Polacy kochają borówki

Uroczysta inauguracja sezonu borówkowego odbyła się podczas Szczytu International Blueberry Organization (IBO) w Lublinie, 3 lipca 2023 r. Plantatorzy pokazali wspólnotę i zaprosili miłośników borówki do zakupów swoich świeżych owoców. Otwarcia sezonu dokonał Krzyś Sosnowski (1,5 lat), wnuk plantatorów borówki z Siedlisk w gminie Kamionka w województwie lubelskim. Szczyt IBO pokazuje Polskę jako europejskiego lidera produkcji i promocji konsumpcji.

Rekordowy rok borówki

W marcu 2022 roku jadła borówki ponad jedna czwarta (28%) Polaków. To o 5 p.p. więcej niż w lutym i aż o 12 p.p. więcej niż w marcu 2020 (16%). W skali 2 lat wzrost wynosi aż 75%. Borówce przybyło 3,8 mln konsumentów. Był to najwyższy wzrost wśród wszystkich badanych gatunków owoców i warzyw. Kwiecień do kwietnia – borówka zyskała 50% konsumentów, w maju 45%.

W czerwcu borówki jadło 12 mln osób, co oznacza wzrost o 23% w skali roku i 68% względem 7,1 mln konsumentów w 2020 roku. Dwa lata temu w lipcu jadło borówki 23% Polaków, w 2021 roku już 31%, w 2022 roku 40%. Oddaje to wzrost liczby lipcowych konsumentów borówki z poziomu 7,4 mln, przez 10 mln, aż do 13 mln. W szczycie sezonu, w sierpniu, jadło borówki 17,2 mln konsumentów, o 2,6 mln więcej konsumentów niż jeszcze 2 lata temu (wzrost o 18%).

Sezon borówka zakończyła z liczbą 13 mln konsumentów we wrześniu i 10 mln w październiku (wzrost o 35%). W listopadzie borówka zyskała 0,6 mln nowych konsumentów, co oznacza wzrost o 9%. To również wynik lepszy od dwuletniej średniej i największy wzrost wśród wszystkich badanych gatunków. W grudniu ilości konsumentów borówki wzrosła aż o 56%.

Polska borówka wysoka

Połączenie chłodnej zimy i gorącego lata oraz wysokie dobowe amplitudy temperatur sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak, trudny do osiągnięcia w krajach południowych.

Polscy plantatorzy są bardzo dumni, że rynek rozwija się w szybkim tempie. Rośnie produkcja borówki wysokiej, nie mówimy amerykańskiej, bo to jest polska borówka, wyprodukowana w Polsce, siłami naszych producentów. Rośnie produkcja i rośnie spożycie borówki. Polacy wiedzą, że owoce jagodowe są bardzo wartościowe, określane są często jako polskie superowoce – powiedział prof. Stanisław Pluta z Instytutu Ogrodnictwa – PIB w Skierniewicach.

Polska smakuje borówką

To jest świetna historia: połączyliście w jedną całość uprawę borówki i polską duszę. Macie niesamowity wzrost gospodarczy, wzrost jakości życia, które łączycie ze wzrostem zapotrzebowania na borówki. To wspaniałe, że polskie społeczeństwo podziela wartości branży borówkowej. To świetne połączenie. Uważam, że na krajowym rynku zrobiliście kawał dobrej roboty – ocenił prof. em. David Hughes z Imperial College w Londynie. Powinno się przypominać konsumentom, żeby częściej zastanawiali się, skąd pochodzi ich żywność i jak została wyprodukowana. Na przykład w Polsce – to jeszcze jedna świetna historia, którą od was usłyszeliśmy – konsumenci doceniają to, jak produkujecie borówki. Ta produkcja odzwierciedla Wasze wartości – podsumował Hughes.

Polscy plantatorzy pokazują jak wiele można zrobić współpracując. Integracja producentów, zaangażowanie w edukację żywieniową i prymat budowy nawyków regularnej konsumpcji, stały się swoistą wizytówką Polski w borówkowej branży.

 

Cieszymy się, że borówkowy świat zobaczył nas w akcji na starcie sezonu. Wszyscy widzieli, jak Krzyś zjadł pierwszą Polską borówkę urwaną na naszej plantacji – podsumował Bartek Milczarek, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki.

 

Borówka hitem polskiego eksportu

Według badań Kantar borówki należą do najatrakcyjniejszych gatunków na półce. Aż 27% Polaków uważa borówkę za gatunek najbardziej zachęcający do jedzenia. To 8,7 mln konsumentów.
Na atrakcyjność owoców wpływa wyróżniający niebieski kolor i dobrze widoczny na nim charakterystyczny jasnoniebieski nalot. Jest on często widoczny ponieważ borówki są w Polsce zbierane ręcznie i dostarczane klientom w małych opakowaniach. Woskowy nalot stanowi naturalną barierę ochronną i świadczy o wysokiej jakości.
Borówka jest od lat jednym na naszych flagowych owoców eksportowych. Jej uprawa jest charakterystyczna dla naszego klimatu. Klimat umiarkowany ciepły przejściowy cechują duże amplitudy temperatur dobowych i rocznych. Według badań Kantar z 2022 roku, 8% badanych uważa, że borówkę powinniśmy promować za granicą jako wizytówkę polskiego rolnictwa.