Handel produktami spożywczymi: ograniczanie asortymentu i inwestycji (marzec 2023)

Dynamika sprzedaży żywności spowalnia, a w przypadku niektórych form handlu detalicznego wręcz spada. Największe wyzwania w zakresie popytu konsumpcyjnego i odpowiadającego mu asortymentu są jeszcze przed sklepami –  wynika z analizy ekspertów Allianz.

Handel

Eksperci Allianz przewidują, że nawet sieci, które do tej pory dynamicznie się rozwijały i otwierały nowe sklepy, zaczną ograniczać inwestycje. Nie wynika to wyłącznie ze wspomnianego popytu konsumpcyjnego. Mają również na to wpływ mniej korzystne warunki finansowania takich inwestycji (WIBOR wpływa nie tylko na kredyty hipoteczne, rośnie także oprocentowanie kredytów dla przedsiębiorstw) – i nie chodzi tu wyłącznie o ich wysoki koszt, ale także o inne warunki wynikające z wyższego ryzyka, takie jak ograniczony okres finansowania czy wymagany wysoki udział własny.
Inwestycje w nowe sklepy na takich warunkach kredytowania mają niskie prawdopodobieństwo zwrotu.
Inwestycje w nowe sklepy przy wysokich kosztach budowy, ale i wysokich cenach najmu, są obecnie mało opłacalne – podsumowują eksperci Allianz.

Ze względu na inflację i malejącą siłę nabywczą gospodarstw domowych rośnie odsetek klientów, dla których cena ma zasadnicze znaczenie. Jest to szczególnie dobrze widoczne na przykładzie tłuszczy, nabiału czy mięs i kiełbas. Rośnie udział tańszych mięs i kiełbas kosztem produktów z wyższej półki. Sieci reagują na te zmiany poprzez ograniczanie asortymentu produktów z wyższej półki cenowej i poszerzanie tych ze średniej i niższej półki cenowej. Kolejnym trendem jest zwiększanie udziału w ofercie sieci produktów podstawowych, tzw. core products. Równolegle zmniejsza się udział
towarów wprowadzanych do sprzedaży krótkoterminowo w celu zainteresowania klienta, tzw. in-outs.

źródło: Towarzystwo Ubezpieczeń Euler Hermes S.A.