Wiosenne Warsztaty Sokownicze i Napojowe 2021 – nasza relacja

Rynek sokowniczy i napojowy w Polsce cechuje nieustanna zmiana. Kiedy dodamy do tego miksu politykę i covid, to mamy rewolucję. Na półce sklepowej konkurują ze sobą cena, jakość i pogoń za trendami. Z badania GFK Polonia wynika, aż 68 proc. Polaków czyta etykiety produktów spożywczych. To wszystko wzmaga wysiłki producentów, którzy stoją przed nowymi wyzwaniami, a do tego mają ręce pełne roboty. Dobrze wtedy posłuchać, co robią i jak radzą sobie inni.

Tegoroczne Wiosenne Warsztaty Sokownicze i Napojowe odbyły się w formule online. Gospodarzem transmisji była firma Bracia Sadownicy Sp. z o.o. Przez dwa dni (19-20 kwietnia 2021 r.) grono ekspertów branży napojowej dzieliło się doświadczeniami i wiedzą z prawie 300 zarejestrowanymi uczestnikami wydarzenia. Równolegle do webinariów i debat trwały rozmowy w expert roomie i przy stoiskach wystawców.



Cykl wykładów rozpoczął Szymon Mordasiewicz z pracowni GFK Polonia. W raporcie o rynku napojów w Polsce przedstawił wyzwania, szanse i zagrożenia sektora. Warto przytoczyć z tych danych, że w ostatnim roku częstotliwość wizyt polskich konsumentów w sklepach spadła o 12 proc. (40 wizyt mniej). Pomimo tego ogólna konsumpcja wzrosła na rzecz zakupów przez Internet. Konsumenci, którzy wybierają sklepy stacjonarne częściej wybierają dyskonty (wzrost udziału w handlu detalicznym o 15 proc.). Wzrasta też świadomość klientów, którzy chcą jeść zdrowiej.

Kolejny referat przedstawiła Monika Szafran z Flavours Factory. Podała przykłady innowacji smakowych wdrożonych w Europie i badania rynku w tym zakresie. Okazało się, że większość badanych wciąż lubuje się w smakach owocowych, jednak dynamicznie rośnie grono klientów otwartych na smaki ziół, kwiatów czy przypraw. Najlepiej, gdy niesie to dodatkowe korzyści zdrowotne.
Firma Ecolab, którą reprezentowała Monika Dobrowolska zaprezentowała ofertę obsługi zakładów przemysłu napojowego. Poza środkami higieny, firma działa na polu technologii, serwisu i innowacji w przemyśle spożywczym.
Janusz Rozumecki z firmy JMR Europe przedstawił możliwości urządzeń oraz układów procesowych (np. technologie odgazowywania) dla przemysłu napojowego. JRM specjalizuje się również w dostawie wymienników ciepła i ma za sobą dziesiątki zrealizowanych projektów.
Wiele dyskusji w warsztatowym ekspert roomie wywołał temat wpływu pandemii na przyzwyczajenia konsumentów. Traktował o tym referat Jakuba Śwircza z agencji Brandy Design. Przedstawiono tu trzy megatrendy na rynku spożywczym, które wzmocniła pandemia. Chodzi o (1) nacisk na zdrowie, dietę i odpowiedni dobór produktów spożywczych, (2) większą rolę lokalności oraz (3) ochronę środowiska. Oczywiście nie są to nowe zjawiska. W ostatnim czasie jednak bardzo przyspieszyły i zmieniły hierarchię wartości w zachowaniach konsumentów – wyjaśnił dyrektor agencji.

Zainteresowani filtracją i separacją w procesie produkcji napojów z ciekawością przyjęli prezentację Marka Jastrzębskiego z firmy Pall. Technologia SUPRApack ma nieść oszczędności zarówno materiałowe, jak surowcowe i czasowe.
Od 2025 r. butelki PET mają zawierać 25 proc. recyklatorów, zaś ogólny recykling opakowań sztucznych ma wynieść 50 proc. Regulacje te wynikają z dyrektyw unijnych. Temat omówił Michał Mikołajczyk z Rekopolu. Zapowiedział, że implementacja nowych norm będzie kosztowna dla całej gospodarki. Tym bardziej, że nad Wisłą opłaty za wprowadzenie na rynek opakowań są zaskakująco niskie. Dla przykładu: za tonę opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzonych na rynek w Czechach należy zapłacić 206 euro, w Hiszpanii 377 euro, w Polsce 0,6 euro.
Pierwszy dzień warsztatów podsumowała debata ekspercka dotycząca wyzwań rynkowych.

Anna Gronostajska (Coca-Cola HBC) opowiedziała m.in. o zmianach, jakie zaszły w jej zakładzie w związku z nastaniem pandemii. Zmieniono długofalowe prognozowanie sprzedaży na produkcję „just in time” oraz poprawiono komunikację wewnętrzną.

Julian Pawlak (KUPS) omówił aktualne i nadchodzące wyzwania dla całej branży. Są to podatek cukrowy, ceny energii, wzrost cen surowców, dyrektywy dotyczące odpadów oraz standaryzacja znakowania produktów spożywczych.

Nadchodzą radykalne zmiany – zapowiedział J. Śwircz w odpowiedzi na pytanie prowadzącej Oli Wojnarowskiej. Wątek dotyczył oczekiwań konsumentów i ich wpływu na reformulację produktów, zamianę butelek PET na szklane lub rPET czy przyspieszenie prac nad opakowaniem w pełni papierowym.

O szansach na rynku napojów mówił Sz. Mordasiewicz. Chodzi o wzrost zainteresowania zdrową żywnością. – Należy zwrócić uwagę, czy posiadamy taki produkt, oraz czy właściwie komunikujemy jego pozytywne właściwości – uściślił.

