Branża zbóż – perspektywy na 2022

Teoretycznie wszyscy związani z polską branżą zbóż powinni spać spokojnie. To, co zdrowe, lokalne i proste było ostatnio w centrum okołopandemicznego marketingu oraz zainteresowań Polaków. Jednak problemy branży restauracyjnej czy Brexit uderzają w rynek zbóż. Jaki był rok 2021 i co będzie w kolejnym?

W starym powiedzeniu, że pieniądze lubią ciszę, jest dużo prawdy. Warunki ciągłego chaosu i niewiadomej nie są korzystne dla żadnego biznesu.

Jak radzą sobie firmy ze zbożowej branży?

Na początku roku 2021 informowaliśmy o 51% wzroście sprzedaży w 2020 względem 2019. Rok później udało się utrzymać tendencję wzrostową, choć już na innym poziomie: wartość sprzedaży wzrosła o 4 proc. – informuje Agnieszka Wasiak, dyrektor sprzedaży w Soligrano, firmie zajmującej się produkcją i sprzedażą polskich zbóż oraz ich przetworów.

Sukcesywny wzrost sprzedaży w latach 2020-2021 to spore osiągnięcie, bo powtórzenie wyniku z pierwszego roku pandemii dla większości firm z branży było bardzo trudne. Powodem dużych wzrostów sprzedaży w 2020 roku były impulsywne i ogromne zakupy, których dokonywali konsumenci w czasie pierwszych fal pandemii. Później doszło do oswojenia z sytuacją, a dodatkowo duża część społeczeństwa wykorzystywała zrobione zapasy i nie wracała po zakup kasz, mąk czy płatków z taką częstotliwością jak w pierwszej połowie 2020. Dużym sukcesem jest zatem kontynuacja wzrostu wartości sprzedaży w 2021 roku przez Soligrano.

Podwyżki

Największymi zagrożeniami może być ogólny wzrost kosztów m.in. mediów czy transportu. Ekspertów niepokoją też rosnące ceny nawozów. W ciągu roku niektóre z najpopularniejszych znacznie podrożały.

Trendy a rynek zbóż w Polsce 2022

Poza potrzebami konsumentów na ich zakupy mają też wpływ tzw. trendy. Ich zmiany możemy prześledzić na przykładzie zainteresowania poszczególnymi grupami produktów. Zapytaliśmy o obserwacje na temat rynku Kamila Rabendę, prezesa Soligrano. Firma jest jednym z liderów w Europie, jeśli chodzi o modne ostatnio zboża ekspandowane i znajduje się wśród czołówki polskich przedsiębiorstw zbożowych z sektora bio. – Widzimy wzrost sprzedaży produktów bio w 2021 roku w stosunku do roku ubiegłego. Takie produkty to już 36 proc. naszej całej sprzedaży – zauważa. Jednocześnie dodaje, że w tym czasie nieznaczne spadło zainteresowanie produktami bezglutenowymi. W ofercie stanowią one 8,4 proc. A jak będzie w 2022 roku? Z danych International Food Information Council wynika, że najważniejszymi trendami w 2022 roku na rynku spożywczym mają zostać zrównoważony rozwój, e-commerce i… nostalgia.

Szczególnie ten ostatni trend może pomóc sektorowi polskich zbóż, który w świadomości większości Polaków wiąże się z tym, co swojskie. Producenci już chyba o tym wiedzą. Na rynku pojawiły się produkty z „zapomnianymi”, prasłowiańskimi zbożami jak płaskurka czy samopsza.

Eksport polskich zbóż

Wielu polskich producentów jest docenianych również za granicą. W pierwszej połowie 2021 roku wartość eksportu polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o ponad 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku. Ziarna zbóż i ich przetwory to drugi, po mięsie, polski hit eksportowy z branży rolnej. Biorąc pod uwagę degradację środowiska w państwach wysoko rozwiniętych i galopujące zapotrzebowanie na żywność w krajach rozwijających się, można przypuszczać, że zagranica jeszcze długo będzie zainteresowana polskimi zbożami.

na podstawie opracowania agencji AllHands