Polacy lubią smak gruzińskiego wina

Zgodnie z danymi Narodowej Agencji Wina z Gruzji (LEPL), w pierwszej połowie 2024 roku z Gruzji do Polski wyeksportowano ponad 3 miliony litrów wina. Oznacza to 19% wzrost względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. W 2023 roku Gruzja wyeksportowała wino do 65 krajów, wzmacniając swoją obecność na strategicznych rynkach, wśród których Polska jest liderem.

Analiza Narodowej Agencji Wina z Gruzji za pierwsze półrocze br. wskazuje na przyśpieszenie po pełnym wyzwań 2023 roku. Ilość wyeksportowanego wina wzrosła o 19%, z 2.67 do 3.18 miliona litrów. Wartość eksportu wzrosła o 17%, z 6.73 miliona dolarów — w pierwszej połowie 2023 roku, do 7.85 miliona dolarów — w analogicznym okresie 2024 roku.

Fenomen wina gruzińskiego w Polsce

Gruzja uruchomiła nowe rynki eksportowe w 2010 roku, a kilka lat później słynna gruzińska metoda produkcji wina w qvevri o 8000-letniej tradycji została uznana jako część niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości i znalazła się na liście UNESCO. To wszystko przełożyło się na wzmożoną wymianę handlową także z Polską.

Z badań przeprowadzonych przez instytut SW Research na zlecenie National Wine Agency of Georgia w 2022, wynika, że blisko połowa osób deklarujących spożycie wina próbowała już wina gruzińskiego i zdecydowana większość tej grupy (89%) je polubiła.

Jeden z najpopularniejszych obecnie trendów win naturalnych i tzw. bursztynowych ma swoje początki w Gruzji, gdzie do fermentacji używa się qvevri – glinianych naczyń, które, dla utrzymania stałej i niskiej temperatury, są zakopywane w ziemi. Połączenie tej tradycji z nowoczesnym myśleniem o produkcji wina to znak rozpoznawczy win gruzińskich. W Polsce od lat czerwone, półsłodkie wina gruzińskie mają swoich miłośników, ale wytrawne odmiany z każdym rokiem zyskują kolejnych wielbicieli — komentuje Tamta Kvelaidze, szefowa departamentu marketingu i PR LEPL National Wine Agency.

Polska jest jednym z pięciu najbardziej obiecujących rynków eksportowych dla gruzińskiego wina.