Jaja – rodzime superfood

Niezwykle modne stało się hasło “superfood” – dużo mówi się o walorach nieprzetworzonych produktów spożywczych, które są niezwykle bogate w składniki wartościowe. Wiele z nich ma egzotyczne nazwy i pochodzi z odległych zakątków świata. Warto pamiętać, że równie cenne pokarmy znaleźć można praktycznie w każdej polskiej kuchni.

Jaja to nie tylko pyszny smak i przydatny w trakcie gotowania składnik. To również bomba witaminowa i skarbnica składników odżywczych, które mogą mieć zbawienny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Niewiele jest produktów żywnościowych, które mogą im dorównać.

Jak wszyscy wiemy, białko jest budulcem dla mięśni, dlatego jest ważnym składnikiem diety nie tylko sportowców i osób aktywnych fizycznie, ale też dzieci i młodzieży oraz kobiet w ciąży – podkreśla Tomasz Jokiel, ekspert z firmy Fermy Drobiu Jokiel.

W jajku kurzym znajdziemy całą gamę witamin, m.in. A, D, E, K oraz witaminy z grupy B, które odgrywają istotną rolę dla prawidłowego funkcjonowania różnych organów. To również ważne mikro i makroelementy, a więc potas, żelazo, magnez, jod, fosfor, wapń, cynk, miedź, selen. Spożywanie jaj pomaga regulować pracę narządów, wzmacnia odporność, chroni przed wieloma chorobami, a także poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci – wymienia specjalista z firmy Fermy Drobiu Jokiel.

Swego czasu jajka cieszyły się złą sławą i straszono ich fatalnymi skutkami w przypadku nadmiernego spożycia. Wszystko za sprawa dużej zawartości cholesterolu. Dziś już wiadomo, że to mit. WHO rekomenduje jedzenie nawet do 10 jajek tygodniowo.

Liczne badania bezspornie wykazały, że cholesterol dostarczany z pożywieniem nie ma przełożenia na wysoki poziom cholesterolu we krwi. Wzrost tego parametru w organizmie człowieka jest związany z wadliwym metabolizmem oraz spożywaniem pokarmów zawierających duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych oraz węglowodanów. Ważne jest rozróżnienie cholesterolu LDL, tzw. złego cholesterolu, który osadza się w naczyniach krwionośnych, od „dobrego cholesterolu” HDL. Jaja nie tylko nie wpływają w znaczący sposób na podniesienie stężenia „złego cholesterolu”, ale wręcz pomagają ograniczać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych – stwierdza Tomasz Jokiel.

Jaja kurze to żywność, która bez wątpienia powinna znaleźć się w menu osób walczących z nadwagą. Są niskokaloryczne, a przy tym zapewniają wysoki poziom sytości.

Jedno jajko średniej wielkości, ważące ok. 58 g to zaledwie 81 kalorii. Jedno jajko średniej wielkości, ważące ok. 58 g to zaledwie 81 kalorii. Jedząc jaja na śniadanie, przez długi czas nie czujemy głodu i mamy mniejszą tendencję do podjadania. Osoby dbające o figurę muszą pamiętać, że ważne jest to z czym jedzą jajka. Unikać należy spożywania ich z majonezem czy bekonem – informuje ekspert z firmy Ferma Drobiu Jokiel.

Źródło: Jokiel