Polski Karp ma już 10 lat! Jak rozwijała się akwakultura stawowa w ciągu minionej dekady?

Tradycja hodowli polskiego karpia sięga kilkuset lat. Dziś podtrzymuje ją ponad 80 gospodarstw, zrzeszonych w Polskim Karpiu – Organizacji Producentów, której celem jest propagowanie naszej lokalnej ryby, nadanie jej współczesnego charakteru, ale także promocja zrównoważonej akwakultury. O tym, jakie cele przyświecały organizacji od początku jej istnienia oraz jak rozwinęła się hodowla karpia w ostatniej dekadzie, mówiono na jubileuszowym spotkaniu w Jachrance. Wydarzeniu towarzyszyła część kulinarna, w której znany szef kuchni Karol Okrasa zaserwował gościom tradycyjnego karpia – w bardzo nowoczesnym wydaniu.

10 lat za nami!


Jubileuszowe spotkanie w było okazją do tego, by podziękować członkom Polskiego Karpia, partnerom biznesowym i przedstawicielom administracji publicznej za 10 lat wspólnej pracy, dzięki której akwakultura w Polsce mogła się rozwijać. Podczas spotkania Paweł Wielgosz – prezes zarządu, przedstawił rys historyczny organizacji i cele przyświecające jej od początku istnienia, a także zmiany, jakie zaszły na rynku w ciągu ostatniej dekady. Żywa ryba jest dziś sprzedawana praktycznie tylko w gospodarstwach, a sieci handlowe stanowią około 80% biznesu, gdzie karp sprzedawany jest w formie patroszonej i przetworzonej na płaty, filety, tuszki, dzwonka w lodzie i w MAP – powiedział Paweł Wielgosz, prezes zarządu Polskiego Karpia. Dziś skupiamy się przede wszystkim na konsolidacji rynku, profesjonalnym przetwórstwie, dynamicznym rozwoju automatyzacji logistyki, wspólnych negocjacjach cenowych, optymalizacji kosztów produkcji i dystrybucji. Przed nami jest jednak jeszcze wiele do zrobienia w obszarze zwiększenia dostępności surowca na rynku UE, wprowadzenia nowych produktów dań wygodnych i gotowych spożycia, wdrożenia własnego systemu certyfikacji i zwiększenia eksportu do UE i na rynki trzecie – dodał Wielgosz.

Swoją obecnością organizatorów zaszczyciło liczne grono gości specjalnych, wśród nich: Krzysztof Ciecióra, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Janusz Wrona, zastępca prezesa Wód Polskich, prof. dr hab. inż. Roman Kujawa, kierownik Katedry Rybactwa Jeziorowego i Rzecznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz dr Jerzy Radoń, Dyrektor Małopolskiego Oddziału ARIMR.


Ważną część wydarzenia stanowiły rozmowy na temat walorów żywieniowych, zdrowotnych i kulinarnych karpia oraz zrównoważonej akwakultury i potrzeby jej promowania wśród konsumentów. Od 2018 r. prowadzimy kompleksowe działania promocyjne. Najpierw była to kampania „O! karp”, a od 2019 r. „Karp zdrowy z natury”, która kładzie mocny nacisk na promocję karpia jako ryby w stylu „slow”, zdrowej, smacznej, łatwej w obróbce kulinarnej i na każdą porę roku. W ramach projektu realizujemy szeroko zakrojone działania w mediach tradycyjnych i w internecie, współpracujemy z szefami kuchni, gastronomią, edukujemy młodych kucharzy, bierzemy udział w targach i wystawach w Polsce i za granicą. Zależy nam, aby w perspektywie czasu karp zyskał miano polskiej ryby narodowej – dodaje Andrzej Dmuchowski, wiceprezes zarządu Polskiego Karpia, Organizacji Producentów.

Show (cooking) must go on!


Jak podsumować 10 lat, by wydarzenie – i karp – zapadły w pamięć gościom? Kulinarnie, oczywiście! Znany z niekonwencjonalnego podejścia do przepisów, łączenia nieoczywistych smaków i odkrywania na nowo produktów, które od lat goszczą na naszych talerzach, znakomity szef kuchni Karol Okrasa przygotował live cooking show.

Goście mogli skosztować ptasiego mleczka z karpia w sosie z czosnku niedźwiedziego oraz koktajlu z karpia z frytką podlaską i czarną śmietaną. Było nie tylko efektownie, ale przede wszystkim – smacznie.

Wieczór zakończyła uroczysta kolacja, recital skrzypaczki Agnes Violin oraz występ zespołu Stage Fever. Spotkanie w Jachrance poprowadził Andrzej Pieńko – aktor, choreograf, konferansjer.