Michał Mikołajczyk omówił zmiany w branży opakowań, na co wpływ mają nastroje konsumentów oraz urzędowe opłaty za tę część produktu. – Niestety, wciąż tylko połowa opakować plastikowych trafia do recyklingu. Nikt dokładnie nie wie, co się dzieje z pozostałą połową – podał. Sytuację tę może poprawi zapowiadana kaucja za butelki z tworzyw sztucznych. Jednak termin jej wprowadzenia to wciąż zagadka.

Warsztaty 20 kwietnia otworzył wykład dotyczący przetwórstwa owoców i warzyw, autorstwa prof. Bożeny Noseckiej z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W kontekście produkcji soku zagęszczonego z jabłek prognozuje się wzrost produkcji z surowca krajowego ze 190 do 240 tys. ton za ostatni sezon. Te wyniki i tak są niższe niż kilka lat wstecz. – Wynika to z tego, że konsumenci coraz częściej sięgają po soki NFC, gdyż wybierają produkty zdrowsze – wyjaśniła.
Temat NFC z pewnością śledzili Bracia Sadownicy, których na warsztatach reprezentowała Natalia Szot. Omówiła ona drogę do sukcesu tego przedsiębiorstwa, którego produkty są dostępne w większości sieci na terenie kraju.
Kto chciałyby spróbować swoich sił przy tłoczeniu soków lub musów mógł posłuchać i poznać Mateusza Dyla z firmy GEA. Zaprezentował kompaktową tłocznię vaqulic, która, dzięki innowacyjnej technologii, będzie zachowywać więcej wartości odżywczych w tłoczonych owoców.

Kto chciałyby spróbować swoich sił przy tłoczeniu soków lub musów mógł posłuchać i poznać Mateusza Dyla z firmy GEA. Zaprezentował kompaktową tłocznię vaqulic, która, dzięki innowacyjnej technologii, będzie zachowywać więcej wartości odżywczych w tłoczonych owoców.

Jak maksymalizować uzyski, dobierać technologię do produkcji i gdzie szukać dodatkowego zysku – mówił Daniel Olszewski, prezes Flottweg Polska. Podał przykłady wdrożonych innowacji, pomysły na nowy produkt z odpadów, czy sposoby na zwiększenie produkcji. Oczywiście wszystko w oparciu o technologię i know how firmy Flottweg.

Temat znakowania żywności został już poruszony podczas pierwszej debaty. Drugiego dnia dokładnie omówił go Monika Stoma z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Ujednolicone znakowanie produktów pakowanych to jedno z założeń Unii Europejskiej. Przedstawione rozwiązania tej kwestii, które funkcjonują w różnych krajach Europy, pokazują jak wiele nieścisłości należy uwzględnić. Jednym z proponowanych systemów znakowania żywności w całej UE jest Nutri Score (znakowanie kolorami – zielone dobre, czerwone złe etc.). Sposób ten określa żywność jako „dobrą” lub „złą” bez uwzględnienia diety poszczególnych osób. W tej metodologii niemal wszystkie tradycyjne produkty (ser feta, oliwki, miód, tradycyjne wędliny) są określane jako niezdrowe. Jednocześnie system wysoko ocenia przetworzoną żywność. Pomimo tego Komisja Europejska skłania się ku temu rozwiązaniu, które planuje wdrożyć w 2022 r.

Unia Europejska to nie tylko zmartwienia, ale również korzyści. O tym, jak pozyskiwać i korzystać z funduszy europejskich mówił podczas warsztatów Wiesław Wasilewski z BigPol. Inwestycje w przetwórstwie spożywczym, na które można pozyskać dofinansowanie z Brukseli to m.in. budowa nowych i małych zakładów, liofilizacja, suszarnie i tłocznie hybrydowe czy popularna fotowoltaika.

Debata wieńcząca drugi dzień warsztatów dotyczyła wyzwań produkcyjnych

Jacek Skoneczny (Europejskie Centrum Owocowe), Barbara Groele (KUPS), Piotr Podoba (Dohler) i Wojciech Kępiński (AMD Wild) rozmawiali m.in. o jakość surowca do produkcji soków zagęszczonych oraz wyzwaniach w produkcji NFC. Zebrani próbowali konfrontować dane liczbowe, dotyczące ogólnej liczby produkowanych w Polsce jabłek, jakości jabłek deserowych oraz tych przeznaczonych do przetwórstwa, rosnącego zapotrzebowania na NFC, jakości soków na półkach sklepowych. Podjęto także temat zagrożeń legislacyjnych płynących z Brukseli.

Piotr Podoba, prezes Dohler, opowiedział o swojej wieloletniej walce o tworzenie w Polsce sadów sokowych – nastawionych na produkcję jabłek z przeznaczeniem na soki NFC.


Wydaje się, że stare, wyświechtane powiedzenia „zgoda buduje, niezgoda rujnuje” czy „w jedności siła” byłoby doskonałym podsumowaniem gorącej dyskusji. Duży areał produkcyjny polskich sadów uczestnicy debaty uznali zarówno za szansę, jak i zagrożenie w rozwoju sektora.

Spotkaniu towarzyszyła wirtualna strefa stoisk

Dziękujemy wszystkim uczestnikom Wiosennych Warsztatów Sokowniczych i Napojowych za merytoryczne dyskusje i miłą atmosferę. Prosimy, pozostańcie z nami w kontakcie, gdyż przygotowujemy dla Was kolejne ciekawe wydarzenia.
Aby ich nie przegapić – prosimy, zaprenumerujcie naszego AGROkuriera.