POHiD o systemie kaucyjnym na butelki po napojach

Polska Organizacja Handlu i dystrybucji przedstawiła postulaty sieci handlowych zrzeszonych w organizacji.

Uważamy, że system stworzony w oparciu o poniższe założenia będzie przyjazny dla Klientów, skuteczny oraz efektywny finansowo, a dzięki temu pozwoli na osiągnięcie wysokiego poziomu zbiórki. Jednocześnie podkreślamy potrzebę dialogu wszystkich zainteresowanych branż – powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.

Operator systemu kaucyjnego – według POHID – powinien być tworzony oraz zarządzany na równych prawach przez przedstawicieli jednostek handlowych oraz podmiotów wprowadzających produkty na rynek.

Ponadto powinien zagwarantować wszystkim podmiotom wprowadzającym produkty objęte systemem osiągnięcie wymaganych poziomów zbierania butek PET oraz sprawiedliwy dostęp do rPET. Operator powinien działać jako organizacja not for profit.

System kaucyjny winien dotyczyć wyłącznie jednorazowych butelek PET i puszek aluminiowych.

Zakres opakowań powinien być dokładnie zdefiniowany od początku tworzenia systemu, by nie tworzyć dodatkowych kosztów związanych ze zmianami. System nie powinien obejmować butelek szklanych wielokrotnego użytku, ponieważ taki system jest już zorganizowany w Polsce, czy butelek szklanych jednorazowego użytku (poziom zbiórki u źródła jest wystarczający do realizacji unijnych wymagań).

System nie powinien obejmować butelek szklanych wielokrotnego użytku (ponieważ taki system jest już zorganizowany w Polsce) czy też butelek szklanych jednorazowego użytku

Zebrane odpady powinny należeć do jednostek handlowych, ze względu na ponoszone przez nie ogromne koszty inwestycyjne, logistyczne oraz pracy związane z systemem kaucyjnym, a zyski z ich sprzedaży powinny zmniejszać koszty operacyjne po stronie Operatora w rozliczeniu z tymi jednostkami. Ewentualnie należy zapewnić prawo pierwokupu zebranego odpadu dla jednostek handlowych w ilości, która pozwoli na zrealizowanie obowiązków prawnych odnośnie butelek z tworzyw sztucznych.

System kaucyjny powinien być finansowany w oparciu o zasadę kosztu netto zgodnie z art. 8 a, ust 4, lit. a dyrektywy nr 2008/98/WE. Źródłami przychodów Operatora powinny być: opłaty od wprowadzających oraz nieodebrane kwoty kaucji. Wszyscy uczestnicy systemu powinni mieć dostęp do danych gromadzonych przez Operatora, aby zapobiegać ewentualnym działaniom niegospodarnym

Jednostki handlowe powinny mieć możliwość wyboru dowolnego sposobu zbiórki opakowań. W przypadku zbiórki automatycznej, należy zapewnić wolny dostęp do różnych dostawców maszyn, aby zapobiegać monopolizacji rynku sprzętu.

Źródło: POHiD