Sezon lodowy 2022


Przegląd danych rynkowych, trendów i nowości

Z roku na rok sezon lodowy w Polsce rozpoczyna się coraz wcześniej. Ma na to wpływ pogoda, ale również ambitne strategie producentów, którzy prześcigają się, by zwiększyć swój udział w wartej 3,35 mld złotych kategorii . Po pandemicznych „wybojach”, sektor lodowy nie tylko się stabilizuje, ale wyraźnie wzmacnia – w 2021 zanotował 16-procentowy wzrost względem roku ubiegłego.

Przegląd rynku lodowego


Miniony rok pokazał, że kategoria lodów wyraźnie poprawiła wyniki zachwiane przez I falę pandemii koronawirusa i okres lockdownu w 2020 roku. Najwyraźniej potwierdza to silna pozycja lodów impulsowych, które – wg danych agencji NielsenIQ – w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowały wzrost sprzedaży na poziomie 23%. Ich wartość w okresie luty 2021-styczeń 2022 wyniosła 1,78 mld złotych, co zapewnia im ponad połowę udziału w całej kategorii . Osiągnięcie takich wyników możliwe było m.in. dzięki zniesieniu radykalnych obostrzeń epidemiologicznych w 2021, tj. obowiązku noszenia maseczek na zewnętrz. Za popularność impulsów odpowiada zarówno wygodna forma, umożliwiającą konsumpcję w dowolnym miejscu, jak również sama wielkość porcji – pozwalająca na kontrolę bilansu kalorycznego, tak istotnego dla coraz większej grupy konsumentów. Ten aspekt przyczynia się również do rosnącej popularności lodów impulsowych w zbiorczych opakowaniach tzw. multipackach, po które można sięgnąć np. w czasie przerwy w pracy, szczególnie w trybie home office. Za tym trendem przemawiają liczby – multipacki w okresie luty 2021-styczeń 2022 osiągnęły sprzedaż na poziomie 313,6 miliona złotych, co oznacza 53-procentowy wzrost względem roku poprzedzającego .

Globalnie cały rynek lodowy w Polsce wyraźnie się rozwija i w 2021 roku odnotował 16-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Poza wspomnianymi wyżej impulsami, wpływ miała na to również wyższa niż w 2020 roku sprzedaż lodów familijnych. Jej wartość sięgnęła 1,26 mld złotych . Choć w ich w przypadku skok nie był tak spektakularny (+ 1,6%) jak przy lodach impulsowych, to jednak wyraźnie widać wzrost tendencji zakupowej lodów w podzielnym formacie rodzinnym.

Lodowe trendy ’22


Projektujemy rozwiązania, obserwując rynek i badania odzwierciedlające preferencje konsumentów, które są dla nas nieustającą inspiracją. Nasz zespół lodowy, w ścisłej współpracy z działem jakości, łączy światowe trendy z oczekiwaniem polskich konsumentów, by zapewnić im całą gamę smaków, które lubią, w najwyższej jakości, z której słynie Wedel. Natomiast dzięki wprowadzanym co roku nowościom zapewniamy element zaskoczenia dla utrzymania stałego zainteresowania wedlowską ofertą – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej w firmie Wedel

Oto wybrane trendy z branży lodowej, będące źródłem inspiracji do stworzenia tegorocznej oferty lodów firmy Wedel:

  1. Przyjemność smaku przede wszystkim
    Konsumenci są zgodni – decydującym kryterium wyboru słodyczy jest ich smak. Niezależnie od produktu – czekolady, ciastek czy lodów – mieszkańcy Polski, Francji i Wielkiej Brytanii oczekują płynącego ze słodkiej przekąski uczucia pełnowymiarowej przyjemności, którą definiuje m.in. bogactwo składników i dodatków . Dla lodów oznacza to, że klasyczna przyjemność w postaci gęstej, śmietankowej masy oblanej grubą warstwą czekolady jest na „bezpiecznej” pozycji. Potwierdzają to również dane dotyczące preferencji smakowych Polaków w zakresie lodów. Tu niekwestionowaną pozycją lidera cieszą się lody mleczne, szczególnie o smaku wanilii i śmietanki oraz czekolady.
  2. Kremowe, chrupiące i zaskakujące, czyli multisensoryka
    Skojarzenie lodów z przyjemnością nabiera nowego znaczenia, jeśli wziąć pod uwagę naukowe obserwacje, łączące reakcje organizmu z określonymi bodźcami. Znane w postaci tzw. wyzwalaczy wizualnych, głosowych, dotykowych czy zapachowych powodują samoczynne pobudzenie tzw. meridianów uczuciowych (ASMR – Autonomous Sensory Meridian Response), wywołujących przyjemne uczucie mrowienia w okolicach głowy, ramion czy kręgosłupa. Takim wyzwalaczem jest bez wątpienia multisensoryka, która od kilku sezonów gości wśród lodowych trendów. Podobnie i w tym roku – wielozmysłowe doznania w mrożonych deserach zapewnią zatopione w kremowej masie lodowej orzechy, migdały, kawałki czekolady i owoców – zarówno w formie stałej, jak i płynnego syropu.
  3. Botaniczne inspiracje
    Choć konsumenci szukają w lodach przede wszystkim przyjemności smaku, to chętnie sięgają po innowacyjne produkty czerpiące z owoców, warzyw czy nawet roślin (ekstrakty kwiatowe). Trend z jednej strony wyraża poszukiwanie naturalnych, nieprzetworzonych składników spożywczych, zaś z drugiej stanowi szansę na poznanie nieodkrytych jeszcze doznań smakowych np. w postaci lodów kwiatowych. Dotychczas popularny był jedynie ich zapach, nie smak. To także kolejny krok na drodze ku multisensoryczności.

Oferta lodów E.Wedel


Wedel dedykuje swoją ofertę zarówno fanom klasyki, którzy najchętniej sięgają po lody śmietankowe, waniliowe i czekoladowe, a jednocześnie co roku dostarcza zaskakujących nowości poszukiwaczom nietypowych smaków. Dla pierwszej grupy doskonałą propozycją jest linia OH!, która wpisuje się w trendy przyjemności smaku i multisensoryczności. Wyróżnia ją zawartość chrupiącej wedlowskiej czekolady (mlecznej, białej i białej karmelowej) a także różnorodne pod względem tekstury dodatki: migdały, orzechy arachidowe, truskawki, kruche ciasteczka czy słony sos karmelowy. W kontekście angażujących różne zmysły składników, obowiązkowa pozycja od Wedla to również efekt kooperacji firmy z marką Felix, czyli połączenie śmietankowej masy lodowej z pastą arachidową oblanej mleczną wedlowską czekoladą, w której zatopiono słynne pieczone orzeszki z solą Felix.

Dla poszukiwaczy lodowych eksperymentów i naturalnych składników w ramach linii OH! dostępne są soczyste i wyraziste w smaku sorbety – mango oblane białą czekoladą oraz malina w polewie z gorzkiej czekolady. W sezonie 2022 ich portfolio zostanie wzbogacone o wariant porzeczkowy w białej czekoladzie. Całkowitą nowość stanowić będą z kolei lody E. Wedel OH! o smaku kwiatu lawendy i kwiatu wiśni, nawiązujące do trendu botanicznego. Obie kompozycje to unikalne połączenie masy śmietankowej z nutami kwiatowymi i sorbetami – cytrynowym i wiśniowym. Wyjątkowego smaku dopełnia wykończenie oryginalną wedlowską czekoladą białą.

Obecny od czterech lat w branży lodowej Wedel konsekwentnie umacnia w niej swoją pozycję. Autorska oferta z roku na rok jest rozwijana i rozbudowywana tak, by jak najlepiej odpowiadać na preferencje konsumentów. Swój sukces firma zawdzięcza wyjątkowemu zespołowi odpowiedzialnemu za lodowe portfolio oraz długoletniej ekspertyzie w kategorii czekoladowej, co pozwala na łączenie dwóch topowych produktów – lodów i czekolady o wspólnym mianowniku – przyjemności.