Liderzy handlu żywnością eco, bio i organic

W ramach programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”, blisko 110 tys. Polaków przez pół roku decydowało o tym, które sieci handlowe mają najlepsze oferty produktów ECO, BIO oraz Organic. Analiza zgromadzonych opinii pozwoliła na wyłonienie liderów pięciu formatów, jak również dostarczyła cennych informacji na temat preferencji żywieniowych ich klientów. 

Polakom zdecydowanie zależy na tym, żeby kupowany przez nich asortyment był rzeczywiście BIO, EKO i Organic. Świadczy o tym to, że coraz dokładniej sprawdzają etykiety produktów. Ten trend uwypuklił się w czasie pandemii, gdy konsumenci zaczęli bardziej dbać o zdrowie – zauważa Tomasz Jabłoński, szef Rady Programowej BLIX AWARDS.

W grupie dyskontów laureatem został Lidl. Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR komentuje, że sieć nieustannie poszerza swoją ofertę o nowe towary z ekologicznych upraw i artykuły roślinne. Poprzez rozszerzanie takiego asortymentu buduje nie tylko zdrowe nawyki żywieniowe Polaków, ale też wpływa na zmniejszenie śladu węglowego, do którego przyczynia się produkcja mięsa. Celem sieci jest też zwiększenie wartości zdrowotnej żywności poprzez ograniczenie soli i cukru w produktach marek własnych.

Sieć Carrefour Market wygrała w segmencie supermarketów. – W Polsce jest wielu dobrych dostawców i producentów oferujących najwyższej jakości produkty ekologiczne. Szczególną rolą sieci handlowych jest ułatwienie klientom dostępu do nich w jak najbardziej przystępnych cenach. Carrefour wypełnia to zadanie, m.in. rozszerzając unikalną ofertę produktów BIO marki własnej, objętych gwarancją najniższej ceny – stwierdza Marek Lipka, członek zarządu Carrefour Polska i dyrektor handlowy i supply chain.

Wśród hipermarketów zwycięzcą został Kaufland. Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej sieci, zwraca uwagę na to, że zapewnienie konsumentom różnorodnej oferty produktów ekologicznych świadczy o atrakcyjności sprzedawcy. Klienci sieci Kaufland mogą wybierać spośród ponad 500 artykułów ekologicznych, w tym ponad 100 marki własnej.

W formacie convenience najlepsza okazała się Żabka – Chcemy oferować pełnowartościowe artykuły najwyższej jakości, dlatego w produktach naszych marek własnych nie ma oleju palmowego. Skupienie na jakości sprawia też, że przy produkcji wykorzystujemy pionierskie technologie, które zapewniają zachowanie wartości odżywczych bez pasteryzacji – mówi Jarosław Serednicki, dyrektor marketingu Żabka Polska.

W ostatniej grupie w tej kategorii zwyciężył Selgros. Cezary Furmanowicz, dyrektor marketingu Transgourmet Polska, operatora marki Selgros Cash & Carry, podkreśla, iż konsumenci szukają informacji na temat asortymentu, wiedzą, jakie mają potrzeby żywieniowe i oczekują jak największego wyboru na półkach. Dlatego sieć szeroką ofertą żywności ekologicznej stara się odpowiadać na nowe trendy oraz specjalne potrzeby żywieniowe konsumentów, związanych m.in. z ograniczaniem spożywania niektórych produktów.

Konsumenci, którzy oceniali sieci handlowe w naszym programie, dostrzegają to, że na sklepowych półkach sukcesywnie przybywa zdrowej żywności. Klienci widzą, że sieci sprzedają tego typu produkty coraz taniej, nie tylko w promocjach, ale też w regularnych cenach. I bardzo chwalą takie praktyki. Zauważają też, że artykuły BIO, EKO i Organic są coraz lepiej eksponowane w placówkach handlowych. Sieci mocno je promują, nawet kosztem innych towarów. I to jest bardzo obiecujący trend – uważa Tomasz Jabłoński.

Nasza analiza dostarcza również informacji o tym, co nie podoba się konsumentom. Ich zdaniem, produkty często są źle oznaczane. Niektórzy klienci, czytając dokładnie etykiety, mają wrażenie, że producenci wprowadzają ich w błąd. Czasem przez to obrażają się na sklepy. Samo słowne bądź graficzne oznaczenie na opakowaniu np. 0% tłuszczu czy 100% smaku nie czyni jeszcze towaru zdrowym, a na pewno nie ECO, BIO czy Organic, co powinno być potwierdzone odpowiednim certyfikatem. Oczywiście zdarza się, że konsument nie zawsze w pełni potrafi zrozumieć etykietkę, dlatego dość popchnie wyciąga wnioski. Jednak sieci handlowe również powinny weryfikować, co finalnie oferują. I przede wszystkim wywierać odpowiedni nacisk na producentów, aby ci rzetelniej opisywali swoje wyroby – podsumowuje szef Rady Programowej BLIX AWARDS.

Źródło: blixawards.pl