XXIV Sympozjum KUPS w Warszawie

Ponad 250 uczestników sektora owocowo-warzywnego i sokowniczego wzięło udział w 24 edycji międzynarodowego sympozjum KUPS w Warszawie. Spotkanie było połączone z obchodami jubileuszu XXX-lecia Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

Obrady otworzyli prezesi: Julian Pawlak oraz Piotr Podoba. Pawlak w dużym skrócie przedstawił najważniejsze wydarzenia z ostatnich pracowitych trzydziestu lat działalności stowarzyszenia. Podoba opowiedział o trendach i handlu sokiem NFC oraz zagęszczonym sokiem owocowym. Opowiedział też o wyzwaniach stojących przed branżą przetwórczą w Polsce.

Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex opowiedział o zastosowaniu awangardowych rozwiązań w rolnictwie. Czy polskie rolnictwo może być beneficjentem zmian klimatycznych?- pytał zebranych Pawiński i apelował: musimy inwestować w oszczędną gospodarkę wodą oraz precyzyjne stosowanie środków ochrony roślin i nawozów. Pawiński zaprezentował również innowacyjne działania Maspexu z zakresu agrotechniki.

Barbara Groele, sekretarz generalna KUPS, przedstawiła bieżące wyzwania branży i aktywności stowarzyszenia

 

Konferencji KUPS towarzyszy tradycyjnie strefa stoisk oraz wystawa soków i napojów.

Od początku powstania firmy przyjęliśmy zasadę że opakowanie powinno chronić więcej, niż samo kosztuje. Nasze opakowania aseptyczne wspierają odporność systemu żywnościowego dzięki lepszemu planowaniu produkcji i dłuższej trwałość produktu – przekonywał podczas swojego wykładu Jacek Świgoń z Tetrapak. W naszych opakowaniach kartonowych chcemy zastąpić aluminium włóknami celulozowymi. Mamy certyfikowane polimery z recyklingu – rozwiązanie, które pozwala wykorzystać plastik pochodzący z recyklingu – dodał Świgoń.

 

Czy nie powinniśmy bardziej komunikować benefitów soków? – pytał zebranych Dariusz Lizak z Hortex. Gdybym ja nie pracował w Hortexie – sam miałbym kłopoty z rozróżnieniem soku od napoju. Tym bardziej konsument jest nieświadomy swojego wyboru – to się musi zmienić i chcemy zmienić przepisy – kontynuował Lizak, argumentując, że
konsument ma przed oczami szereg atrakcyjnych komunikatów dotyczących zalet napojów, przy jednoczesnym braku takich komunikatów w przypadku soków.

 

Dieta roślinna zyskuje na popularności: zamieniamy mleko na napój roślinny. Pytanie brzmi:  jakie owoce albo warzywa możemy dołożyć do napoju roślinnego, aby zwiększyć jego atrakcyjność? -pytała zebranych Anna Barabasz Sawińska, dyrektor marketingu Maspex. Barabasz mówiła też o wyzwaniach związanych z komunikacją soków i napojów: jak sprawić aby bardziej kojarzyły się właśnie z dietą roślinną, gdyż nie są konotowane, szczególnie przez pokolenie Zet, z tą kategorią.

Patryk Kaczyński  oraz Karina Ostatek z SIG Combiblock przekonywali, że opakowania oferowane przez ich firmę cechują się niskim śladem węglowym.

Vouter Lox z AIJN mówił o wyzwaniach legislacyjnych branży, m. in. o oznaczeniach „nie dodano cukru” oraz możliwościach produkcji soków o obniżonej zawartości fruktozy

Mariusz Dziwulski z PKO BP przeanalizował aktualną sytuację na rynku zagęszczonych soków cytrusowych

tutaj relacja opublikowana na łamach wydania AGROindustry 2/2023:

 

 

TUTAJ  NASZE WYDANIE SPECJALNE, przygotowane na konferencję: