Czekoladowe święta

Tylko 5 proc. Polaków powyżej 16 roku życia deklaruje, że w ogóle nie je czekolady. Czyni to z Polaków większych sympatyków wyrobów czekoladowych od Francuzów czy Włochów. Czekoladowe słodycze stanowią zatem udaną propozycję na prezent – dla kogoś lub samego siebie.

Zimowe miesiące to czas, na który branża SWEET czeka niemal cały rok. Sezon 2020 r. pokazał, że w niepewnej sytuacji konsumenci nie chcą rezygnować z celebracji, bo to właśnie w niej odnajdują największą przyjemność. Podobnie wyglądają prognozy dla tegorocznych świat, a producenci odpowiadają na potrzeby konsumenckie klasykami oraz limitowanymi seriami produktów.

Branżę czekoladowych słodyczy wyróżnia sezonowość – najlepszymi okazjami dla wzrostów sprzedaży są święta Wielkiej Nocy i Bożego Narodzenia. O ile Wielkanoc w zeszłym roku była wyjątkowo trudna ze względu na twardy lockdown, o tyle już zimą zwyczaje konsumenckie i możliwości sprzedażowe wróciły do normy. Mając świadomość, jak ważną rolę pełni okres świąteczny w kalendarzach Polaków, również w tym roku stworzyliśmy bogate i zróżnicowane sezonowe portfolio, gwarantujące moc czasu na przyjemność – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, szefowa komunikacji korporacyjnej firmy Wedel.

Marcia Mogelonsky z Mintel Food&Drink podaje, że czekolada to produkt, który cieszy się powszechną sympatią wśród Europejczyków. Jeżeli chodzi o polskich konsumentów w wieku powyżej 16 r. ż, jedynie 5 proc. deklaruje, że w ogóle jej nie je. Czyni to z Polaków większych sympatyków wyrobów czekoladowych od Francuzów czy Włochów – odpowiedzi „nie jadam czekolady” udzieliło tam odpowiednio 9 proc. i 8 proc. badanych. W Wielkiej Brytanii natomiast, odsetek osób niejedzących czekoladowych wyrobów wynosił 7 proc.

Okazje sezonowe takie jak Święta, ale również Walentynki czy Halloween są dobrze znanymi pretekstami do konsumpcji czekolady w Ameryce Północnej – czekoladowe produkty przygotowane na te okazje kupuje odpowiednio 42 proc., 40 proc. i 37 proc. Amerykanów.

Sezonowe innowacje

Czekolady sezonowe, ciasta, słodkie herbatniki, wyroby cukiernicze oraz inne rodzaje słodyczy to główne podkategorie nowych produktów sezonowych prezentowanych z okazji Bożego Narodzenia czy zimy. Razem stanowią 50 proc. wszystkich nowych produktów wprowadzanych w ciągu roku, jak wynika z analizy Mintel. Wiodącymi rynkami pod względem ilości wprowadzanych nowości są Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Francja, które łącznie odpowiadają za 30 proc. nowości wprowadzanych wówczas na rynek. Numerem pięć jest natomiast Japonia – w dużej mierze przyczynia się do tego tamtejsza popularność wariantów zimowych i sezonowych wersji opakowań.

Polscy konsumenci oczekują od oferty sezonowej wyjątkowego charakteru, wyrażanego zarówno przez połączenia smakowe, jak i formę i opakowania słodyczy. Jeżeli chodzi o smaki, świąteczne akcenty to m.in. nuty pomarańczy, śliwek i żurawiny, składniki tj. ciasteczka, pierniczki i wafelki, dodatki migdałów, cynamonu oraz karmelu. Ponadczasową popularnością cieszą się także praliny inspirowane napojami tj. alkohole i kawa – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Źródło: Wedel, Mintel