2018 był rokiem browarów

W ostatnim roku zaszły liczne zmiany na rynku piwa. Wciąż pojawiały się nowe browary, a kupujący mogli wybierać spośród 853 nowości, jednocześnie doszło do konsolidacji na rynku producentów. Według Nielsena w 2018 na rynku działało 318 browarów, przy czym mówimy tutaj o sprzedaży detalicznej. Jest to o 43 więcej niż rok wcześniej.

Na taki wynik składa się coraz większa liczba dynamicznie rozwijających się małych browarów, ale również wycofywanie się graczy z rynku. Co ciekawe, wśród producentów, którzy opuścili nasz rynek są głównie ci zagraniczni. Wydarzeniem, które odbiło się dużym echem na rynku, było przejęcie przez Grupę Żywiec Browaru Namysłów. Obserwujemy również coraz większą profesjonalizację browarów, szczególnie tych, które rozpoczęły swoją działalność na początku piwnej rewolucji. Już w tym roku pojawią się piwa z nowego zakładu Browaru Pinta. Natomiast Doctor Brew wydzierżawił Browar Lwówek i ma wyłączone prawo do jego zakupu. Przykładów jest więcej, a często tak duże przedsięwzięcia są możliwe głównie dzięki przeprowadzanym z sukcesem akcjom crowdfundingowym. Polacy już nie tylko chcą pić piwo, ale również być częścią tej społeczności.

 

16,7 miliarda złotych ze sprzedaży piwa

Piwo jest największą kategorią w koszyku spożywczym i w 2018 wygenerowało 16,7 mld złotych sprzedaży. W porównaniu do 2017 zanotowało rekordowy, wzrost na poziomie 7,1%. Na pewno część tego zawdzięczamy wyjątkowo ładnej pogodzie i Mundialowi, jednocześnie sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku była wyższa w 11 z 12 miesięcy, co może napawać optymizmem na kolejny rok, bo nie tylko czynniki od nas niezależne mają znaczenie. Warto zwrócić uwagę, na to że w całym 2018 zmiana wolumenu sprzedaży była o połowę mniejsza i wynosiła 3,5%. Świadczy to o tym, że Polacy kupują coraz droższe piwo. Z jednej strony składa się na to wzrost średniej ceny najbardziej popularnych wariantów, z drugiej rozwój piwnych specjalności– podkreśla Edyta Prokopiuk, konsultant Nielsena.