Młodzi kreują trend rezygnacji z mięsa

Analitycy PIE zwrócili uwagę, że podobnie jak reszta Europy, Polacy w coraz większej liczbie ograniczają lub zupełnie rezygnują ze spożycia mięsa. – Obserwowane trendy to w dużej mierze zasługa młodszych pokoleń – stwierdzono w analizie Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Jak wskazano, powołując się na badanie ankietowe Panelu Ariadna z 2019 roku, odsetek Polaków będących na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej sięga 8,4 proc. Z cytowanych przez ekspertów badań firmy Maczfit na mieszkańcach dużych miast wynika, że skala popularności wegetarianizmu w takich ośrodkach może sięgać nawet 20 proc. Natomiast w 2014 r. w badaniu CBOS odsetek wegetarian w Polsce wynosił 1 proc.

Wyniki ankiety firmy Mintel z 2017 r. pokazały, że w grupach wiekowych 16-24 lata oraz 25-34 lata odsetek wegan i wegetarian przekracza nawet 10 proc.

Europa, według danych sprzed pandemii, była największym rynkiem produktów zastępujących mięso – na Stary Ląd przypadało blisko 40 proc. światowej sprzedaży jego substytutów – wskazano w analizie opublikowanej w najnowszym wydaniu „Tygodnika Gospodarczego PIE”. Eksperci zwrócili uwagę, że Polska szybko nadrabia dystans w tym względzie – w trzech ostatnich latach sprzedaż mięsa w naszym kraju spadła o 7,5 proc., a sprzedaż wegetariańskich substytutów mięsa wzrosła o 480 proc. Podobnie rozwija się wegetariańska część branży restauracyjnej. Happy Cow, światowy przewodnik po restauracjach dla wegan, w 2010 r. miał w swojej bazie blisko 1200 restauracji w pełni wegańskich lub wegetariańskich w Europie, zaś w 2019 r. było to już blisko 6,5 tys.

Przodownictwo młodych ludzi widać także w ograniczaniu konsumpcji mięsa – nawet co piąta osoba w wieku 18-24 lata nie jadła mięsa w ciągu całego miesiąca, przy wartościach zbliżonych do 10 proc. w starszych kohortach – stwierdził PIE na podstawie analizy danych Ariadny.

Analitycy zastrzegli, że dynamika zmian w konsumpcji mięsa nie jest tak widoczna w danych GUS. W tzw. koszyku inflacyjnym, tworzonym na bazie badań wydatków budżetów gospodarstw domowych, waga przyznana produktom mięsnym w 2021 r. znacznie wzrosła w stosunku do 2020 r., do poziomu nieodnotowanego w ubiegłej dekadzie. Sytuacja ta jest odwróceniem wyraźnego trendu spadkowego notowanego nieprzerwanie od 2014 r. Z kolei według danych zebranych w 2019 r., dostawy mięsa na krajowy rynek spadły o 3,9 proc.

Autorzy analizy podsumowali, że spożycie mięsa w 2019 r. spadło o nieco ponad 2 proc., a pogłowie trzody chlewnej – w zależności od typu zwierzęcia – utrzymuje się na podobnym poziomie lub nawet minimalnie wzrasta w ostatnich latach. Dodano, że produkcja żywca rzeźnego w 2019 r. zmniejszyła się pierwszy raz od 2013 r. 

Źródło: pap.pl