Bezalkoholowe odrębną kategorią na półce napojów

Z badań SW Research wynika, że 45% Polaków deklaruje, że mając do wyboru piwo z alkoholem i wersję bezalkoholową coraz chętniej sięga po wariant bezalkoholowy. Badani dostrzegają też coraz więcej zalet piwa bezalkoholowego – właściwości smakowe, orzeźwiające i gaszące pragnienie.

Respondentów, którzy zadeklarowali konsumpcję piwa bezalkoholowego w ciągu ostatnich dwóch tygodni, zapytaliśmy o przyczyny sięgania po tego typu napoje. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wskazywali oni na kwestie smakowe (35%), potrzebę orzeźwienia w ciepłe dni (21%), picie dla towarzystwa, w trakcie imprezy, grilla, oglądania meczu, filmu (21%), potrzebę skutecznego ugaszenia pragnienia (19%), a także potrzebę relaksu lub odprężenia (18%).

Wyniki wskazują, że piwo bezalkoholowe stanowi już samodzielną, odrębną propozycją na rynku napojów. Nadal  część z respondentów sięga po nie w sytuacji, gdy nie może wypić alkoholu, np. 7 na 10 Polaków (70%) uważa, że piwo bezalkoholowe jest świetnym rozwiązaniem na spotkania, po których muszą prowadzić samochód. Z kolei ponad połowa badanych (52%) twierdzi, że w sytuacji, gdy nie mogą pić piwa z alkoholem, a znajdują się w towarzystwie pijącym alkohol,  spożywanie piwa bezalkoholowego pozwala poczuć im się swobodniej.

Zaletą nie tylko jego „bezalkoholowość”

Co jednak warte podkreślenia, „bezalkoholowość” piwa 0% nie jest już w ocenie respondentów jedyną jego zaletą. 46% Polaków docenia fakt, że po spożyciu piwa bezalkoholowego czuje się lepiej niż po wypiciu jego alkoholowej wersji. Co istotne, respondenci podkreślają również walory piwa bezalkoholowego w postaci dobrego smaku (38% Polaków twierdzi nawet, że piwo bezalkoholowe smakuje im bardziej niż piwo z alkoholem), właściwości orzeźwiających i gaszących pragnienie.

Większy wybór piw bezalkoholowych na rynku

Powyższe kwestie łączą się również z poprawą dostępności dobrej jakości piw bezalkoholowych na rynku. Z jednej strony, producenci dostrzegając znaczenie tego produktu oferują coraz większy wybór piw bezalkoholowych o dobrych walorach smakowych, a z drugiej – konsumenci, widząc ich większą dostępność, jakość i szerszy wybór, chętniej po nie sięgają. Z naszego badania wynika, że jest to zauważalny trend – 72% Polaków w sklepach dostrzega coraz większy wybór dobrych piw bezalkoholowych – zauważa Piotr Zimolzak wiceprezes zarządu SW Research.

źródło: SW Research

Piwo, czyli nawodnienie

Dodatkowo, Polacy doceniają właściwości nawadniające piwa bezalkoholowego – połowa badanych zgodziła się z twierdzeniem, że piwo bezalkoholowe świetnie nawadnia organizm. Teza ta została potwierdzona przez chilijskich badaczy, którzy w 2016 roku zbadali poziom nawodnienia trzech grup piłkarzy, którzy przed treningiem spożywali odpowiednio wodę mineralną, piwo alkoholowe i bezalkoholowe (Castro-Sepulveda i  inni 2016). Wyniki wykazały, że ostatnia grupa sportowców po treningu pozostała najlepiej nawodniona. Jak pokazuje nasze badanie, Polacy również zaczynają w coraz większym stopniu doceniać tę właściwość piwa 0% w porównaniu do spożywania piwa alkoholowego. Przesunięcie akcentu w tym kierunku ma szczególne znaczenie w kontekście letnich upałów, które mogą nasilać się w kolejnych latach – komentuje Adrian Wróblewski dyrektor działu analiz SW Research .

Nie wszyscy przekonani

Istnieje również pewna grupa Polaków nieprzekonanych do piwa bezalkoholowego. 22% badanych twierdzi, że często, gdy pije piwo bezalkoholowe, słyszy złośliwe komentarze od swoich znajomych. 21% z nich uważa, że piwo bezalkoholowe nie ma smaku. Z kolei co piąty Polak twierdzi, że piwo bezalkoholowe to produkt wyłącznie dla kobiet.

Osoby, które w ciągu ostatnich 2 tygodni nie sięgały po bezalkoholowe piwo zapytaliśmy dlaczego nie pili tego napoju w ostatnim czasie. Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi znalazły się brak przekonania co do smaku lub zapachu piwa bezalkoholowego (34%), brak okazji, potrzeby, czasu (21%) oraz możliwość wyboru piwa alkoholowego (21%).

Potencjał na rynku

Rynek konsumpcji piwa w Polsce przechodzi przeobrażenia, a wzrost znaczenia piwa bezalkoholowego, które przestaje być piwem drugiej kategorii i zajmuje coraz więcej miejsca na sklepowych półkach i w zwyczajach konsumpcyjnych Polaków jest jednym z tego najbardziej widocznych objawów. Należy przypuszczać, że rynek piwa czekają dalsze przeobrażenia, będące wyzwaniem dla producentów i dające coraz większy wybór konsumentom – zarówno tym preferującym piwa zawierające alkohol jak i bezalkoholowe.

Nota metodologiczna

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18–78 lata. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 832 wywiady.

Badanie było realizowane w terminie 14-15 czerwca 2022 r. przez agencję SW Research. Zastosowano wywiady online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.