Czym jest piwo kraftowe? Oto jest pytanie…

Czy czeka nas spór o definicję piwa kraftowego?

Być może tak. Poniżej publikujemy oświadczenie Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych.

Wkrótce więcej opinii.

„Warszawa, 25 lutego 2019

Szanowni Państwo!
W związku z pojawieniem się w jednej z sieci handlowych standów wielkiego koncernu piwowarskiego prezentującego ofertę piw koncernowych pod dużym napisem „piwa kraftowe”, w imieniu browarów skupionych w Polskim Stowarzyszeniu Browarów Rzemieślniczych pragniemy niniejszym stanowczo zaprotestować przeciwko takim praktykom rynkowym, które postrzegamy jako nieuczciwe wobec browarów rzemieślniczych oraz dezorientujące i mogące wprowadzać w błąd konsumentów.

Od lat 90-tych ubiegłego wieku koncerny piwowarskie konsekwentnie konsolidowały rynek piwowarski. Niestety nie szło to w parze z budowaniem przez nich różnorodnej oferty piw, a wręcz przeciwnie, koncerny zdominowały rynek jednym stylem piwa, tzw. eurolagerem. Określenie piwa kraftowe pojawiło się w potocznym języku miłośników piwa wraz z pojawieniem się w Polsce tzw. piwnej rewolucji, czyli powstania i dynamicznego rozwoju małych browarów rzemieślniczych. To małe i niezależne browary rzemieślnicze, stając w opozycji do jednakowych, przemysłowych piw pochodzących z koncernów piwowarskich, zaproponowały różnorodne stylistycznie, ciekawe, wykonane rzemieślniczymi metodami piwa. Określenie piwa kraftowe, będące bezpośrednią kalką językową angielskiego wyrażenia craft beers (w słowniku języka polskiego nie ma wyrazu „kraftowy”) stało się synonimem określenia piwa rzemieślnicze (z ang. craft – rzemiosło, rzemieślniczy). Określenie to zostało wprowadzone do potocznego języka przez miłośników piw rzemieślniczych i same browary rzemieślnicze. To browary rzemieślnicze i ich konsumenci zapracowali na renomę piw kraftowych i spopularyzowali to określenie na rynku. Wśród konsumentów piwa, rozumienie określenia piwa kraftowe jest jednoznaczne.

Wielkie koncerny piwowarskie są przeciwieństwem małych, niezależnych browarów rzemieślniczych, a stosowanych przez nich metod produkcji z pewnością nie można zaliczyć do rzemieślniczych, a więc kraftowych. Siłą rzeczy, nie jest możliwe by browar należący do koncernu piwowarskiego produkował piwa kraftowe, gdyż po prostu koncern nie jest rzemieślnikiem i nie stosuje rzemieślniczych metod produkcji. Określenia piwa rzemieślnicze / piwa kraftowe nie są nazwą kategorii produktowej, jak na przykład „piwa smakowe” lub „piwne specjalności”, lecz wyraźnym wskazaniem metod produkcyjnych stosowanych przez warzące to piwo browary. Innymi słowy – piwo kraftowe / rzemieślnicze warzą browary kraftowe / rzemieślnicze. Wraz z dynamicznym rozwojem piwowarstwa rzemieślniczego oraz zdobywaniem przez browary rzemieślnicze coraz większych rzesz miłośników, obserwujemy działania koncernów piwowarskich nakierowane na przekonanie konsumenta, że piwa kraftowe to rodzaj piw, kategoria produktowa, podczas gdy należy raz jeszcze stanowczo podkreślić, że piwa kraftowe to synonim określenia piwa rzemieślnicze, które oznaczają nic innego jak piwa wytworzone z użyciem rzemieślniczych metod produkcji przez małych, niezależnych producentów.

Biorąc powyższe pod uwagę, stoimy na stanowisku, że tego typu praktyki koncernów piwowarskich wprowadzają zamieszanie na rynku i dezorientację wśród konsumentów. Mamy do czynienia z sytuacją, gdy koncern piwowarski w sposób nieuzasadniony wykorzystuje atrakcyjny wizerunek i renomę piw kraftowych. Jako producenci piw kraftowych stanowczo sprzeciwiamy się takim praktykom i nie godzimy się na zawłaszczanie świadomości konsumenckiej w zakresie naszych piw, a przez to na wykorzystywanie efektów naszej wieloletniej pracy.

Chcemy również wskazać, że nie rozumiemy polityki handlowej renomowanych sieci handlowych pozwalających na lokowanie w swoich przestrzeniach handlowych informacji wprowadzających dezorientację wśród konsumentów. Takie działania, w naszej opinii, kłócą się z wizerunkiem tych podmiotów, które przecież słyną z dokładania wszelkich starań by konsument otrzymywał rzetelną informację o nabywanym produkcie. Mali, niezależni producenci piw rzemieślniczych nie mają do dyspozycji oręża w postaci wielkich budżetów reklamowych, naszymi jedynymi argumentami w konkurowaniu na rynku zdominowanym przez koncerny piwowarskie są jakość naszych produktów oraz wsparcie konsumentów, dla których ważne jest lokalne pochodzenie piwa i codzienny wysiłek konkretnych ludzi, którzy za tym piwem stoją. Dla zachowania równych warunków konkurowania na rynku kluczowe jest rzetelne i uczciwe informowanie konsumenta w zakresie rzeczywistego pochodzenia i charakteru producenta nabywanego produktu.

Piwo kraftowe to synonim piwa rzemieślniczego, czyli warzonego w małych, niezależnych od korporacyjnego kapitału browarach, gdzie piwowar, często jednocześnie właściciel, znany jest końcowym klientom z imienia i nazwiska. Produkcja koncernowa nie ma nic wspólnego z piwem kraftowym, dlatego z największą mocą protestujemy przeciwko nieuzasadnionemu używaniu określenia piwa kraftowe przez podmioty warzące piwo w nierzemieślniczy, czyli w niekraftowy sposób, a w szczególności przez browary należące do koncernów piwowarskich. Uważamy tę praktykę za nieuczciwą wobec nas, piwnych rzemieślników, zaś wobec klientów końcowych (detalicznych) dezorientującą i mogącą poważnie wprowadzać ich w błąd.

/ Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych /”