Raport Kerry: smaki innowacyjne i intensywne będą kreować rynek 2022

Według Kerry trendy, które zostały przyspieszone przez pandemię COVID-19, staną się jeszcze bardziej uwypuklone w 2022 roku. Konsumenci poszukują nowych smaków w połączeniu ze znanymi formatami i aromatami, co prowadzi do ciekawych kombinacji, takich jak piwo zmieszane z kombuchą i szałwią czy mleko czekoladowe z lawendą. Smaki innowacyjne, bardzo intensywne i ukierunkowane na korzyści zdrowotne będą mieć znaczący wpływ na preferencje konsumentów w 2022 roku.

Spostrzeżenia zawarte w raporcie firmy Kerry „Global Taste Charts 2022” odkrywają aromaty i składniki, które będą inspirować w nadchodzących latach innowatorów żywności i napojów w Ameryce Północnej, Europie, Ameryce Łacińskiej, Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Do tak wnikliwej analizy trendów smakowych Kerry wykorzystuje połączenie informacji rynkowej z wielu źródeł. Zakres ten obejmuje monitorowanie działań związanych z wprowadzaniem produktów na rynek, penetrację menu restauracji i kawiarni oraz zlecanie raportów badawczych. Ponadto własne narzędzia badawcze firmy Kerry, takie jak Trendspotter, pozwalają na wgląd w treści zamieszczane przez influencerów w mediach społecznościowych, a także korzystanie z cennej wiedzy własnych ekspertów — szefów kuchni, baristów i miksologów.

Trendy smakowe na rok 2022

Poszukiwanie autentycznych smaków wynika z zainteresowania długoterminowym zdrowiem i ogólnym dobrym samopoczuciem, w trakcie i po pandemii. Natomiast pożądanie bardziej nowatorskich smaków, takich jak specyficzne odmiany czekolady/kakao, sera, wędzonych i specjalnych odmian chili dotyczy konsumentów poszukujących zaskoczenia i przyjemności ze spożywania.

Pożądanie nowatorskich smaków dotyczy konsumentów poszukujących zaskoczenia

Ograniczenia związane z przemieszczaniem się doprowadziły do tego, że konsumenci swobodnie podróżują po świecie jedynie za pośrednictwem swoich kubków smakowych. Podkreślają to specyficzne dla danej kuchni wpisy w kartach dań wytrawnych, w tym meksykańskich, tajskich i koreańskich.

Zaspokajanie potrzeb i komfort są również ważne dla konsumentów i mogą być przywołane przez tradycyjne smaki, takie jak czekolada czy inne słodkie nuty. Aromaty inspirowane smakiem alkoholu czy deseru pojawiają się przy wyrobach słodkich i napojach bezalkoholowych w handlu detalicznym oraz w kanale food service. Bardzo dużym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się oferty limitowane, ograniczone czasowe i  sezonowe.

Zdrowsza odsłona napojów

Tymczasem, wraz z rosnącym zainteresowaniem zdrowiem układu trawiennego, wsparciem układu odpornościowego i dobrym samopoczuciem w wymiarach emocjonalnym oraz fizycznym, konsumenci poszukują żywności i napojów w „zdrowszej” odsłonie, takich, które dadzą im poczucie, że biorą czynny udział w kształtowaniu ich zdrowia w przyszłości, a przy tym doskonale smakują. Należą do nich wszelkiego rodzaju składniki pochodzenia roślinnego, w tym cytrusy i aromaty fermentowane.

Czas na innowacje

Pandemia COVID-19 dotknęła konsumentów na poziomie głęboko emocjonalnym, zmieniając ich priorytety oraz postrzeganie zdrowia i dobrego samopoczucia. Z pewnością wpłynęło to na ich ogólne preferencje co do żywności i napojów, co stanowi wyzwanie dla innowatorów w zakresie tworzenia nowych smaków, które przyczynią się do rozwoju innowacyjnych produktów – mówi Soumya Nair, dyrektor ds. globalnych badań konsumenckich i statystyk w firmie Kerry,

Pojawiające się smaki i składniki tworzą obraz konsumenta proaktywnego, poszukującego żywności i napojów funkcjonalnie zaawansowanych, które pomagają w osiągnięciu celów związanych ze zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem. Dodatkowo w obecnych czasach, kiedy możliwości przemieszczania się są bardzo ograniczone, odkrywanie poprzez kubki smakowe znacznie się rozwinęło — aromaty azjatyckie i latynoamerykańskie będą często powracać w nowych produktach spożywczych oraz napojach. Widzimy też, że konsumenci poszukują komfortu „odkrywania” nowych smaków i elementu zaskoczenia w tych dobrze znanych — marki mogą wykorzystać to pożądanie nowości, łącząc nowe i nadchodzące smaki z klasykami” – podsumowuje Nair

Zrównoważone odżywianie

Zrównoważony rozwój jest kolejnym ważnym aspektem wyboru żywności. Konsumenci poszukują składników pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny, z potwierdzonym pochodzeniem. Badania przeprowadzone przez Kerry wykazały, że 49% konsumentów na całym świecie rozważa zrównoważony rozwój przy zakupie żywności i napojów.

Konsumenci aktywnie poszukują zrównoważonej żywności i napojów, które mają znacząco pozytywny wpływ na planetę oraz na ich osobiste zdrowie i samopoczucie. Wybierają produkty z przyjaznymi dla konsumenta składnikami, zrozumiałymi informacjami na etykietach i składnikami pozyskiwanymi lokalnie. Na wykresach widzimy ten popyt poprzez występowanie składników mających potwierdzone pochodzenie, jak również aromaty, które mają duży potencjał smakowy przy jednoczesnym zachowaniu właściwości zdrowotnych. Zaczęliśmy też dostrzegać, że niektóre składniki kojarzone z żywnością pochodzenia roślinnego pełnią podwójną rolę w kontekście smaku. To wszystko przyczynia się do trendów smakowych, które obserwujemy obecnie wskazujących na zainteresowanie autentycznymi doznaniami smakowymi – komentuje Nair.

Kerry to czołowa firma zajmująca się rozwiązaniami technologicznymi w dziedzinie smaku i wartości odżywczych żywności i napojów.

Raport Kerry Taste Charts 2022 do pobrania tutaj