Rynek nasion warzyw jest coraz bardziej różnorodny

Nasiona warzyw stanowią trzeci co do wielkości segment przemysłu nasiennego, z udziałem w rynku, który wynosi prawie 17% w globalnej sprzedaży nasion w 2020 r. W porównaniu z innymi dużymi segmentami nasion, w tym kukurydzy, soi i bawełny, rynek nasion warzyw jest bardzo rozdrobniony. W 2020 roku trzy największe firmy w segmencie nasion warzyw odpowiadały za 29% światowej sprzedaży.

70% sprzedaży światowego przemysłu nasiennego obsługiwane jest przez zaledwie 22 firmy. Większość z nich działa w segmencie nasion warzyw. Ta branża ma ogromną różnorodność, w tym globalne firmy, z których niektóre są aktywne zarówno w nasionach jak i agrochemikaliach, czy firmy regionalne lub specjalistyczne.

Wiele z tych firm specjalizuje się w nasionach warzyw. Tylko nieliczni skupiają się na odmianach nasion przeznaczonych do ogrodnictwa chronionego, z kolei inni opracowują odmiany przeznaczone do upraw polowych i drobnych rolników. Vilmorin to wiodąca pod względem sprzedaży firma produkująca nasiona warzyw, która zajmuje pierwsze miejsce w sprzedaży nasion pomidora, marchwi, melona, ​​kalafiora i dyni.

Sakata ma największy udział w brokułach na świecie. Bajo Zaden od lat 90. XX wieku posiada silny dział ekologicznych nasion warzyw, a East-West Seeds specjalizuje się w produkcji nasion warzyw tropikalnych dla drobnych rolników.

Różnorodność metod produkcji warzyw oraz duże rozproszenie geograficzne obszarów produkcji stwarza zapotrzebowanie na różne nasiona specyficzne dla tych warunków. Rynek jest więc bardzo rozdrobniony.

Międzynarodowe korporacje i regionalne firmy zajmujące się nasionami warzyw prowadzą intensywne prace badawczo-rozwojowe i przeznaczają na nie dużą część swojej sprzedaży, czasami nawet 40%. Firmy te oferują tysiące odmian nasion warzyw o wysokiej wydajności, naturalnej odporności na choroby i ulepszonej jakości odżywczej, a co roku na rynek trafiają setki nowych odmian.

Wszystkie wiodące firmy stosują metody selekcji molekularnej w celu przyspieszenia hodowli i wykorzystują biotechnologię do badania genetyki cech. Wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak fenotypowanie cyfrowe lub sztuczna inteligencja, pomagają firmom dogłębnie zrozumieć cechy roślin i przyspieszyć proces rozwoju nowych odmian.

Globalizacja, pomyślne wykorzystanie technologii edycji genów w różnych uprawach i rosnące zapotrzebowanie na nasiona warzyw do ogrodnictwa przydomowego, na które wpływ ma pandemia koronawirusa, wyższy popyt na warzywa ekologiczne oraz rosnąca świadomość zdrowotna konsumentów, wszystko to doprowadziło do pojawienia się przeróżnych trendów w tej branży.

Dzięki zwiększonej zdolności do manipulowania tłem genetycznym i zaznajomieniem się w potrzeby konsumentów granica między firmą produkującą nasiona warzyw a firmą produkującą żywność dla konsumentów zaciera się.

Pandemia doprowadziła do zmiany preferencji konsumentów w zakresie warzyw i zwiększyła popyt na warzywa ekologiczne. Według Organic Produce Network w USA sprzedaż ekologicznych owoców i warzyw wzrosła o 22% w marcu 2020 roku. To samo dotyczy Europy, gdzie wyspecjalizowani sprzedawcy, tacy jak Ekoplaza, również otrzymali znaczny wzrost. Nautilus Organic, holenderska spółdzielnia producentów, odnotowała czterokrotny wzrost popytu ze strony brytyjskich klientów detalicznych. W związku z tym w 2020 r. niektóre firmy zajmujące się nasionami ekologicznymi odnotowały potrojenie sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim.

Ogłoszenie przez Komisję Europejską ze stycznia 2020 r. obowiązkowego stosowania ekologicznych nasion do wczesnych kiełków w sezonie 2020 i w następnym roku pomaga firmom zajmującym się nasionami warzyw działającym w regionie europejskim w zwiększeniu sprzedaży z ich oddziałów ekologicznych. Oczekiwania Komisji Europejskiej dotyczące uprawy wszystkich upraw ekologicznych z certyfikowanych nasion ekologicznych do 2035 r. pomogą firmom rozwijać się w dłuższej perspektywie.

Źródło: ihsmarkit.com