Sympozjum KUPS – najważniejsze wydarzenie branży sokowniczej w Polsce – nasza relacja
Po dwóch latach covidowej przerwy odbyło się spotkanie producentów koncentratów sokowych i soków gotowych oraz otoczenia sektora. Do urokliwego Gdańska przybyło ponad 200 znamienitych Gości.
Spotkanie jest okazją do rozmów kuluarowych.
Sytuacja finansowa branży przetwórstwa owoców i warzyw
Grzegorz Rykaczewski z Santander Bank zachęcał do analizy i porównania swojej firmy do całego sektora.
Rykaczewski omówił kondycję finansową polskich zakładów przetwórczych
Najważniejsze wnioski z prezentacji:
rentowność sprzedaży nie odbiega od średniej rentowności dla całej „spożywki”
10% firm o najlepszych wynikach finansowych w branży przetwórstwa – produkcji soków generalnie poprawia swoje wyniki, natomiast 10% o najgorszych wynikach – swoje wyniki pogarsza. Mówimy o niewielkiej, homogenicznej grupie firm.
Główne komponenty kosztowe to energia, praca oraz materiały i surowce. Obserwujemy rosnącą presję ze strony kosztów pracy – to firmom ciąży coraz bardziej, w udziale procentowym to rosnący trend.
Produkcja soków charakteryzuje się wysokim technicznym uzbrojeniem pracy
Nakłady inwestycyjne w produkcji soków: lekki spadek w latach 2020-2021. Trochę to wygląda jakby branża szła w kierunku poprawy efektywności a nie zwiększania wolumenów. Obserwujemy sporo inwestycji w alternatywne źródła energii i fotowoltaikę.
Turecki rynek soków
W Turcji funkcjonuje 41 zakładów przetwórczych przerabiających 1,3 miliona ton owoców. Sektor daje zatrudnienie 80 tysiącom pracowników. Jabłka stanowią ponad 50% tureckiego przetwórstwa owoców, jednak, w porównaniu z Polską, procentowo przetwarza się zaledwie 15-20% zbiorów. Większość jabłek sprzedawana jest jako owoce deserowe.
Kerim Aydemir, dyrektor generalny Dohler Turcja podzielił się z zebranymi zagrożeniami związanymi z rosnącymi cenami energii i surowców, a co za tym idzie, rosnącymi cenami produktów gotowych na półce sklepowej w Turcji. Szansę na rozwój widzi Aydemir w rozwoju produktów organicznych oraz w rozwoju innowacyjnych praktykach rolniczych.
Soki o obniżonej zawartości cukru – świat się zmienia
Soki są ok, ale naturalny cukier w nich już zawarty – już nie. Takie wnioski można wyciągnąć z wypowiedzi Woutera Loxa, sekretarza generalnego AIJN, który potwierdził, że temat jest przedmiotem szeregu propozycji legislacyjnych i dyskusji.
Wouter Lox przedstawił szereg wyzwań z jakimi mierzy się AIJN
Temat podjęła również Magdalena Rohde-Krempa z Maspex, która zwróciła uwagę na tzw. złą prasę soków, wymienianych w wyszukiwarkach w gronie najbardziej niezdrowych produktów, obok chipsów. Głównym winowajcą złego PR-u soków jest zawarty w nim cukier. Branża musi się szybko pochylić nad legislacją dotyczącą definicji soku.
Rynek
Mamy rynek produktów podobnych do soków i spełniających podobną do nich funkcję, jak musy, smoothie. Produkty, które zyskują na spadku spożycia soków:
Jogurty pitne – badania wskazują że 24% konsumentów odchodzi od soków na rzecz jogurtów pitnych, postrzeganych jako dobre źródło białka.
Napoje energetyczne – oferują atrakcyjną formę i szereg interesujących dodatków
Musy – bardzo fajne zjawisko dla branży – to nie jest kanibalizacja soków ale nowy produkt jako zdrowa przekąska.
Benefity soków – trzeba o nich głośno mówić. Prowadzimy szeroką komunikację korzyści z picia soków – zapewniła Rohde-Kempa, tym bardziej że – jak dodała – częstotliwość picia soków spada. Bariery konsumpcji soków narastają, częstym powodem jest przekonanie o ich szkodliwości dla zdrowia, zbyt dużej ilości cukru, konserwantów czy sztucznych dodatków. Nie jest to dobre zjawisko – podsumowała Rohde-Krempa, tym bardziej że twierdzenia są absolutnie nieprawdziwe.
