Rynek wina w Polsce dojrzewa a Polska Rada Winiarstwa rozwija się w odpowiedzi na następujące zmiany.
Organizacja funkcjonująca już aktualnie w formie Związku Pracodawców wyodrębniła w swojej strukturze dwa komitety członkowskie, które działać będą na rzecz wyrobów winiarskich owocowych i miodów pitnych oraz osobno na rzecz win gronowych. Celem zmian jest przede wszystkim wykorzystanie potencjału drzemiącego w polskiej branży winiarskiej i atutach polskich przedsiębiorstw – mówi Jerzy Kwaśniewski, Prezes Polskiej Rady Winiarstwa.
Jedną z funkcji PRW jest obserwacja trendów na krajowym rynku winiarskim. W ostatnich latach na jego kształt znacząco wpływa dynamicznie rosnąca w siłę kategoria cydrów, która pojawiła się na rynku polskim w 2013 roku, po obniżeniu podatku akcyzowego na ten produkt. Spodziewamy się, że sprzedaż cydru w 2015 roku osiągnie już 18 mln litrów. Z badań wynika, że kategoria przyjęła się głównie wśród ludzi młodych, mieszkańców średnich i dużych miast – kontynuuje.
W fazie stabilnego rozwoju znajduje się kategoria win gronowych. Pije je już niemal co drugi konsument.
Ogólnie ujmując dziś wypijamy ok. 7 litrów wina rocznie, z czego 3,5 litra to wina gronowe, a prognozy na kolejne lata są nadal optymistyczne. Zmieniają się też gusta smakowe Polaków – odchodzą od win deserowych na rzecz win półwytrawnych i wytrawnych. Produkty z wyższej półki cieszą się coraz większym uznaniem – podkreśla Jerzy Kwaśniewski, Prezes Polskiej Rady Winiarstwa.