Kantar: Polacy świadomi znaczenia konsumpcji owoców i warzyw w budowaniu odporności

Kantar przeprowadził badania zmian w konsumpcji owoców i warzyw. Polacy postrzegają warzywa i owoce jako podstawa zdrowego odżywania i produkty budujące odporność. Wzrost deklaracji dotyczących odporności wyniósł aż 50%. W pandemii więcej czasu poświęcaliśmy na gotowanie i nie postrzegamy już warzyw i owoców jako trudne i czasochłonności przygotowania (spadek deklaracji o 60%). Największą jakościową zmianą jest postrzeganie smaku jako kluczowej konsumenckiej korzyści z jedzenia warzyw i owoców. Wyniki badań komentują eksperci Kantar i Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Wniosek 1. Wzrosła świadomość racjonalnych argumentów za zwiększeniem konsumpcji.

Korzyści wynikających z konsumpcji owoców i warzyw wymienia każdy badany (97%). Postrzegane są jako podstawa zdrowego sposobu odżywania (37%), korzystnie wpływające na formę i nasz wygląd (28%). W pandemii o prawie 50% wzrósł odsetek Polaków, którzy postrzegają owoce i warzywa jako wzmacniające odporność organizmu (wzrost z 21 do 30 p.p. w okresie 2 lat). Znacząco wzrósł też poziom deklaracji „jako przekąski mogą zastąpić słodycze” – wzrost o ponad 100% (z 8 do 17 p.p.).

Wyniki badania z 2021 roku, jeśli zestawimy je z wynikami sprzed dwóch lat, pokazują, jak pandemia zmieniła zwyczaje Polaków związane z odżywianiem się. Wyraźnie wzrosła świadomość znaczenia jedzenia warzyw i owoców we wzmacnianiu odporności organizmu, choć wciąż nie do końca wiemy, ile powinniśmy ich jeść. I to wskazuje na kluczową rolę edukacji i stałego komunikowania zasad prawidłowego komponowania posiłków na talerzu – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Wniosek 2. Smak staje się kluczową korzyścią, maleje znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania

Smak deklaruje prawie połowa konsumentów (44%; wzrost o 7 p.p. w okresie 2 lat). Poziom tych deklaracji wyprzedził uznane walory zdrowotne. Jest to efekt częstszego gotowania i konsumpcji w domu. Znacząco wzrósł też poziom deklaracji „łatwo przygotowuje się z nich potrawy” – o ponad 60% (z 8 do 13 p.p.). Brak czasu na przygotowanie potraw z warzywami i owocami deklaruje o 30% mniej respondentów (z 13 do 9 p.p.); „Zazwyczaj jem coś na szybko” – spadek o 36% (z 14 do 9 p.p.).

Wniosek 3. Chcemy spożywać produkty sezonowe i lokalne.

W 2021 roku w porównaniu do 2019 nie obserwujemy większych zmian w spożyciu poszczególnych warzyw i owoców – zarówno w deklaracjach spożycia, jak i jego częstotliwości. W porównaniu do 2019 roku więcej jest osób, które deklarują, że nie jedzą warzyw i owoców poza sezonem.

Wniosek 4. Rzadsze zakupy wspierają rynek przetworów, mrożonek i soków NFC.

Rośnie konsumpcja mrożonych owoców i soków NFC, przetworów z warzyw i „sałatek”, owoców i warzyw konserwowych i marynowanych. Nie rośną za to deklaracje konsumpcji owoców i warzyw świeżych, co jest najbardziej widoczne w kategorii „jem codziennie lub prawie codziennie”. Dotyczy to praktycznie wszystkich gatunków, głównie owoców.

Kolejnym efektem pandemicznym, a może reakcją na rosnącą inflację, jest zmiana strategii dokonywania zakupów. Staramy się kupować więcej podczas jednej wizyty w sklepie. Takie robienie zapasów sprzyja nabywaniu przetworzonych produktów, czasami kosztem tych świeżych, które trzeba szybko skonsumować. Obraz konsumpcji owoców i warzyw jest bardzo złożony, dlatego uważam za bardzo ważne monitorowanie zachowań konsumentów, ich opinii i przekonań, a także identyfikowanie obszarów do wzmożonych działań informacyjno-edukacyjnych – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar.

Wniosek 5. Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców gdyż uważają, że konsumują ilość wystarczającą.

Jemy owoców i warzyw za mało. Rośnie świadomość ich roli w codziennej diecie, ale nie wiedza na temat tego ile powinniśmy ich spożywać. Odsetek badanych, która ocenia, że je tyle warzyw i owoców, ile trzeba, w pandemii wzrósł aż o 9%, z 46 do 50 p.p.. Większość (62%) Polaków przyznaje, że nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Odsetek tych, którzy wiedzą, nie rośnie. Dziś mniej niż co piąty (19%) Polak wie, ile warzyw i owoców powinno się codziennie spożywać.

Brak wiedzy, o tym, że warzyw i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy, jest cały czas główną barierą konsumpcji. Połowa Polaków uważa, że spożywa warzywa i owoce w wystarczającej ilości, a tylko co piąty (19%) je ich tyle ile wskazują rekomendacje specjalistów – dietetyków i lekarzy. Badania zrealizowane po sezonie 2021 potwierdzają, to wokół czego powinniśmy koncentrować zasoby promocyjne. Czas ku temu jest dobry, pandemia podnosi zainteresowanie samą konsumpcją owoców i warzyw, bardzo podniosła też świadomość ich prozdrowotnego znaczenia na talerzu – podsumowuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

źródło: Kantar, KZGPOiW, Core Team