Nadmorska edycja Wiosennych Warsztatów Napojowych z Browarem Amber w roli głównej cieszyła się wyjątkową frekwencją. 115 uczestników przyjechało do Gdańska aby posłuchać o rynku i nowych technologiach produkcji, surowcach i piwnej komunikacji. Obok browarników z największych polskich browarów siedzieli przedstawiciele rzemiosła i kraftu.
Wszyscy z zaciekawieniem wysłuchali historii Browaru Amber, w tym również historii butelki typu amber, będącej inicjatywą ówczesnego właściciela browaru – Andrzeja Przybyło.
Browar Amber stawia na samowystarczalność: woda z własnego ujęcia, własna stacja propagacji drożdży a nawet uprawa własnego jęczmienia (sic!) czynią ten zakład wyjątkowym nie tylko na mapie Polski ale i całej Europy. Wydaje się to być prawdziwym uosobieniem browaru kraftowego. W 2011 roku zakład rozpoczął produkcję niepasteryzowanego piwa „Żywe”. Tajemnicę sukcesu tego piwa zdradził zebranym Piotr Przybyło, współwłaściciel browaru: – Utrzymujemy reżim mikrobiologiczny, po prostu jest u nas czysto – stwierdził z uśmiechem.
Prawdziwymi symbolami nadmorskiego browaru są także piwo Koźlak oraz Jonannes.

Browar co roku ze sprzedaży piwa Johannes funduje jeden eksponat do gdańskiego muzeum: piwo powstało w kooperatywie z muzeum właśnie i jest prawdziwym, niepowtarzalnym gdańskim trunkiem. Powyżej eksponaty zakupione ze sprzedaży Johannesa.
- Sala wypełniona była słuchaczami po brzegi
- W warsztatach uczestniczyło 115 przedstawicieli sektora
Zebrani wysłuchali kilkunastu specjalistycznych prelekcji:
- Piotr Przybyło opowiedział o początkach browaru w Bielkówku
- Piotr Materek (Krones) przedstawił referencję linii konfekcjonowania szkła zwrotnego, pracującą w Bielkówku
- Piotr Częścik (Eurowater) mówił o technologiach przygotowania wody w browarnictwie
- Mateusz Kinda (STM) przedstawił kalkulacje związane z automatyzacją i robotyzacją liniii
- Marek Skrętny (Browar Amber) opowiedział o markach i produkcji piw browaru w Bielkówku
- Maciej Socjusz (Foss) mówił o kontroli procesu z wykorzystaniem analizatora BeerFoss
- Dorota Michałowska (IBPRS) zajęła się wyzwaniami produkcyjnymi związanymi z użyciem tzw nowych składników piwa
- Chrostophe Nillson (Realco) przedstawił zalety mycia enzymatycznego
- Cezary Longin Góral (Biochem Art) mówił o obniżaniu kosztów produkcji z wykorzystaniem nowych składników
- Aleksander Poreda (Uniwersytet Rolniczy w Krakowie) w sposób szczególny pochylił się nad zagadnieniami starzenia się piwa
- Adam Głowacki (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu) zaprezentował przegląd tzw. piw nietypowych
- Antoni Łuchniak z agencji Kółko i Krzyżyk opowiedział o wyzwaniach związanych ze spójną komunikacją marki piwa
- Katarzyna Wolfigiel oraz Marta Grabowska z agencji Kółko i Krzyżyk przedstawiły trendy w projektowaniu piwnych etykiet
- Monika Stoma (UP w Lublinie) przedstawiła przegląd światowych trendów w napojach i ambient marketingu
Podczas warsztatów pięciu wystawców prezentowało ofertę dla sektora browarniczego
- Arkadiusz Jendryczko i Maciej Reczuch z firmy Ruland
- Jan Marjanowski z firmy Marcor
- Jędrzej Gorczyński i Rafał Kościów z firmy Calvatis
- Julia Bara, Maciej Socjusz i Michały Gzylewski z firmy Foss
- Piotr Częścik i Jacek Grzech z firmy Eurowater
Rozmowy kuluarowe przy szklance dobrego piwa to niezwykle istotny element Warsztatów. Nie inaczej było i tym razem, tym bardziej, że piwo z browaru Amber było znakomite. Kilka wypowiedzi udało nam się zarejestrować na plikach video.
Obrady zwieńczyły wycieczki techniczne do Browaru Amber
Goście mieli możliwość obejrzenia linii produkcyjnych firmy TES STM
oraz słodownię MaltEurope w Gdańsku
Wiosenne Warsztaty Piwowarskie odbywają się co roku z inicjatywy wydawnictwa Bikotech.
Jesienią wydawca zaprasza do udziału w Polskim Kongresie Browarniczym: