Pasjonaci browarnictwa po raz kolejny spotkali się na Wiosennych Warsztatach Piwowarskich, które tym razem odbyły się w Wieliczce pod patronatem okocimskiego browaru, świętującego swoje 180 urodziny.
- Dyrektor Będlin z pamiątkową tabliczką
- Agata Koppa podczas prezentacji o słodach regenaratywnych
Tematów do omówienia było mnóstwo, w tym palące tematy systemu kaucyjnego oraz czarne chmury pojawiające się nad branżą w związku z planowanymi zmianami w prawie, dotyczącymi m.in. reklamowania piwa. Sporo było o innowacjach, pomysłowych dodatkach, wzbogacających złocisty napój, piwach bezalkoholowych oraz o tajemnicach warzenia porterów.
Browar Okocim – historia i współczesność
Zasada założyciela browaru Albina Goetza-Okocimskiego „pracą i prawdą”, do dziś towarzyszy współczesnym piwowarom pracującym w tym samym miejscu, w którym 180 lat temu powstawały pierwsze okocimskie piwa. Z jednej strony Okocim pielęgnuje tradycyjne receptury i metody warzenia, łącząc rzemiosło piwowarskie z nowoczesnymi standardami jakości. Z drugiej strony wiatrem w nasze żagle są nowe trendy, w tym dynamicznie rozwijająca się kat. AFB , ze wzrostem sprzedaży +17% rok do roku, obejmująca już 7,5% całego rynku piwa w Polsce, co przekłada się na sprzedaż wartą ponad 1,7 mld zł – opowiedział zebranym Marcin Będlin, dyrektor browaru.
Od 2023 roku w przyzakładowej oczyszczalni ścieków Browaru Okocim wykorzystywany jest biogaz powstający w procesie oczyszczania ścieków jako odnawialne źródło energii. Energia generowana w ten sposób pokrywa 100% zapotrzebowania oczyszczalni na energię cieplną oraz 33% na energię elektryczną. Na terenie browaru i oczyszczalni działają również trzy instalacje fotowoltaiczne, każda o mocy 49,5 kW. W Browarze Okocim realizowany jest projekt odzysku ciepła ze spalin komina w kotłowni. Dzięki temu możliwe będzie oszczędzenie 2 703 MWh energii cieplnej rocznie, co przełoży się na redukcję emisji CO₂ o 548 ton rocznie. To kolejny krok w kierunku zwiększenia efektywności energetycznej i zrównoważonej produkcji. Kartony z zaokrąglonymi rogami to innowacyjne kartonowe opakowanie zbiorcze na piwo w butelce, które charakteryzuje się zaokrąglonymi narożami uzyskanymi dzięki zastosowaniu papieru wewnątrz tektury falistej o niższej gramaturze niż na zewnątrz. Dzięki zmianom procesu filtracji udało się zmniejszyć ilość wody potrzebnej do płukania linii, co przynosi aż 6827 m³ oszczędności rocznie. Zamknięcie układu kondensatu pary wodnej na warzelni pozwoliło wyeliminować straty z parowania – to kolejne 3500 m³ wody mniej zużywanej w procesie warzenia. Wdrożono także odzysk wody z chłodzenia wirówek w odpieniaczach piwa na tankach fermentacyjnych, co przynosi 600 m³ oszczędności rocznie. Linia butelkowa B3 po modernizacji zużywa aż o 46,5% mniej wody, co daje imponującą oszczędność 28 500 m³ rocznie. Zastosowano w niej zamknięty układ chłodzenia pomp próżniowych i zoptymalizowano procesy mycia. Nowy monoblok pozwala zaoszczędzić 12 000 m³ wody, a zmiana sposobu spłukiwania butelek po pasteryzacji kolejne 10 000 m³. Dopracowanie programów pasteryzacji pozwoliło ograniczyć zużycie o następne 6500 m³.
