Tradycja hodowli polskiego karpia sięga kilkuset lat. Dziś podtrzymuje ją ponad 80 gospodarstw, zrzeszonych w Polskim Karpiu – Organizacji Producentów, której celem jest propagowanie naszej lokalnej ryby, nadanie jej współczesnego charakteru, ale także promocja zrównoważonej akwakultury. O tym, jakie cele przyświecały organizacji od początku jej istnienia oraz jak rozwinęła się hodowla karpia w ostatniej dekadzie, mówiono na jubileuszowym spotkaniu w Jachrance. Wydarzeniu towarzyszyła część kulinarna, w której znany szef kuchni Karol Okrasa zaserwował gościom tradycyjnego karpia – w bardzo nowoczesnym wydaniu.
10 lat za nami!
Jubileuszowe spotkanie w było okazją do tego, by podziękować członkom Polskiego Karpia, partnerom biznesowym i przedstawicielom administracji publicznej za 10 lat wspólnej pracy, dzięki której akwakultura w Polsce mogła się rozwijać. Podczas spotkania Paweł Wielgosz – prezes zarządu, przedstawił rys historyczny organizacji i cele przyświecające jej od początku istnienia, a także zmiany, jakie zaszły na rynku w ciągu ostatniej dekady. Żywa ryba jest dziś sprzedawana praktycznie tylko w gospodarstwach, a sieci handlowe stanowią około 80% biznesu, gdzie karp sprzedawany jest w formie patroszonej i przetworzonej na płaty, filety, tuszki, dzwonka w lodzie i w MAP – powiedział Paweł Wielgosz, prezes zarządu Polskiego Karpia. Dziś skupiamy się przede wszystkim na konsolidacji rynku, profesjonalnym przetwórstwie, dynamicznym rozwoju automatyzacji logistyki, wspólnych negocjacjach cenowych, optymalizacji kosztów produkcji i dystrybucji. Przed nami jest jednak jeszcze wiele do zrobienia w obszarze zwiększenia dostępności surowca na rynku UE, wprowadzenia nowych produktów dań wygodnych i gotowych spożycia, wdrożenia własnego systemu certyfikacji i zwiększenia eksportu do UE i na rynki trzecie – dodał Wielgosz.
Swoją obecnością organizatorów zaszczyciło liczne grono gości specjalnych, wśród nich: Krzysztof Ciecióra, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Janusz Wrona, zastępca prezesa Wód Polskich, prof. dr hab. inż. Roman Kujawa, kierownik Katedry Rybactwa Jeziorowego i Rzecznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz dr Jerzy Radoń, Dyrektor Małopolskiego Oddziału ARIMR.
Ważną część wydarzenia stanowiły rozmowy na temat walorów żywieniowych, zdrowotnych i kulinarnych karpia oraz zrównoważonej akwakultury i potrzeby jej promowania wśród konsumentów. Od 2018 r. prowadzimy kompleksowe działania promocyjne. Najpierw była to kampania „O! karp”, a od 2019 r. „Karp zdrowy z natury”, która kładzie mocny nacisk na promocję karpia jako ryby w stylu „slow”, zdrowej, smacznej, łatwej w obróbce kulinarnej i na każdą porę roku. W ramach projektu realizujemy szeroko zakrojone działania w mediach tradycyjnych i w internecie, współpracujemy z szefami kuchni, gastronomią, edukujemy młodych kucharzy, bierzemy udział w targach i wystawach w Polsce i za granicą. Zależy nam, aby w perspektywie czasu karp zyskał miano polskiej ryby narodowej – dodaje Andrzej Dmuchowski, wiceprezes zarządu Polskiego Karpia, Organizacji Producentów.
Show (cooking) must go on!
Jak podsumować 10 lat, by wydarzenie – i karp – zapadły w pamięć gościom? Kulinarnie, oczywiście! Znany z niekonwencjonalnego podejścia do przepisów, łączenia nieoczywistych smaków i odkrywania na nowo produktów, które od lat goszczą na naszych talerzach, znakomity szef kuchni Karol Okrasa przygotował live cooking show.

Wieczór zakończyła uroczysta kolacja, recital skrzypaczki Agnes Violin oraz występ zespołu Stage Fever. Spotkanie w Jachrance poprowadził Andrzej Pieńko – aktor, choreograf, konferansjer.