Polska na europejskim podium w eksporcie czekolady

W 2022 roku Unia Europejska wyeksportowała 2,5 miliona ton czekolady, z czego 65% trafiło do innych krajów Unii. Najwięksi eksporterzy to Niemcy (680.000 ton, 28% całkowitego eksportu), Holandia (322.000 ton, 13% całkowitego eksportu) oraz Polska (295.000 ton, 13% całkowitego eksportu)

 

Głównym kierunkiem eksportu polskich słodyczy są unijne rynki. Przede wszystkim Niemcy, Węgry, Czechy, Rumunia, Holandia. Poza Wspólnotą, polskie słodycze wysyłane są do Wielkiej Brytanii, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Po wybuchu wojny spadła wartość zamówień z Rosji i Ukrainy. Jednak nie w tak znaczny sposób, żeby zachwiało to silną pozycją polskich eksporterów. Pomimo trudności Polsce udało się utrzymać czołową pozycję w rankingu największych eksporterów czekolady na świecie. Udział Polski w rynku szacowany jest na nieco ponad 7%. Pod tym względem ustępujemy jedynie pola producentom z Włoch, Niemiec i Belgii – czytamy w raporcie międzynarodowej wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet.

W 2022 roku statystyczny Polak  miał zjeść  średnio od 5,5 kg do nawet 6 kg czekoladowych słodyczy: głównie pralin, batonów i samej czekolady. Wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych szacuje się na blisko 8,5 mld zł, czyli o 10% więcej niż rok wcześniej.

Liderami polskiego rynku, skupiającymi w swych rękach 45% rynku czekolady, są firmy Mondelez, Ferrero oraz Lotte Wedel.

Polska nie jest ewenementem, a polski rynek rośnie na fali światowej sprzedaży. Wedle szacunków, w 2021 roku wartość sprzedaży światowego rynku czekoladowych słodyczy szacuje się na około 120 mld USD, ale już pod koniec dekady ma wzrosnąć o ponad 33% i sięgnąć 160 mld USD. Polska branża swoją silną pozycję zawdzięcza eksportowi. Zagranicznej sprzedaży pomaga słaba złotówka, co zwiększa konkurencyjność produktów na światowych rynkach. Dane za 2022 roku mówią o 11% wzroście wolumenu eksportu wyrobów cukierniczych w porównaniu do 2021 roku, sięgając ponad 110 tys. ton. Natomiast w ujęciu wartościowym zagraniczna sprzedaż produkowanych w Polsce produktów zwiększyła się o 1/5 w skali roku, sięgając wartości 426 mln euro – czytamy w informacji D&B.

 

źródło: Eurostat

https://pl.investing.com/news/stock-market-news/dun–bradstreet-rynek-czekolady-w-polsce-mimo-trudnosci-branzy-wzrosnie-o-5-w-2023-r-378872