Raport: 36% Polaków rezygnuje z wyjścia do restauracji

Wpływ inflacji odczuwają niemal wszyscy mieszkańcy miast. Na skutek wzrostu cen blisko 90% Polaków zmieniło swoje zwyczaje, związane z zakupem żywności/posiłków. Tylko w przypadku 10,6% respondentów inflacja nie przełożyła się na zmianę zwyczajów żywieniowych – wynika z raportu firmy Maczfit, jednego z wiodących cateringów dietetycznych w Polsce.

Badanie ankietowe dotyczyło wpływu inflacji na nawyki Polaków w zakresie zakupów spożywczych. W toku badań sprawdzono jak dokładnie zmieniają się zwyczaje dotyczące wydatków na żywność wśród mieszkańców polskich miast w związku ze znacznym spadkiem wartości pieniądza. Zweryfikowano także szereg innych zagadnień, m.in. dotyczących zwyczajów żywieniowych, preferencji związanych z wyborem żywności oraz nawyków związanych z miejscami, w których największa grupa społeczeństwa robi zakupy lub zamawia/spożywa posiłki, na podstawie których opracowano raport.

Ankietowanych poproszono o wskazanie działań, które podjęli w związku z rosnącymi cenami żywności. Zaledwie 10,6% z nich w obliczu wysokiej inflacji nie zmieniło swoich zwyczajów zakupowych. Ponad połowa respondentów (aż 52,2%) zaczęła starannie porównywać ceny produktów z danej kategorii. 46% Polaków wybiera tańsze produkty. Konsumenci także jeszcze chętniej niż wcześniej korzystają z programów lojalnościowych – taką deklarację złożyło 41% przebadanych.

Częste poszukiwanie okazji cenowych to jednak niejedyna zmiana. Spadek wartość pieniądza sprawił, że 36,2% mieszkańców polskich miast zrezygnowało z jedzenia w restauracjach, 29,1% przestało zamawiać posiłki na dowóz, a zaledwie 10,3% – nie korzysta już z cateringu dietetycznego. Niemal ¼ ankietowanych – 24,4% – kupuje również mniej jedzenia niż wcześniej.

Cena i skład determinantami zakupów

Podczas zakupów spożywczych Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na cenę towarów – aż 78,9% osób wskazało ją jako jeden z najważniejszych czynników, decydujących o zakupie. Wyniki rozmaitych badań, dotyczących zwyczajów zakupowych Polaków, od dawna pokazują, że cena jest elementem istotnym dla naszych rodaków. W epoce inflacji obserwujemy jednak wzrost odsetka osób twierdzących, że to właśnie na nią zwracają największą uwagę.

Na drugim miejscu znalazł się skład. Ten jest szczególnie istotny dla 78,1% ankietowanych. Trzecia rzecz, na którą polscy konsumenci zwracają największą uwagę, kupując artykuły spożywcze, to termin ich przydatności – 69,1%.

Jako najmniej ważne respondenci wskazywali opakowanie (12%), kraj producenta (21%) oraz pochodzenie produktów (24,7%).

Uczestników badania zapytano także, czy czytają etykiety kupowanych produktów – 70% odpowiedziało na to pytanie twierdząco, a 25,7% stwierdziło, że czyta etykiety czasami.

Gdzie kupują Polacy?

Zakupy spożywcze ankietowani robią zazwyczaj w supermarketach – tak postępuje 83,8%. Znacznie mniej popularne są warzywniaki – 7,8%, sklepy osiedlowe – 5,8% oraz zakupy online – 2,6%.

Jeżeli chodzi o to, czym kierują się respondenci przy wyborze konkretnego miejsca, to są to przede wszystkim odległość od miejsca zamieszkania – 31%, duży wybór produktów – 28,3% oraz promocje i ceny – 19,9%.

Zaledwie 18,5% przy wyborze miejsca zakupów zwraca uwagę na jakość produktów. Świadczy to o tym, że dla większości respondentów istotniejsza od jakościowej oferty jest wygoda zakupów oraz możliwość kupna towarów w niższej cenie. Polaków nie zniechęcają także kolejki czy brak programów lojalnościowych.

Popularność supermarketów wynika więc po części z tego, że respondenci to mieszkańcy dużych miast – gdzie zazwyczaj odległość do takich nie jest duża. Co więcej oferują one większy wybór produktów niż niewielkie sklepy, zapewniają regularne promocje na wybrane towary, a ceny często są znacznie niższe niż w osiedlowych punktach.

źródło: zespół analityczny Maczfit