w sklepach detalicznych do 2500m2. Liczę, że udało mi się zainteresować Państwa tą kategorią.
Jednocześnie zapraszam do kontaktu i korzystania na bieżąco z analiz wykonywanych na podstawie danych transakcyjnych CMR.
Nasze narzędzia wykorzystywane są zarówno przez największych producentów FMCG jak przez małe podmioty. CMR oferuje szeroki wachlarz usług wspierających producentów z branży FMCG.
Poza standardowym monitoringiem sprzedaży specjalizujemy się w testach rynkowych, analizach specjalnych m.in. cenowych, koszykowych.

Po konferencji. Okiem eksperta – Joanna Rachtan-Janicka, SGGW:

W ciągu ostatnich dekad nastąpił w Polsce wzrost produkcji żywności wygodnej. Jednak wielu konsumentów kojarzy ten asortyment produktów z żywnością wysoko przetworzoną, o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i sodu oraz o niskiej zawartości błonnika i innych składników odżywczych. Należy zwrócić uwagę na trendy w produkcji żywności oraz rosnącą świadomości zdrowotną ogółu konsumentów oraz poszczególnych grup populacyjnych np. osób młodych, rodziców małych dzieci czy stosujących diety roślinne i eliminacyjne np. bezglutenowe i bezmleczne. Dla tych grup żywność wygodna to wybór produktów, które będą łatwe i szybkie w użyciu, pozwolą zaoszczędzić czas na przygotowanie posiłków, a jednocześnie będą wartościowym źródłem składników odżywczych i prozdrowotnych np. nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego czy wybranych związków bioaktywnych.

Oczekiwania konsumentów skłoniły przemysł spożywczy do ciągłego dostosowywania i ulepszania receptur i technik przetwarzania stosowanych w produkcji produktów bezglutenowych i wegetariańskich. Dlatego przemysł spożywczy poszukuje alternatywnych skrobi i mąk, hydrokoloidów oraz źródeł białka i błonnika pokarmowego, które odgrywają złożoną rolę w naśladowaniu funkcjonalnego i sensorycznego działania glutenu oraz białek zwierzęcych w produktach bezglutenowych i wegetariańskich. Jednak jakość alternatyw jest często odmienna od produktów konwencjonalnych, a konsumenci powinni pamiętać o ograniczeniach technologicznych, które będą wpływały na jakość organoleptyczną i odżywczą tych grup produktów, a producenci powinni dokładać starań, aby otrzymane produkty cechowały się możliwe najwyższą jakością.