Popularność ekspresów zmienia rynek kawowy

Polskie gospodarstwa domowe wydały na kawę w ostatnim roku ponad trzy miliardy złotych Najchętniej kupowanym produktem w tej kategorii jest kawa mielona i rozpuszczalna, ale coraz częściej decydujemy się również na zakup zaawansowanych technologicznie urządzeń do parzenia, co skutkuje większym popytem na kawę ziarnistą – wynika z danych GfK.

Polska jest trzecim pod względem wartości rynkiem ekspresów do kawy w Europie oraz drugim w przypadku urządzeń automatycznych. W ostatnich latach odsetek kupujących kawę oscyluje na poziomie nieco ponad 95 proc. wszystkich gospodarstw domowych. GfK podaje, że w okresie od października 2020 roku do września 2021 roku, dokonano zakupów kawy o łącznej wartości 3 181 mld zł.

Firma badawcza obserwuje dynamiczny rozwój kategorii kawy ziarnistej. Trend wzmocnił się podczas pandemii, kiedy to konsumenci chcieli zapewnić sobie kawę wysokiej jakości we własnych domach. Na uwagę zasługuje tutaj także kategoria produktów przeznaczonych dla użytkowników ekspresów, czyli kawa w kapsułkach.

Mimo, że w ostatnim czasie nieco zwiększyła się baza nabywców artykułów tego typu, to po raz kolejny odnotowaliśmy pewne obniżenie wartości zakupów kapsułek do domów. Przyczyną tego zjawiska jest przede wszystkim spadek średniej ceny za kilogram produktu, który wynika z rosnącej oferty często sporo tańszych zamienników, czyli tzw. kapsułek kompatybilnych – informuje Katarzyna Krajewska, manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Polska jest według danych GfK trzecim co do wartości rynkiem ekspresów w Europie.

Konsumenci coraz chętniej decydują się także na zakup ekspresów do kawy. W pierwszym półroczu 2021 wartość tego segmentu wzrosła do 116,4 milionów euro, co sprawia, że Polska zajmuje trzecie miejsce w rankingu europejskich krajów. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy oraz Francja, ale warto podkreślić, że Polska przewyższyła już pod tym względem tak duże i rozwinięte rynki jak Wielka Brytania oraz słynące z kawy Włochy i Hiszpanię – podsumowuje Artur Noga-Bogomilski, Head of Market Intelligence / Proxy.

Artur Noga-Bogomilski dodaje, że rozwój polskiego sektora zasługuje na podkreślenie tym bardziej, że mówimy o rynku ponad dwukrotnie mniejszym niż niemiecki.

Znacząca rolę w promocji kawy parzonej ze świeżo zmielonych ziaren odegrała m.in. oferta nowoczesnych formatów stacji benzynowych, na których dobrej jakości ekspresy do kawy stały się obowiązującym standardem.

Do kawowego trendu szybko dołączyły niektóre z sieci sklepów convenience, np. Żabka. Jednocześnie, zwłaszcza w dużych i średnich miastach powstało wiele kawiarni, zarówno sieciowych, jak i niezależnych, które oferują produkty z najwyższej półki – podsumowuje Artur Noga-Bogomilski.

Źródło: news.pricer.lt