Polska Organizacja Handlu i dystrybucji przedstawiła postulaty sieci handlowych zrzeszonych w organizacji.
Uważamy, że system stworzony w oparciu o poniższe założenia będzie przyjazny dla Klientów, skuteczny oraz efektywny finansowo, a dzięki temu pozwoli na osiągnięcie wysokiego poziomu zbiórki. Jednocześnie podkreślamy potrzebę dialogu wszystkich zainteresowanych branż – powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.
Ponadto powinien zagwarantować wszystkim podmiotom wprowadzającym produkty objęte systemem osiągnięcie wymaganych poziomów zbierania butek PET oraz sprawiedliwy dostęp do rPET. Operator powinien działać jako organizacja not for profit.
Zakres opakowań powinien być dokładnie zdefiniowany od początku tworzenia systemu, by nie tworzyć dodatkowych kosztów związanych ze zmianami. System nie powinien obejmować butelek szklanych wielokrotnego użytku, ponieważ taki system jest już zorganizowany w Polsce, czy butelek szklanych jednorazowego użytku (poziom zbiórki u źródła jest wystarczający do realizacji unijnych wymagań).
Zebrane odpady powinny należeć do jednostek handlowych, ze względu na ponoszone przez nie ogromne koszty inwestycyjne, logistyczne oraz pracy związane z systemem kaucyjnym, a zyski z ich sprzedaży powinny zmniejszać koszty operacyjne po stronie Operatora w rozliczeniu z tymi jednostkami. Ewentualnie należy zapewnić prawo pierwokupu zebranego odpadu dla jednostek handlowych w ilości, która pozwoli na zrealizowanie obowiązków prawnych odnośnie butelek z tworzyw sztucznych.
Jednostki handlowe powinny mieć możliwość wyboru dowolnego sposobu zbiórki opakowań. W przypadku zbiórki automatycznej, należy zapewnić wolny dostęp do różnych dostawców maszyn, aby zapobiegać monopolizacji rynku sprzętu.
Źródło: POHiD