Cena w centrum uwagi
O kryzysie – nie było takiej sytuacji odkąd pamiętam a jestem w branży już 30 lat. Ostatecznym głosującym jest klient, którego siła nabywcza spada. Żeby poskromić inflację – trzeba nadal obniżać tą siłę nabywczą, także będzie tylko gorzej pod tym względem. Konsument deklaruje, ze cena będzie głównym kryterium zakupu soków i napojów – dodała Rohde-Krempa.
Nowe wyzwania technologiczne
Prace nad modelami słodzenia, innowacyjnym przetwarzaniem i utrwalaniem soków – pracują nad tym wielkie laboratoria, oraz start-upy, głównie w Izraelu i USA. Te wszystkie badania wykonywane są pod egidą i finansowaniem wielkich koncernów, co może stanowić dla nas zagrożenie, związane z pewnym okresem wyłączności i przewagą rynkową – powiedziała Magdalena Rohde-Krempa.
Wyzwania rynkowe się nie zmieniły, ale doszły do tego drożyzna. Jak sprostać tym wyzwaniom? Cała branża powinna dbać o pokazywanie benefitów jego konsumpcji, kolejna sprawa to tworzenie nowych produktów zawierających sok i wprowadzanie ich na rynek. Mamy możliwości i instytucje, które mogłyby zapoczątkować ważne dla kategorii prace rozwojowe, aby sprostać nowym wyzwaniom – podsumowała Rohde-Krempa.
O oczekiwaniach konsumentów i próbach ich zaspokojenia
Jacek Krystoporski (Biurkom Flampol) – Klient jest coraz bardziej świadomy a my rozwijamy system sprzedaży vansellingowej, specjalizujemy się w małym detalu, bez sieci handlowych. Dlaczego? Bo chcemy bezpośrednio docenić do klienta, gdzie klient ma szansę spróbować – uważam że to jest odpowiedź na trend zdrowego odżywiania. Baginbox- ten rynek się kończy a przynajmniej nie rozwija. Mamy swoje laboratorium i technologów, na półce jakościowej nie ma jeszcze zbyt dużej konkurencjiAnna Sobota (Fructa) – nasza firma koncentruje się głównie na współpracy z sieciami handlowymi. Sieci również dostrzegają silny trend prozdrowotny – zauważamy wzrost sprzedaży soków 100-procentowych. Widzimy również dynamicznie rozwijającą się kategorie smoothie oraz shot i coś co jest na pograniczu, czyli napoje plant-based. W Polsce spożycie napojów roślinnych wzrosło o 60%. Przyjemność ma być zdrowa – to trochę efekt po pandemii.Magdalena Rohde-Krempa – My jako Maspex zajmujemy się wszystkim, interesują nas wszystkie kategorie sokowe i ościenne. Mamy 550 różnych wariantów – staramy się te soki urozmaicać. Musy wprowadziliśmy 5 lat temu a rynek rośnie dwucyfrowo. Kategoria musi żyć, również private labels są coraz bardziej innowacyjne, bez innowacji rynek by po prostu umarł. Nasza duża innowacja, którą wprowadziliśmy wiosną br – to Tymbark Po Prostu. To grupa produktów, składających się z kombinacji wody i owoców. Jest grupa wysublimowanych konsumentów oczekujących nowości. Póki co – klient za tą dodatkową wartość płaci.
Daniel Olszewski (Flottweg) zaprezentował ofertę firmy skierowaną do sektoraAnna Dębowska (Luneos) oferuje zakładom produkcyjnym optymalizację gospodarki energetycznej wraz z finansowaniemMichał Mikołajczyk w energetycznej prezentacji zaprezentował szereg wyzwań stojących przed branżą w zakresie gospodarowania opakowaniamiClodagh de Beaurepaire z Symrise zaprezentowała szereg możliwości związanych z produkcją napojów funkcjonalnychDieter Pinnow opowiedział o możliwościach współpracy z firmą BucherMagdalena Wilgatek w dynamicznej prezentacji zaprezentowała najnowsze trendy na rynku soków i napojów w handlu detalicznymDyskusja z publicznością. Mikrofon w rękach Sylwii Skąpskiej (IBPRS)Pamiątkowe zdjęcie, od lewej: Krystyna Gutkowska (SGGW), Jacek Krystoforski (Biurkom-Flampol), Magdalena Rohde-Krempa (Maspex) i Anna Sobota (Fructa)Organizatorzy sympozjum, czyli Julian Pawlak i Barbara Groele