Napoje na sklepowej półce – przegląd rynkowych trendów i oczekiwań konsumenta

Trwa umacnianie znaczenia dyskontów dla szeroko pojętego rynku napojów, dyskonty sprzedają już ponad 50% całego wolumenu, gdzie prawie 19% należy do supermarketów, ponad 10% hipermarketów i 15% do małego formatu
Jakie czynniki różnicują doświadczenia zakupowe Polaków? Jakie elementy robią efekt WOW? I czy są wśród nich soki? Z pewnością w przypadku napojów w dalszym ciągu wrażenie robi gwarancja najniższej ceny, opcje większych opakowań (dwa plus dwa gratis), nacisk na akcenty zdrowotne (typu buduje siłę mięśni , bez alergenów etc) lub nawet skrojone do potrzeb zdrowotnych poszczególnych klientów. Wrażenie robią też sklepy tzw. ultra fresh i edycje limitowane, w tym marki własne sieci handlowych.
Rok 2023 oznaczał spadek konsumpcji w wielu segmentach kategorii napojów. Wzrosty wolumenu obserwujemy w produktach, które oferują coś ekstra jak napoje energetyczne i izotoniczne, napoje jogurtowe (napój z jogurtu i soku) czy gazowane bez cukru – mówi Szymon Mordasiewicz z GFK Polonia. Bardzo dobrze rozwija się także rynek tzw pseudoenergetyków, omijających ustawowe zakazy sprzedaży – dodaje Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku.
Eksperci obserwują także wzrost znaczenia opakowania Pet dla kategorii soków.
Liderem sprzedaży w kategorii sklepów małoformatowych jest firma Maspex (generującą ponad 50% wartości sprzedaży w sokach, napojach i nektarach). Podium w kategorii soków NFC należy do Braci Sadowników, którzy generują ok 20% wartości sprzedaży sklepów małoformatowych.
Rośnie presja młodych pokoleń na działania związane z ograniczaniem emisji i wpływu przedsiębiorstwa na środowisko naturalne. Widzimy potrzebę edukacja tych nowych pokoleń, które są skłonne zapłacić więcej za produkt wyprodukowany z poszanowaniem środowiska naturalnego, ale chcą dokładnie wiedzieć za co konkretnie płacą – mówi Magdalena Rohde-Krempa z Grupy Maspex.
Dynamicznie rośnie też sektor napojów roślinnych – ilościowo 16%, wartościowo 21% w ciągu ostatnich dwóch lat. Widać że branża usilnie poszukuje nowych rozwiązań – podsumowuje Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków