Od pięciu lat na Forum Lodowym & Sweet technolodzy, szefowie jakości i kadra zarządzająca zakładów produkujących lody, słodycze i przekąski próbują nowych smaków, dyskutują o trendach, cenach i technologiach. Piąta edycja Forum odbyła się w listopadzie 23 w Wiśle.
Partnerem tegorocznej edycji była firma Kilargo, która rocznie wydaje 4 miliony euro na swój dział R&D tak, aby sprostać trendom i oczekiwaniom sieci handlowych w zakresie produkcji marki własnej. Elżbieta Grzebska i Łukasz Kołodziejczyk, w prezentacji pt. 30 lat razem w drodze do perfekcji, opowiedzieli gościom o historii firmy, jej potencjale i planach. Firma stworzyła własną platformę szkoleniową do podnoszenia kompetencji pracowników, których jest niemało, gdyż w trzech oddziałach firmy pracuje łącznie już 700 osób. Nie zatrzymujemy się – nasz cel to Kilargo x 2: zamierzamy przekroczyć miliard euro obrotów – podsumował prezentację Kołodziejczyk.
Smaki ciastek, deserów i owoców cytrusowych to trendy na nadchodzący sezon. Rynek lodów, globalnie wart 80 miliardów dolarów, jest również łakomym kąskiem w Polsce, gdzie spożycie rośnie. Tomasz Gawroński i Maria Zaleska z Terravity deklarowali współpracę B2B z dużymi i małymi producentami, wszędzie tam, gdzie jest szansa wprowadzać innowacje tego polskiego producenta. Inspirowali zebranych światowymi ciekawostkami jak lody z mączki ze świerszcza czy lody makrelowe. Zapraszali także do spróbowania niebieskiej polewy, zainspirowanej bananami z wyspy Java, które mają niebieską skórkę w okresie dojrzewania. Terravita po raz kolejny pełniła zaszczytną funkcję sponsora generalnego Forum.
Joanna Markowska opowiedziała o pracach badawczych w IBPRS, wychodzących naprzeciw trendom rynkowym i oczekiwaniom konsumenta. Zajęła się m.in. znakowaniem kalorycznością na froncie opakowania, zachęcając do współpracy z instytutem, który ostatnio opracował lody bez grama tłuszczu, technologie wykorzystujące mikroalgi czy lody wolne od glutenu. Zwróciła uwagę zebranych na ciekawostki jak np. lody z białka z meduz, które świecą w ciemnościach, lody zmieniające kolor pod wpływem lizania, czyli zmiany temperatury i ph czy lody opracowane przez sztuczną inteligencję. Podkreśliła też ostatnie trendy podążające w kierunku fermentacji precyzyjnej białek serwatkowych.
Monika Szafran, reprezentująca firmę Bell – dostawcę aromatów i ekstraktów roślinnych, zaskoczyła wszystkich informacją że w Lipsku (siedzibie firmy) znajduje się ogromna biblioteka, powstała w 1878 roku, zawierająca ponad 30 tysięcy publikacji i źródeł o aromatach, olejkach eterycznych i ekstraktach. Firma Bell właśnie w Lipsku produkuje znakomite aromaty.
Tomasz Strzelecki z firmy Vimax przedstawił potrzeby pokolenia Zet w zakresie żywności i przekąsek. Zwrócił uwagę, że zetki chwalą się tym, co jedzą a jednocześnie potrzebują klarownych informacji o składzie i korzyściach. Opowiedział o smakach nostalgicznych, zachęcał do inspiracji napojami energetycznymi.
Grzegorz Rosengarten z firmy GBD przyjechał do Wisły z ofertą naturalnych związków aromatycznych pozyskiwanych z produktów nabiałowych. Mleczna baza aromatyczna przydaje się wszędzie tam, gdzie oczekujemy smaków maślanych, mlecznych i serowych. Co ciekawe, temperatury okołopasteryzacyjne wręcz służą tym aromatom. Produkty pochodzą z USA, z firmy Butterbuds.
Monika Sowa z firmy Zentis opowiedziała o niekończącej się palecie owocowych rozwiązań oferowanych przez firmę z Żelkowa, gdzie smak jest królem. Rozwijamy surowce dedykowane i szyte na miarę, przede wszystkim komponenty owocowe i warzywne, ale także żywność barwiącą – podsumowała Sowa.
Rafał Latajka z Politechniki Wrocławskiej przyjechał do Wisły, aby opowiedzieć o glikopeptydach, które mają bardzo specjalne właściwości. Dlaczego małe owady i ryby żyjące w warunkach arktycznych są w stanie funkcjonować bez problemów z płynami ustrojowymi? – pytał Latajka retorycznie. Pracownicy Politechniki zsyntetyzowali glikopeptydy i zapraszają przemysł do współpracy przy tworzeniu nowych produktów.
Jędrzej Gorczyński, reprezentujący Calvatis, niemiecką firmę o globalnym zasięgu zachęcał do technologii mycia jednofazowego. Dzisiaj soda jest głównym składnikiem myjącym w całym przemyśle spożywczym. Sprzedajemy tego ogromne ilości. Możemy zrobić próby i się Państwo przekonacie czy ściemniałem czy może miałem rację? – podsumował swoje wystąpienie.
Z kolei Damian Zieliński z firmy Ecolab rekomendował mycie dwufazowe. W złożonych mieszankach łatwiej uzyskać efekt mycia, szczególnie w przypadku tuneli chłodniczych i mroźniczych – zapewniał Zieliński. Chociaż brzmi to pyszałkowato – jesteśmy w stanie umyć wszystko – podsumował swoje wystąpienie.
Łukasz Wołoszyn z firmy Endress z dumą opowiadał, że firma ma w swym portfolio więcej aniżeli można się spodziewać. Nie tylko dostarczamy urządzenia, ale również monitorujemy. Działamy w technologii overrrun, czyli wstrzykujemy formę gazową wody lub azotu aby zwiększyć objętość produktu. Operowanie na gęstościach w przypadku bitych śmietan czy musów owocowych ma szczególne znaczenie – zapewniał Wołoszyn.
Z kolei Jakub Stobieski z firmy Optiflow zaprezentował wielowydajne miksery. To nie jest właściwie urządzenie – to jest fabryka. Gdybyśmy chcieli wyprodukować sosy czy polewy – możemy je nawet tutaj spasteryzować – opowiadał z entuzjazmem. Dodatkową zaletą współpracy z firmą jest fakt, iż każdy mikser konfigurowany jest indywidualnie.
Krzysztof Sikora z firmy Palsgaard przedstawił stabilizatory oparte na tłuszczach i opowiedział o różnicach w teksturze lodów, w zależności od użytego dodatku. Firma pochodzi z Danii i ma sześć fabryk na czterech kontynentach.
Eliza Iwaniszyn z Fairlegal zajęła się praktycznymi wyzwaniami związanymi z kontrolami urzędowymi. Podkreślała zagrożenia ze strony inspekcji w zakresie produktów, które mogą stanowić kategorię nowej żywności. Iwaniszyn zwróciła również uwagę na rosnące ambicje UOKiK w temacie np. zmów cenowych. W Polsce mamy odpowiedzialność kadry zarządzającej z tytułu zmów cenowych – przestrzegała.
Alicja Kicińska-Fujawa z Kancelarii Prawno-Patentowej FGGH IP podała serię przykładów znaków towarowych z branży spożywczej i omówiła przykłady w których urząd odmówił rejestracji znaku. Podkreśliła możliwość rejestracji kształtu produktu, co jest szczególnie interesujące w branży sweet. Piotr Godlewski z tej samej kancelarii zachęcał z kolei do używania znaku towarowego i opakowania jako metody dotarcia do najmłodszego konsumenta, który jest znaczącym konsumentem lodów – patyczki, kolorowe oznaczenia na lodach jako sposób wyróżnienia na rynku.
Marcin Wroński z KOWR przyjechał do Wisły aby podzielić się z uczestnikami ogromną ilością danych dotyczących handlu surowcami do produkcji oraz rynku słodyczy. Polska należy do grupy największych światowych importerów i zarazem eksporterów słodyczy a wartość słodyczy sprzedanych w Polsce w 2022 roku wyniosła 9,9 miliarda złotych.
Grzegorz Szuster z Terravity od kilku lat na Forum Lodowym & Sweet zajmuje się cenami surowców do produkcji. Nie inaczej było tym razem. Szuster stwierdził, że w obliczu gigantycznie rosnących cen kakao może stać się dobrem luksusowym. Takich cen na kakao nie było w mojej karierze nigdy. Główne składniki wchodzące w skład czekolady będą bardzo drogie. Za to zapłacimy. – zapewniał zebranych. Szuster widział światełko w tunelu na najbliższy czas w cenach olejów tropikalnych. Wprawdzie czekolada sama z siebie takiego oleju zawierać nie może, ale olej może być doskonałą bazą do smakowych polew.
Antoni Łuchniak z agencji Kółko i Krzyżyk podzielił się refleksjami kiedy warto rozważyć rebranding opakowania: głównie wtedy gdy spada nam sprzedaż lub gdy potrzebujemy trafić do nowych klientów. Uwrażliwiał obecnych na kwestie zmiany opakowania: aby w procesie zmiany opakowań nie zapominali o wielkości etykiety, nie pomniejszali przestrzeni dotarcia do klienta na półce. Przedstawił też szereg nieudanych prób rebrandingu.
Magdalena Wróbel-Jędrzejewska z IBPRS podkreślała znaczenie działań w zakresie zrównoważonego rozwoju i oferowała pomoc swojej instytucji, gdzie opracowano schematy dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
Wacław Wiśniewski opowiedział o dokumencie dotyczącym efektywności energetycznej, przygotowanym przez specjalistów z firmy Frizo – jak wykorzystać potencjał używanych instalacji poprzez zamontowanie systemu monitoringu i sprawdzenie co się dokładnie w firmie dzieje. Porównał energochłonność instalacji freonowych i amoniakalnych i zachęcał do wykorzystania ciepła z instalacji chłodniczych.
Strefa innowacji i inspiracji trwa zaledwie trzy godziny, ale jest to czas niezwykle pracowity, zarówno dla wystawców, jak i odwiedzających. Feria owocowych smaków, wegańskie propozycje deserów, polewy o wszelkich aromatach i kolorach i mnóstwo lodów do spróbowania.Co roku pojawiąją się tu ekstrawaganckie smaki i inspirujące połączenia. W tym roku najbardziej zaskoczyła nas firma Dohler ze swoimi sosami na bazie pleśniowego sera i chilli oraz Terravita z polewą o smaku niebieskiego banana. Pycha!
Forum to również szereg spotkań kuluarowych. Do aromatycznej kawy można było spróbować zwycięskich słodyczy w konkursie Good Sweet Marka Własna.
W forum wzięło udział 170 reprezentantów sektora sweet w Polsce a także wielu gości z zagranicy.
Edycja 2024 Forum Lodowego& Sweet odbędzie się w Kielcach, w terminie 21-22 listopada. Już dziś serdecznie zapraszamy do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu.