Polska najbardziej konkurencyjnym rynkiem spożywczym w Europie

Jeronimo Martins potwierdza, że polscy konsumenci ostrożniej podejmują decyzje zakupowe: w Polsce część klientów kupować ma mniej i tańszych produktów “trading down”. Równocześnie liczba klientów Biedronki nadal rośnie, a firma będzie nadal inwestować w konkurencyjność cenową.

W 2022 r. sieć Dino Polska zwiększyła się o 344 nowe markety (wobec wzrostu o 343 sklepy rok wcześniej). Na koniec 2022 roku grupa miała 2 156 sklepów i 7 centrów dystrybucyjnych.

W 2022 r. stworzyliśmy 5 tys. nowych miejsc pracy  – powiedział członek zarządu Michał Krauze, cytowany w komunikacie.

Dino Polska planuje w tym roku zwiększyć liczbę sklepów o niskich kilkanaście procent, podchodząc z większą ostrożnością do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy placówek.

Jest to dla nas dużą motywacją do dalszego otwierania nowych marketów Dino. Podobnie jak we wcześniejszych latach, w 2023 r. zamierzamy przeznaczać na to całość wypracowywanych zysków. Z większą ostrożnością niż dotychczas będziemy jednak podchodzić do finansowania zewnętrznego w związku z wysokimi stopami procentowymi, oraz do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy sklepów, by minimalizować wpływ inflacji na nasze koszty rozwoju. Oczekujemy, że w 2023 r. przełoży się to na wzrost ogólnej liczby sklepów Dino o niskich kilkanaście procent – czytamy w sprawozdaniu zarządu.

Przychody Biedronki zwiększyły się o ponad 24% w 2022 r. osiągając 17,6 mld euro. Firma obawia się jednak negatywnego wpływu inflacji na marże i dochody, dlatego rozważa ekspansję w Rumunii, Czechach i na Słowacji. Właściciel Biedronki planuje zainwestować około 450 mln euro na otwarcie 130-150 nowych sklepów i remont około 350 w 2023 r. Celem firmy jest utrzymanie pozycji lidera cenowego i zwiększenie udziałów rynkowych w Polsce, która jest najbardziej konkurencyjnym rynkiem spożywczym w Europie.

 

źródło:

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jeronimo-Martins-pokazuje-wyniki-To-byl-dobry-kwartal-dla-wlasciciela-Biedronki-8510103.html

https://www.stockwatch.pl/wiadomosci/dino-polska-mialo-4377-mln-zl-zysku-ebit-5185-mln-zl-zysku-ebitda-w-iv-kw-2022-r,akcje,304203

https://www.pb.pl/biedronka-urosnie-w-zlych-czasach-1180945