Rynek i nowe wyzwania
Trendy na piwnym rynku w Polsce omówił Roman Szymanda z Centrum Monitorowania Rynku, potwierdzając rosnącą siłę wersji bezalkoholowych. Ponad połowę wartości wolumenu sprzedaży piwa generuje 10 marek. Obok trzech największych graczy tj Kompanii Piwowarskiej, Grupy Żywiec i Carlsberga, całkiem nieźle na półkach sklepowych, zdaniem prelegenta, radzą sobie firmy Van Pur oraz Browar Perła. Szymanda opowiedział o piwach w perspektywie całego rynku alkoholi, omawiając m.in. strategie sprzedawców w sklepach małoformatowych. Średnio w sklepie małoformatowym jest 120 rodzajów piwa, zwykle w sezonie więcej. Zauważamy brak chęci rozszerzania tej półki – sklepy czują, że coś jest nie tak – zauważył Szymanda. Krzysztof Kania i Jakub Ogórek z Krajowego Systemy Kaucyjnego (KSK) nawiązali do małych sklepów, omawiając sytuację na Słowacji, gdzie w wyniku słabego przygotowania sprzedawców do odbioru butelek sprzedaż piwa spadła aż o 20%. Polski rynek piwa to rynek detaliczny – należy zwrócić na to uwagę – apelowali przedstawiciele KSK. O zaletach współpracy z systemem Zwrotka opowiedzieli zebranym Aleksander Traple oraz Katarzyna Bojko. Przedstawiciele Zwrotki podkreślali swoje zaangażowanie i historię firmy, próbując rozwiać wątpliwości słuchaczy zarówno dotyczące własności butelek zwrotnych i skrzynek (należących do browaru) jak i opakowań jednorazowych (odpadów, należących do operatora). Pytań i wątpliwości było mnóstwo. O akcyzie i podatkach opowiedział mec. Krzysztof Rutkowski z kancelarii KDCP. Prelegent podzielił się swoimi przemyśleniami na temat najbliższych planowanych ruchów ustawodawcy i zagrożeń dla branży wynikających z przewidywanych zmian.
Surowce do produkcji i niestandardowe dodatki
Szereg ciekawych dodatków, mogących ze „zwykłego” piwa wyczarować piwo o dodatkowych funkcjach, przedstawił słuchaczom Adam Głowacki z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Czasami dodatkowe benefity w piwie może dać sama zmiana technologiczna, jak np. chmielenie na zimno. Głowacki opowiedział o doświadczeniach uczelni w stosowaniu ciekawych dodatków jak dereń, mango czy herbata. Najlepszą synergię uzyskamy gdy połączymy nowe dodatki z modyfikacją technologii – podczas obróbki mogą pojawiać się nowe cechy produktu. Nie wszystkie dodatki będą dawały korzyści zdrowotne ale dają inne benefity – podsumował. O chmielu, jego właściwościach i badaniach jakości tego surowca opowiedziała Dorota Michałowska z IBPRS. Temat innowacyjnych dodatków i składników zreferował także Cezary Góral z Biochem-Art, prezentując światowe trendy i doradzając jak w prosty sposób, przy pomocy technologii i dodatków oferowanych przez firmę, zwiększyć potencjał i atrakcyjność swojego piwa. Agata Koppa z Carlsberg Polska opowiedziała o staraniach grupy aby przejść na słód regeneratywny, produkowany z większym poszanowaniem ziemi i środowiska. Zaprezentowała także piwo z pędami sosny, jako przykład zastosowania innowacyjnych produktów i technologii.
Strefa Stoisk
Wykładom towarzyszyła strefa stoisk.
Piwne smaki
O rozwoju piw bezalkoholowych, o marce karmi i niektórych tajnikach jej produkcji opowiedzieli uczestnikom warsztatów Mariola Zwolska i Szczepan Zydroń z Carlsberg Polska. Marka Karmi powstała w 1993 roku i jest najstarszą marką piwa bezalkoholowego w Polsce, od roku 2020 produkowaną na instalacji do dealkoholizacji.
Z kolei Rajmund Pietrzyk z Browaru Zamkowego Racibórz podzielił się doświadczeniami z zakresu produkcji doskonałego porteru. Jestem za mnogością słodów, wszystkie smaki w porterze pochodzą od słodu, tu tych smaków ma być więcej. Sam karmelowy stosujemy w kilku wersjach, każdy ten słód daje coś innego w końcowym odbiorze, słody raczej jaśniejsze niż ciemniejsze, optymalne czekoladowe bo palone odcienie kawowe mogą być za mocne – opowiadał Pietrzyk. Pod koniec dnia można było popróbować piw świata w zestawieniu przygotowanym przez Marka Gogolę.
- Marcin Będlin
- Adam Głowacki
- Katarzyna Bojko i Aleksander Traple
- Cezary Góral
- Krzysztof Kania i Jakub Ogórek
- Krzysztof Rutkowski
- Marek Gogola
- Szczepan Zydroń i Mariola Zwolska
- Rajmund Petrzyk
- Roman Szymanda
Obradom towarzyszyło stoisko ze znakomitymi okocimskimi piwami
Wszyscy uczestnicy Warsztatów mieli okazję na własne oczy zobaczyć jak produkuje się piwo w Browarze Okocim. Organizatorem Warsztatów jest firma Bikotech, specjalizująca się w organizacji eksperckich wydarzeń dedykowanych sektorowi spożywczemu.
Zapraszamy także do udziału w jesiennym Polskim Kongresie Browarniczym w GDANSKU: