Produkty z kategorii pralin wyróżniają się przede wszystkim nietuzinkowymi formami oraz nadzieniem, które stanowić mogą m.in. orzechy, płynna masa czy pianka, a także wyszukane nuty różane, kawowe czy na przykład chili. Wnętrze otacza natomiast czekoladowa skorupka, która po rozgryzieniu uwalnia falę wielozmysłowych doznań. Te małe cuda czekoladowej sztuki zamknięte są w atrakcyjnych opakowaniach, co nadaje im upominkowy charakter.
Z danych Nielsena wynika również, że pod względem dynamiki wzrostu na poziomie +6,7 proc. segment ten wyprzedza kategorię czekoladową (dynamika na poziomie +3 proc.), zaś w ujęciu wolumenowym, wielkość segmentu pralin w okresie grudzień 2020 – listopad 2021, wyniosła 47,88 tys. ton (rynek czekoladowy w tym czasie osiągnął wolumen na poziomie 192,8 tys. ton)[2].
Dane agencji Nielsen potwierdzają, że pierwsze miejsce w kategorii pralin, z udziałem na poziomie 21 proc., zajmuje firma Wedel. Firma jest także liderem sprzedaży w kategorii pianek w czekoladzie, dzięki marce Ptasie Mleczko®, posiadającej w tym segmencie udział na poziomie 60 proc[3].
Po chwilowych spadkach podczas tzw. twardego lockdownu w 2020 r., to praliny są obecnie segmentem najmocniej kontrybuującym do wzrostu całej kategorii czekoladowej. Jeżeli chodzi o kanały zakupowe, to za wzrosty odpowiadają przede wszystkim dyskonty. Sieci handlowe wykorzystują występujące w pierwszym kwartale roku święta jako okazje do zakupów pralin, organizując w tym czasie np. promocje i akcje tematyczne, producenci natomiast – wprowadzając limitowane edycje opakowań czy wariantów smakowych – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej firmy Wedel.
Praliny. Niezawodny prezent na każdą okazję
W zależności od rodzaju święta, producenci słodkości rozbudowują swoje stałe portfolio o produkty i opakowania nawiązujące do danej okazji.
Niezależnie od okazji, praliny to doskonały pomysł na niezobowiązujący upominek – na szczególną okazję jak Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki czy Walentynki, jak również na imieniny, urodziny czy po prostu wizytę u najbliższych, znajomych. Rozbudowane portfolio smaków oraz atrakcyjnych opakowań z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających odbiorców upominku, zapewniając czas na przyjemność.
[1] E.Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa i wolumenowa, zmiana sprzedaży wartościowej, zmiana sprzedaży wolumenowej, okres grudzień 2019-listopad 2020 i grudzień 2020-listopad 2021, kategoria: Słodycze, Rynek czekoladowy, Praliny
[2] Tamże.
[3] E.Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, udział wartościowy w sprzedaży Pianek w czekoladzie, grudzień 2020-listopad 2021, kategoria: Słodycze, Rynek czekoladowy, Praliny, Pianki w czekoladzie